استان بوشهر ۱۵۰۰ معلم کم دارد
استان بوشهر ۱۵۰۰ معلم کم دارد

ندای استان:مدیر منابع انسانی آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: این استان برای سال جدید تحصیلی با کمبود هزار و ۵۰۰ معلم رو به رو ست.

به گزارش ندای استان،حمدالله اژدری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر گفت: در سال تحصیلی کنونی که روز‌های آخر آن را سپری می‌کنیم دو هزار و ۵۰۰ معلم کمبود داشتیم، اما با توجه به اینکه هزار نیروی حق التدریس استخدام پیمانی شده‌اند در سال تحصیلی آینده هزار و ۵۰۰ معلم کم خواهیم داشت.

او  می گوید مشکل کمبود معلم  مساله‌ای کشوری است به طوری که اکنون در کشور ۱۶۰ هزار معلم کم است و با توجه به روند بازنشستگی این تعداد به ۲۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

به گفته مدیر منابع انسانی و امور اداری آموزش و پرورش استان بوشهر،علت کمبود معلم ، غیرفعال شدن مراکز تربیت معلم در سال‌های گذشته است که از سال ۱۳۹۱ با راه‌اندازی دانشگاه فرهنگیان شرایط بهتر شده است، اما روند جذب به کندی صورت می‌گیرد.

به گفته اژدری در کنار غیرفعال شدن مراکز تربیت معلم، سازمان امور استخدامی هم مجوز کمی برای جذب معلم صادر می‌کرد که باعث می‌شد تعداد افرادی که بتوانند به خانواده آموزش و پروش افزوده شوند، کم باشد.

او می گوید افزایش شیب بازنشستگی در چند سال اخیر علت دیگر کمبود معلم است که شیب بازنشستگی از سال ۱۳۹۷ شروع شده و تا سال ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد.

مدیر منابع انسانی و امور اداری آموزش و پرورش استان بوشهر می‌گوید: برای جبران کمبود معلم از نیرو‌های خرید خدمات، برون‌سپاری در حوزه فنی و حرفه‌ای و کارودانش، حق التدریس، اضافه فعالیت شاغلان و دعوت به کار بازنشستگان بهره می‌بریم.

به گفته اژدری، سال ۱۳۹۷، تعداد ۶۱۰ دانشجو در دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر پذیرش شدند که امسال وارد کار می‌شوند

او گفت: بیشترین کمبود معلم مربوط به مقطع ابتدایی است به طوری که از ۴۰۰ نیروی خرید خدمات که امسال در مدارس استان بوشهر فعالیت می‌کردند، ۲۹۶ نفر در مقطع ابتدایی کار کردند.

مدیر منابع انسانی و امور اداری آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: اکنون ۱۵ هزار و ۳۰۰ نفر در آموزش و پرورش این استان مشغول به کار هستند که ۱۳ هزار نفرشان نیروی آموزشی (رسمی و غیررسمی) به شمار می‌روند.

اژدری همچنین بیشترین کمبود معلم را درمیان رشته‌های دبیرستانی به رشته علوم انسانی مربوط دانست و به این نکته اشاره کرد که بیشتر معلم مرد کم است تا زن.

او می‌گوید: مردان کمتر متقاضی هستند که معلم شوند.