صدور ۴۰۲ شناسنامه برای فرزندان مادر ایرانی و پدر خارجی در بوشهر
صدور ۴۰۲ شناسنامه برای فرزندان مادر ایرانی و پدر خارجی در بوشهر

ندای استان:مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر گفت: تعداد ۴۰۲ شناسنامه ایرانی برای فرزندان تبعه خارجی با مادر ایرانی ساکن در این استان صادر شد.

به گزارش ندای استان،اسکندر پاسالار روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرانا اعلام کرد: تا امروز ۱۶۷ پرونده برای صدور سند هویتی فرزندان مادر ایرانی و پدر تبعه خارجی به اداره کل ثبت احوال استان بوشهر ارسال شده است.

وی افزود: از این شمار فرآیند صدور مجوز و شناسنامه برای ۱۶۳ پرونده به اتمام رسیده است و صدور سند هویتی برای دیگر پرونده‌ها که در هفته جاری به ثبت احوال ارسال شده نیز پیش از پایان سال پایان می‌یابد.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر ادامه داد: بیشتر شناسنامه‌های صادر شده در این پرونده‌ها متعلق به فرزندان خانواده‌های دارای پدر تبعه کشور افغانستان و شمار معدودی نیز مربوط به فرزندان پدران تبعه بنگلادش و عراق است.

پاسالار بیان کرد: کماکان هر ماهه هویت  شماری از خانواده‌های مشمول این قانون از ثبت احوال استان بوشهر استعلام و پس از تکمیل پرونده در اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری، برای صدور شناسنامه ارجاع می‌شود.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر یادآور شد: نخستین شناسنامه‌های مشمول این قانون در استان بوشهر در دی ماه سال گذشته صادر شد.

وی اضافه کرد: پیش از اجرای این قانون فرزندان مادران ایرانی و پدران خارجی برای دریافت خدمات اجتماعی مانند بیمه و تحصیل مجبور بودند کد و برگه‌های هویتی دریافت کنند و از این رو با مشکلات بسیاری روبررو می‌شدند.

شیوه نامه اجرایی صدور شناسنامه برای فرزندان پدر تبعه خارجی با مادر ایرانی، خرداد ماه سال ۹۹ ابلاغ و این فرایند در بوشهر نیز همزمان با سراسر کشور آغاز شد.

براساس این آیین‌نامه، هر زن ایرانی که با مرد غیرایرانی ازدواج کرده و در نتیجه این ازدواج، دارای فرزند زیر ۱۸ سال باشد و هر فردی که از مادر ایرانی و پدر غیرایرانی متولد شده و بیش از ۱۸ سال تمام داشته باشد می‌تواند متقاضی اعطای تابعیت برای فرزندش باشد