ندای استان:درخواست نماینده استان فارس برای ایجاد شهرک مسکونی در لامرد و انتقال کارکنان پارس جنوبی به استان فارس اعتراض و انتقاد مردم استان بوشهر را در پی داشته است.

به گزارش ندای استان،چند سالی است که صحبت‌هایی مبنی بر رسیدن استان فارس به دریا مطرح می‌شود و هر باری که این صحبت‌ها مطرح شده، مسئولان استان‌های ساحلی مواضعی محکم در این قبال اتخاذ کرده و اعلام کرده‌اند که اجازه چنین کاری را نمی‌دهند.

سهیم شدن در پارس جنوبی از دیگر اقداماتی بوده که فارسی‌ها دنبال کرده و تا حدودی هم به آن رسیده‌اند؛ چه از نظر اشتغال نیروها در صنایع پارس جنوبی و چه از نظر دریافت عوارض آلایندگی که این موارد نیز مورد اعتراض مردم استان بوشهر است.

حالا این چشم طمع فارسی‌ها به استان‌های ساحلی به صورت دیگری مطرح شده است و یکی از نمایندگان این استان خواستار ایجاد شهرک کارکنان صنعت نفت استان بوشهر در استان فارس شده است.

طی روزهای گذشته تصویر نامه نماینده فعلی لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی به آیت الله رئیسی که خواهان احداث نفت شهر در لامرد برای اسکان پرسنل پارس جنوبی شده است، در گروه‌های مجازی و محافل اجتماعی و رسانه‌ای استان بوشهر واکنش‌هایی به دنبال داشته است.

سید موسی موسوی این درخواست خود را با استناد به مصوبه‌ای از هیئت وزیران دولت هشتم خاتمی با عنوان «طرح آمایش نواحی تأثیر پذیر از حوزه گازی پارس جنوبی» مطرح نموده است.

این اقدامات ناپخته و عجولانه است

نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان‌ها در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: در این طرح که در ۱۶ سال قبل تهیه شده، به دلیل عدم دسترسی مناسب به اطلاعات و مطالعات منطقه‌ای، در بسیاری از موارد فاقد پشتوانه علمی و اجرایی است و امروز با مقایسه و نگاهی مختصر می‌توان به ایرادات بی شمار، عمیق و عجولانه بودن این طرح پی برد که در فرصت‌های بعدی مفصلاً به آن پرداخته خواهد شد.

حسن رمضانی اضافه کرد: این طرح در ۲۶ تیرماه ۸۴ دقیقاً در روزهای پایانی دولت اصلاحات با پیشنهاد و نفوذ وزیر وقت کشور به تصویب رسید و گویا امروز نیز برخی‌ها می‌خواهند میراث یک مصوبه ناصواب و غیر کارشناسی که موسوی لاری نقش پررنگی در آن داشته است بر مردم استان بوشهر تحمیل کنند.

وی بیان کرد: این طرح که امروز به بهانه شهرک سازی در مناطق خود و برداشتن باری از روی دوش صنعت پارس جنوبی دنبال می‌شود تا فردا با ماده‌های غیر اجرایی و تاریخ منقضی شده آن، طرحی نو دراندازند.

حاشیه های ایجاد شهرک مسکونی برای پارس جنوبی در لامرد

نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان‌ها گفت: مصوبه این طرح در سال ۸۴، به پیشنهاد مشترک رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، وزیر کشور، وزیر نفت و وزیر مسکن و شهرسازی به تصویب هیئت دولت رسید و به دلیل غیر کارشناسی بودن آن عملاً اجرایی نشد و اکنون در دولت ایران قوی آیت الله رئیسی برخی بر این باورند که حضور سه وزیر هم استانی (وزیر کشور، وزیر نفت و وزیر راه و مسکن و شهرسازی) فرصت طلایی برای احیا یک مصوبه منقضی شده فراهم کرده است.

رمضانی افزود: در دولت احمدی نژاد نیز حضور رستم قاسمی به عنوان وزیر نفت سبب شد تا مصوبه شعاع نفوذی پارس جنوبی فرصت‌های اشتغال زیادی را از جوانان تحصیل کرده استان بوشهر بگیرد.

همسایه‌آزاری نکنید

نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: استان بوشهر با موقعیت استراتژیک که حساس‌ترین صنایع و بزرگترین سرمایه گذاری تاریخ کشور در آن صورت گرفته است، بیش از هر زمان دیگری نیاز به امنیت و آرامشی مستمر دارد.

وی تاکید کرد: برخی نمایندگان اگر بخواهند با رؤیا پردازی، دست به عصا، به دریا برسند و یا به بهانه شهرک سازی، همسایه آزاری کنند، شکایت خود را به شورای امنیت ملی خواهیم برد.

رمضانی تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم کسانی که از دور آستین بالا زده‌اند بار دیگر دست در کندوی عسلویه کنند و فارغ از مصیبت‌های منطقه، فقط به دنبال شهد آن باشند.

برنامه‌ای برای شهرک در لامرد نیست

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بوشهر در این زمینه با اشاره به اینکه هیچ اقدامی در مورد نامه نماینده لامرد صورت نگرفته است اظهار داشته است: برای ایجاد شهرک در لامرد برنامه‌های در صنعت نفت وجود ندارد و برای احداث شهرک در شهرستان کنگان مصوبه‌ای وجود دارد.

سخاوت اسدی با اشاره به بررسی چنین نامه‌ها و درخواست‌هایی در وزارت نفت، تصمیم گیری در این زمینه را بر عهده آن وزارتخانه دانست و گفت: تصمیم جدیدی هم مبنی بر اینکه این شهرک جای دیگری ساخته شود وجود ندارد.

با وجود این ادعاها و درخواست‌ها، انتظار می‌رود مسئولان استان فارس نگاه خود را به داشته‌ها و ظرفیت‌های داخلی خود معطوف داشته و مسئولان استان بوشهر نیز با موضع گیری مناسب اجازه دست‌درازی به استان را ندهند.