۷۰ درصد جمعیت استان ۱۵ تا ۶۰ سال سن دارند
۷۰ درصد جمعیت استان ۱۵ تا ۶۰ سال سن دارند

ندای استان:مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر با بیان اینکه ۷۰ درصد جمعیت استان ۱۵ تا ۶۰ سال سن دارند گفت: میانگین سن اولین ازدواج در این استان برای پسران ۲۸.۱ سال و برای دختران ۲۳.۷ سال است.

به گزارش ندای استان،اسکندر پاسالار صبح دوشنبه در نشست کارگروه فرهنگی شورای راهبردی جمعیت استان بوشهر اظهار داشت: در حال حاضر ۷۰ درصد جمعیت استان بوشهر ۱۵ تا ۶۰ سال سن دارند و این جمعیت برای کشور کارآمد است ولی در سال‌های آینده این جمعیت سالخورده و پیر و ناکارآمد خواهد بود.

وی با بیان اینکه از هم اکنون به فکر جمعیت جایگزین برای نسل فعلی بود زیرا سال به سال شاهد کاهش جمعیت هستیم اضافه کرد: بالا رفتن سن ازدواج تعداد موالید را کم می‌کند چراکه برای صعودی شدن نرخ زادوولد باید خانواده‌ها بیش از ۳ فرزند داشته باشند درحالی‌که ازدواج‌های دیر هنگام موجب می‌شود که خانم‌ها زمان‌های مناسب فرزند آوری را از دست بدهند.

تغییر الگوی نرخ باروری

مدیر کل ثبت احوال استان بوشهر میانگین سن اولین ازدواج در این استان برای پسران ۲۸.۱ سال و برای دختران ۲۳.۷ سال است، ادامه داد: دختران ۱۵ تا ۱۹ سال و پسران ۲۵ تا ۲۹ سال بیشترین فراوانی ازدواج در استان را دارند.

پاسالار ادامه داد: قبل از سال ۱۳۹۴ الگوی نرخ باروری در گروه سنی مادران ۲۵ تا ۲۹ سال بود اما اکنون به ۳۰ تا ۳۴ سال رسیده است.

وی گفت: سهم فرزندآوری مادران زیر ۳۰ سال در سال ۱۳۹۰، ۳۱.۱ درصد بود، اما اکنون این رقم به ۵۰.۵ درصد افزایش یافته است

کاهش رشد جمعیت و موالید

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر با بیان اینکه جمعیت یکی از مؤلفه‌های اقتدار هر کشور به شمار می‌رود، گفت: در دهه اخیر شاهد کاهش رشد جمعیت و موالید در کشورمان هستیم که زنگ خطری را به صدا درآورده است.

پاسالار با تاکید بر اینکه بحث جمعیت با اقتصاد، سیاست، قدرت و توان دفاعی کشور، صنعت، کشاورزی و تاب‌آوری اجتماعی مرتبط است، تصریح کرد: اگر در دهه پیش رو درست برنامه‌ریزی نکنیم و شکاف جمعیتی را پُر نکنیم برای ۱۰۰ سال آینده نمی‌توانیم ایران جوان و توسعه‌یافته را متصور باشیم.

افزایش طلاق

وی با بیان این موضوع که باید برای جوانان برنامه‌ای زودبازده و اورژانسی داشته باشیم تا این شیب نزولی رشد موالید به حالت طبیعی خودش برگردد، گفت: فرزند آوری در کشور پایین آمده و در مقابل سن ازدواج بالا رفته و علاوه بر این طلاق در کشور افزایش‌یافته است، این‌ها مواردی هستند که کشور را تهدید می‌کنند و باید برای آن‌ها برنامه‌ریزی مناسبی صورت بگیرد.

پاسالار ادامه داد: متأسفانه با اینکه نقطه نظارت دشمن را در این عرصه می‌بینیم و مردم نیز خطر کاهش جمعیت را حس کرده‌اند و رهبر معظم انقلاب نیز در این زمینه تأکیدات فراوان داشته‌اند، ولی امروز شاهد کاهش ازدواج و فرزندآوری در خانواده‌ها هستیم.

  • منبع خبر : مهر