هر ۳۷ دقیقه یک نوزاد در استان متولد می‌شود/بوشهر، رکوردار تجرد قطعی در کشور
هر ۳۷ دقیقه یک نوزاد در استان متولد می‌شود/بوشهر، رکوردار تجرد قطعی در کشور

ندای استان:پاسالار گفت: بیشترین ولادت در این استان برای ماه شهریور و کمترین مربوط به اردیبهشت بوده است.

به گزارش ندای استان،اسکندر پاسالار صبح امروز در جمع خبرنگاران روز ملی ثبت احوال و صد و سومین سالگرد تأسیس سازمان ای نهاد اظهار کرد:  سازمان ثبت احوال از قدیمی‌ترین دستگاه‌ها در کشور که ۱۰۳ سال است به خدمت‌رسانی مردم در عرصه نظام اداری مشغول انجام فعالیت است تا پیش از این هیچ اطلاعات رسمی‌ای در جایی ثبت نشده بود؛ ولادت‌ها در کتاب‌های مقدس و تنها مستند ثبت فوت سنگ قبرها بود.

وی تصریح کرد:  مهمترین خدمت ثبت احوال حذف نمادهای ستمشاهی بوده است که این سازمان اولین دستگاهی بود که موفق شد همه نمادها و نشانه‌های رژیم ستم شاهی را حذف کند و شناسنامه‌ها را علیرغم حجم بسیار بالا به شناسنامه‌های جمهوری اسلامی تبدیل کرد.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر در خصوص مهمترین اقدامات این سازمان اضافه کرد: در استان بوشهر یک میلیون و ۵۰۰ سند در طول یکسال گذشته آرشیو شده است که این اقدام سبب اقامت‌محور شدن است بدین معنا که در گذشته اگر شناسنامه‌ای صادره از خارج از استان بوشهر بود برای انجام هرگونه تغییرات باید به استان مربوطه مراجعه می‌شد اما اکنون افراد با حضور در نزدیک‌ترین دفاتر ثبت احوال قادر به دریافت خدمات مختلف هستند.

پاسلار تعویض شناسنامه‌های دست‌نویس و قدیمی به شناسنامه‌های مکانیزه را از دیگر ماموریت این سازمان برشمرد و تصریح کرد: مقاومت در مقابل سوختگی و آبگرفتگی در کنار کاهش جعل از مزایای این شناسنامه هاست که تاکنون نیمی از هم استانی‌ها نسبت به دریافت شناسنامه‌های جدید اقدام کرده و از دیگر هم استانی‌ها هم تقاضا داریم این کار را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد بانک اطلاعاتی سببی و نسبی از جمله اقداماتی است که به‌تازگی در ثبت احوال استان بوشهر آغاز شده است؛ و این استان با ثبت ۱۴.۵ درصد از اطلاعات افراد صدرنسین ثبت اطلاعات سببی و نسبی افراد است؛ این بانک اطلاعاتی چهار نسل قبل به لحاظ سببی و نسبی را در خود جای داده است و می‌تواند مورد استفاده بانک‌ها، دستگاه‌های اجرایی و خود افراد قرار بگیرد.

هر ۳۷ دقیقه یک نوزاد در استان بوشهر متولد می‌شود

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر درباره آخرین برآورد جمعیتی استان بیان کرد: تا پایان آبان، جمعیت استان بوشهر یک میلیون و ۲۰۸ هزار و ۸۵۰ نفر برآورد شده که ۷۱ درصد در شهر و ۲۸.۵ درصد در روستاها سکونت دارند و ۵۳ درصد را مردان و ۴۷درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

پاسلار با اشاره به اینکه آمار تولد نوزادان در ۸ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش یافته است، عنوان کرد:  از ۹هزار و ۶۴۰ نوزاد متولد شده ۵۱ درصد پسر و ۴۹ درصد دختر هستند همچنین میزان ولادت به ازای یک هزار نفر جمعیت در استان بوشهر  ۱۲.۱و در کشور ۱۳.۴ نفر است و بوشهر نسبت به میانگین کشوری جایگاه بیستم در میان استان‌ها را دارد.

این مقام مسئول بیان کرد: بیشترین ولادت در استان بوشهر مربوط به شهریور و کمترین مربوط به اردیبهشت بوده است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر یادآور شد: میانگین سن مادران برای اولین فرزند در کشور ۲۹ سال و نیم و در این استان ۲۹ سال و هشت ماه است؛ شهرستان جم در صدر این آمار با ۳۰ سال و دو ماه و تنگستان با میانگین سنی ۲۸ سال و ۹ ماه جوان‌ترین بوده‌ است.

پاسلار گفت: میانگین سن پدران برای اولین تجربه فرزند داری در سال ۱۳۹۰ برابر با ۳۱ سال و هفت ماه بوده است که اکنون این رقم به ۳۲ سال افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه قبل از سال ۱۳۹۴ الگوی نرخ باروری در گروه سنی مادران ۲۵ تا ۲۹ سال قرار داشت تصریح کرد: اکنون الگوی باروری در بین مادران رشد داشته و به ۳۰ تا ۳۴ سال رسیده است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر اظهار کرد: سهم فرزندآوری مادران زیر ۳۰ سال در سال ۱۳۹۰، ۳۱.۱ درصد بود اما اکنون این رقم به ۵۰.۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

پاسلار خاطر نشان کرد: فاصله ازدواج تا فرزندآوری در استان بوشهر برای یکسال و کمتر از یکسال اول زندگی مشترک ۱۱.۴ درصد، بین یک تا پنج سال اول زندگی ۴۱.۵  درصد و با فاصله زمانی بیشتر از ۵ سال برابر با ۵۶.۷  درصد است.

وی با اشاره به اینکه در هر ۳۷ دقیقه یک نوزاد در استان بوشهر متولد می‌شود، عنوان کرد: این استان سهم ۱.۳ درصدی از ولادت‌های کشور را دارد؛ در هشت ماهه نخست امسال ۱۵۹ مورد دوقلو و ۷ مورد سه قلو در استان بوشهر به ثبت رسیده است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر تصریح کرد: در هشت ماهه نخست امسال نام‌های محمد، حسین، علی،  امیرعلی وامیرحسین برای پسران و نام‌های فاطمه، زهرا، زینب، رستا و رقیه برای دختران بیشترین فراوانی را در استان بوشهر داشته است.

شهرستان دشتستان بیشترین آمار مرگ و میر در استان بوشهر را دارد

پاسلار خاطر نشان کرد: در هشت ماهه نخست امسال میزان عمومی فوت در استان بوشهر ۵. ۳ درصد بوده است و از این لحاظ این استان در جایگاه بیست و نهم قرار دارد؛ نسبت فوتی مردان بوشهری در برابر زنان ۱۳۱ به ۱۰۰ است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در ۸ ماهه نخست امسال میانگین فوت در استان بوشهر ۶۴.۳ بوده است، اظهار کرد: میانگین سنی فوت مردان بوشهری ۶۲.۲ درصد و زنان بوشهری ۶۷.۱ سال است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر شهرستان دشتستان بیشترین آمار مرگ و میر را دارد، عنوان کرد: پارسال مردان عسلویه‌ای پایین‌ترین میانگین سنی مرگ را با ۵۴.۶ سال و مردان دیلمی بیشترین میانگین سنی مرگ را با ۶۶ سال ثبت کردند همچنین زنان کنگانی با میانگین سنی ۶۰.۵ سال کمترین میانگین سنی زنان فوت شده و زنان دشتی با با میانگین سنی ۶۸.۸ سال بیشترین طول عمر را داشته‌اند.

پاسلار گفت: نرخ رشد طبیعی جمعیت(جایگزینی) در استان بوشهر سال ۱۳۹۰،  ۱.۵۵ درصد بود اما اکنون این رقم به ۰.۸ درصد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه میزان عمومی ازدواج در استان بوشهر۵.۶ است، اظهار کرد: در شش ماهه نخست امسال سه هزار و ۲۹۱ ازدواج در این استان ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش ۹درصدی را نشان می‌دهد و استان بوشهر در جایگاه بیست و هفتم کشور قرار دارد.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر با بیان اینکه میانگین سن اولین ازدواج در این استان برای پسران ۲۸.۱ سال و برای دختران ۲۳.۷ سال است، یادآور شد: دختران ۱۵ تا ۱۹ سال و پسران ۲۵ تا ۲۹ سال بیشترین فراوانی ازدواج در استان بوشهر را دارند.

۸.۲ درصد طلاق ها در بوشهر مربوط به یک تا دو سال اول زندگی مشترک است

پاسلار در خصوص اختلاف سنی زوج‌های بوشهری در زمان ازدواج عنوان کرد: در ۸۰ درصد موارد مردان بزرگتر از زنان، ۱۰ درصد همسن و ۱۰ درصد زنان از مردان بزرگتر هستند.

وی با اشاره به اینکه میزان عمومی ازدواج در استان بوشهر ۱.۹ است، بیان کرد: در شش ماهه نخست امسال هزار و ۳۲ واقعه طلاق در این استان ثبت شده است و بوشهر از این نظر در جایگاه بیست و چهارم کشور قرار دارد

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر یادآور شد: بیشترین تعداد طلاق ثبت شده در استان بوشهر مربوط به ۱تا ۲ سال شروع زندگی مشترک با ۸.۲ درصد است.

زنان بیشتر از مردان متقاضی تغییر نام هستند

پاسلار گفت: در استان بوشهر تاکنون ۸۰۰ هزار واجد شرایط برای صدور کارت هوشمند ملی شناسایی شده که ۶۶ هزار و ۱۲۵ کارت تاکنون صادر شده و ۱۲۵ هزار نفر در انتظار دریافت کارت هستند و همچنین چهار هزار و ۵۰۰ کارت نیز تاکنون صادر شده است اما افراد برای دریافت کارت خود مراجعه نکرده‌اند.

وی تصریح کرد: در ۹ ماه نخست امسال تعداد ۴۹۰ نام در استان بوشهر عوض شده است که این افراد بیشتر خانم و در گروه سنی ۲۰ تا ۴۰ سال بوده‌اند همچنین در این مدت ۱۰۳ مورد نام خانوادگی تغییر کرده است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر با بیان اینکه امکان صدور شناسنامه برای فرزندان متولد شده از مادران ایرانی و پدران خارجی از سال ۱۳۹۹ محقق شده است،  افزود: تاکنون ۳۷۲ شناسنامه در استان بوشهر از این طریق صادر شده است؛ مرجع و پیشخوان تشکیل پرونده برای این فرزندان اداره کل امور اتباع خارجی استانداری است.

پاسالار عنوان کرد: طبق اطلاعات منتشر شده و سرشماری ذکر شده در کتاب طلاق در ایران، بیشترین میزان تجرد قطعی مربوط به زنان استان بوشهر بوده است.

  • منبع خبر : ایسنا