کرونا و افزایش افسردگی میان مبتلایان به آسم در بوشهر
کرونا و افزایش افسردگی میان مبتلایان به آسم در بوشهر

ندای استان:این پزشک فوق تخصص آسم، آلرژی و نقص سیستم ایمنی گفت: این مطالعات نشان داد سطح تحصیلات بالاتر یکی از عوامل خطر مرتبط با افسردگی است.

به گزارش ندای استان،دکتر افشین شیرکانی فوق تخصص آسم، آلرژی و نقص سیستم ایمنی گفت: مطالعه بر روی بیماران مبتلا به آسم مراجعه کننده به کلینیک دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نشان داد که شیوع افسردگی میان این بیماران در دوران کرونا ۴۰ درصد بیشتر شده است.

او افزود: در این مطالعه میانگین افسردگی در زنان اندکی بیشتر از مردان بوده است و همچنین میزان افسردگی در گروه کنترل نیز به‌طور چشمگیری بالا بود.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: یکی از عوامل تأثیرگذار بر افسردگی که می‌تواند باعث چنین نتیجه‌ای شود همه‌گیری کرونا و اختلالات روانی ناشی از آن است.

شیرکانی بیان کرد: این مطالعه با همکاری دکتر محمد بیگدلی متخصص اعصاب و روان، دکتر نیلوفر معتمد دانشیار پزشکی اجتماعی و دکتر سلیمی دانشجوی پزشکی بوشهر انجام‌ گرفته است.

او همچنین عنوان کرد: مطالعه‌ای در آمریکا نشان داد که تنهایی ناشی از فاصله‌گذاری اجتماعی باعث افزایش افسردگی و میل به خودکشی می‌شود و در مطالعه دیگری در آسیا که ۷ کشور را ازجمله ایران از نظر اضطراب و افسردگی در دوران کرونا بررسی کرده بود، مشخص شد افسردگی در این دوره افزایش چشمگیری داشته است.

این پزشک فوق تخصص آسم، آلرژی و نقص سیستم ایمنی گفت: این مطالعات نشان داد سطح تحصیلات بالاتر یکی از عوامل خطر مرتبط با افسردگی است.

شیرکانی تاکید کرد: جا دارد برنامه‌ریزان مدیریتی، درمانی و آموزشی کشور به این امر توجه کافی کنند تا از پیامدهای آن در آینده کاسته شود.