انتقام اینستاگرامی با انتشار تصاویر خصوصی همسر
انتقام اینستاگرامی با انتشار تصاویر خصوصی همسر

ندای استان:فرمانده انتظامی شهرستان دشتستان گفت: فردی که با ساخت صفحه جعلی در اینستاگرام باعث ایجاد مزاحمت و هتک حیثیت شده بود، دستگیر شد.

به گزارش ندای استان،سرهنگ فرهاد آراوند فرمانده انتظامی شهرستان دشتستان بیان کرد: در پی مراجعه یکی از شهروندان به پلیس فتا مبنی بر ساخت حساب کاربری جعلی به نام همسر او در شبکه اجتماعی اینستاگرام و سوءاستفاده از تصاویر او، در این زمینه پرونده اولیه با هماهنگی مقام قضائی تشکیل شد و با ثبت اظهارات شاکی موضوع در دستور کار کارشناسان قرار گرفت.

او ادامه داد: با توجه به مستنداتی که شاکی ارائه داد و با بررسی‌های کارشناسان پلیس فتا مشخص شد که متهم با استفاده از بستر شبکه اجتماعی اینستاگرام با ایجاد پروفایلی جعلی اقدام به انتشار تصاویر خصوصی شاکی کرده و سبب هتک حیثیت او شده است.

فرمانده انتظامی دشتستان افزود: با توجه به حساسیت موضوع، کارآگاهان پلیس فتا با تحقیقات فنی و پلیسی، متهم را شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی دستگیر کردند که متهم در اظهارات خود عنوان کرد به علت اختلاف مالی که با شاکی داشته، صفحه‌ای با تصویر و هویت همسر او ایجاد کرده  و فکر نمی‌کرده است که شناسایی و دستگیر شود.

آراوند با اشاره به پرونده‌هایی که با موضوع سوءاستفاده از تصاویر پروفایل کاربران یا تصاویری که اشخاص در فضای مجازی منتشر کرده‌اند، بیان کرد: انتشار تصاویر شخصی در فضای مجازی، ناخواسته زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا افراد سودجو بتوانند هر نوع سوء استفاده‌ای از تصاویر و فیلم‌های کاربران کنند، اما باید دانست که در مواد ۷۴۴ و ۷۴۵ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات، تصاویر، فیلم‌ها و سایر داده‌های کاربران در فضای مجازی موردحمایت قانون‌گذار است و افرادی که نسبت به انتشار محتوا‌های افراد اقدام‌هایی انجام می‌دهند ممکن است تحت شرایطی مجرم شناخته شوند.

او با معرفی درگاه پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir از کاربران درخواست کرد از مطالب آموزشی این درگاه استفاده کنند و در صورت مواجهه با هرگونه موارد مشکوک و مجرمانه آن را از طریق لینک سامانه پاسخگویی به فوریت‌های سایبری، اطلاع دهند.