کلوت‌ها و دودکش‌های‌ مُند دشتی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید
کلوت‌ها و دودکش‌های‌ مُند دشتی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید

ندای استان:مسئول ثبت آثار استان بوشهر گفت: کلوت‌ها و دودکش‌های‌ مند دشتی با شماره ۸۳۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

به گزارش ندای استان،سودابه معموری مسئول ثبت آثار اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر بیان کرد: کوه‌ مُند زیباترین و بزرگ‌ترین کلوت‌ها و کوآستا‌های ایران را دارد که بر اثر فرسایش باد و آب تشکیل شده است و تعداد قابل توجهی از این کلوت‌ها بین روستا‌های درازی و چاووشی قابل دیدن است.

او ادامه داد: این آثار در بخش مرکزی شهرستان دشتی، قرار دارد که با نام دیگر یاردانگ نیز خوانده می‌شود و سالانه پذیرای علاقه‌مندان بسیار در زمینه طبیعت گردی است.

مسئول ثبت آثار اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر عنوان کرد: اکنون کلوت‌ها و دودکش‌های‌ مُند دشتی با شماره ۸۳۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

کلوت با نام علمی کوآستا عوارض طبیعی و جغرافیایی کم ارتفاعی است که بر اثر فرسایش آبی – خاکی و هوازی در کوه‌های رسوبی یا تپه ماهور‌های نقاط بیابانی و کویری به وجود می‌آیند.

کلوت‌ها به دلیل شکل‌پذیری شگفت انگیز و متنوع، پدیده‌ای چشمگیر و چشم اندازی کم نظیر را در پهنه‌های چند ده کیلومتری به وجود می‌آورند که در کنار یکدیگر قرار گرفتن آن‌ها جلوه‌ای خاص به منطقه می‌بخشد به گونه‌ای که گاه به شکل شهری باستانی، خاموش و خیال انگیز جلوه می‌کند.

کلوت‌های مند در رسوبات دوران چهارم زمین شناسی بر اثر ترکیبی از فرسایش آبی و بادی و بیشتر آبی شامل عوامل جوی مانند باران شکل گرفته است که در گویش محلی به آن کلات به معنی تپه بلند گفته می شود.