انتخابات ۱۴۰۰، صحنه آغاز حیات سیاسی اجتماعی رای اولی‌ها
انتخابات ۱۴۰۰، صحنه آغاز حیات سیاسی اجتماعی رای اولی‌ها

ندای استان:دختران و پسران ۱۸ ساله این سرزمین اگر چه برای نخستین بار در قالب برگه‌های رای، حیات سیاسی و حضور موثر خود درصحنه تعیین سرنوشت کشور ابراز می‌کنند، اما با ارزش‌ها و آرمان‌هایی رشد یافته‌اند که ریشه حضور همیشگی ایرانی‌ها در میدان است و به عنوان پشتوانه پایدار نظام اسلامی به شمار می‌روند.

به گزارش ندای استان، در حالی که بسیاری از دشمنان داخلی و خارجی با گذاره‌سازی‌های غیر واقعی سعی در تاثیرگذاری بر آگاهی سیاسی جوانان ایرانی دارند، حضور پرشور نسل سوم انقلاب اسلامی در شعبه‌های رای گیری رنگ و بوی بالندگی دارد و پایایی پشتوانه مردمی نظام جمهوری اسلامی را نوید می‌دهد.

آنطور که از سخنان رای اولی‌های بوشهری بر می‌آید، پایه تصمیم‌شان برای شرکت در عرصه انتخابات را ارزش‌هایی پاینده تشکیل می‌دهد که نه تنها در گذر نسل‌ها فرسوده نشده بلکه پوینده‌تر از دیروز راه خود را در میان تکثر فکری امروز گشوده است.

اعتقاد به جمهوریت و اسلامی بودن به عنوان ۲ پایه ارزشی نظام جمهوری اسلامی، جوانان بوشهری را واداشته است تا برای اثبات مقبولیت نظام سیاسی ایران در نگاه جهانیان، صیانت از اقتدار و عزت‌مندی کشور در عرصه بین‌المللی، ادای وظیفه ملی و شرعی و ادامه مسیر پیشرفت کشور حضوری پرشور داشته باشند.

همه دلایلی که دختران و پسران نسل سوم انقلاب اسلامی برای نخستین رای و حضور سنجیده خود مطرح کردند را می‌توان در عبارت “پاسداری از تمامیت جمهوری اسلامی ایران” خلاصه کرد؛ عبارتی که هم اثبات در خود دارد و هم پویایی و پیشرفت.

جوانان؛ پشتوانه مردمی نظام اسلامی ایران

۱۸ هزار و ۴۳۸ رای اولی بوشهری در نوع خود وزنه‌ای سنگین برای مشارکت انتخاباتی و دمیدن روح شور و شعور به شعبه‌های اخذ رای بوشهر به شمار می‌روند.

مشارکت انتخاباتی به مثابه همراهی ملت با ساختار، مولفه‌ای اساسی برای سنجش سطح مقبولیت و محبوبیت یک نظام سیاسی است و برای همین است که چشم‌های بسیاری در دنیا به شعبه‌های اخذ رای ایران دوخته شده‌است.

جایگاه ایران در ادبیات سیاسی و فکری جهان بر کسی پوشیده نیست و آنهایی که این جایگاه برجسته را بر نمی‌تابند همواره نرخ مشارکت انتخاباتی را به عنوان پاشنه آشیل نظام سیاسی ایران هدف گرفته، برای کاهش آن برنامه‌ریزی می‌کنند اما آنچه همواره ایران را در این زمینه رویین‌تن کرده، آگاهی مردمانش به نقش حیاتی خود در عرصه انتخابات است.

پیامد کاهش نرخ مشارکت انتخاباتی، از دست رفتن پشتوانه مردمی قدرتمند است این در حالی است که حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رای می‌تواند نیروی مضاعفی برای حضور موثر دولت در عرصه بین المللی باشد.

محسن عالی حسینی نمونه‌ای از رای اولی‌های ایرانی است که سخنان او در شعبه اخذ رای صلح آباد نشان از آگاهی او به این نکته دارد.

این جوان بوشهری گفت: امروز دشمنان ایران منتظر کنار نشستن این ملت هستند تا از این فرصت برای روانه کردن هجمه‌های تبلیغاتی علیه نظام در مجامع بین‌المللی استفاده کنند.

عالی حسینی دلیل آمدنش را اینطور بیان کرد: من رای می‌دهم تا به نوبه خود حقی که بر گردنم است را ادا کنم و همه باید ارزش و اهمیت تنها رای خود را بدانند.

حضور به امید بهبود اوضاع

بی هیچ اغراق، همه جوان‌هایی که در سه شعبه اخذ رای بوشهر با آنها گفت‌و گو کردیم به ارزش حضور خود در انتخابات و  اهمیت افزایش نرخ مشارکت انتخاباتی واقف بودند.

اما هر یک در بیان پیامدهای مشارکت انتخاباتی نکته‌ای را ابراز کردند. ۱۸ ساله‌های بوشهری در حضور خود حل و بهبود مسائل داخلی کشور را می‌جستند و یا در پی پاسخگویی به دشمنان و حفظ اقتدار نظام اسلامی ایران بودند.

زهره وطن پور دیگر رای اولی بوشهری بود که در ساعات اولیه صبح به شعبه اخذ رای صلح آباد آمده بود تا نخستین نقش آفرینی سیاسی خود را در تقویم زندگی‌اش ثبت کند.

او گفت: اگرچه امروز کشور با تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی بسیاری روبه‌رو است و از عملکرد شورای پیشین شهر رضایت ندارم اما تحریم انتخابات گرهی باز نمی‌کند.

زهره بوشهری معتقد است: امروز انتخاب درستی برای پیشرفت کشور و حل مسائل شهر بوشهر انجام داده است و حالا با اقدام خود امیدوار به روزهایی بهتر است.

رضا میرزایی نیز با امیدواری به هموار شدن مشکلاتی که امروز جامعه با آن دست و پنجه نرم می‌کند و بهبود مشکلات شهری بوشهر به شعبه اخذ رای مسجد قرآن بوشهر آمده بود.

میرزایی گفت: اگر امروز شهر بوشهر با مشکلات ریز و درشت رو به رو است نتیجه بی‌توجهی به تخصص و توانمندی در انتخاب‌های گذشته است، امیدوارم که در این انتخابات همه مردم آگاهانه و به دور از معیارهایی چون نسبت فامیلی، دوستی و آشنایی دست به انتخاب بزنند.

تضمین اقتدار و امنیت کشور به مدد سرانگشتان جوانی

تهدید امنیت ملی کشور، خلل در اقتدار کشور و سودجویی دشمن از تبعات مشارکت پایین انتخاباتی بود که پیوسته در سخنان روزهای گذشته مسئولان، اندیشمندان و فعالان سیاسی بوشهر نمود یافت و جوانان  بوشهری با آگاهی از این همه، به پا خاسته‌اند.

حمیده تنگستانی دختر بوشهری است که نزدیک به یک ماه از ۱۸ ساله شدن او می‌گذرد. او اذعان کرد: سخنان بزرگان سیاسی کشور درباره تبعات قهر با صندوق‌های رای او را به صحنه تصمیم‌گیری کشانده‌است.

او ساعتی پیش در شعبه حسینیه عاشقان ثارالله بوشهر به ایرنا گفت: کاهش مشارکت انتخاباتی بر اقتدار ایران اسلامی در صحنه بین‌المللی اثری منفی دارد، روزی  جوانان غیور کشور برای عزت، امنیت و حریم نظام جمهوری اسلامی ایران از جان و خون خود گذشتند و امروز نوبت ما است تا با رای خود این مسیر را ادامه دهیم.

این جوان بوشهری بیان کرد: امروز اثر انگشت ما در میدان انتخابات ما کم از جهاد در میدان نبرد ندارد.

نمونه‌هایی که نقل شد بیشترین تکرار را در تفکر سیاسی رای اولی‌های بوشهر داشت و همین نگرش‌های راهبردی بود که شور و شعوری سیاسی را در شعبه‌های اخذ رای جاری کرده بود.

جان کلام جوانان ساحل نشین خلیج فارس در حضوری حماسی نوید امنیت و آسایش با خود دارد؛ آنگاه که  شور ملی ایرانیان برای پاسداشت ارزش‌ها با آگاهی سیاسی و انتخابی اصلح توام شود، در پس صیانت از اقتدار و عزت‌مندی نظام و پاسداری از سرمایه ارزشمند امنیت ملی، توسعه، رفاه و آسایشی شایسته ایران و ایرانی به ارمغان می‌آورد.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در ۸۷۸ شعبه و ششمین دوره  شوراهای اسلامی شهر و روستا در ۹۱۷ شعبه اخذ رای همزمان با سراسر کشور از ساعت هفت صبح روز جمعه در استان بوشهر آغاز شده‌ و صندوق‌های آشنایی که عبارت “میزان رای ملت است” بر آنها نقش بسته، میزبان ۷۹۷ هزار و ۹۵۱ برگه رای از سرزمین آب و آفتاب هستند.

  • منبع خبر : ایرنا