عارضه خاصی از تزریق واکسن کرونا در بوشهر گزارش نشد
عارضه خاصی از تزریق واکسن کرونا در بوشهر گزارش نشد

ندای استان:خواجه‌ئیان گفت: اولین واکسن، بهترین واکسن است و همه افراد در همه گروه‌های سنی منعی برای تزریق واکسن‌های موجود در کشور ندارند.

به گزارش ندای استان،محمد مهدی خواجه‌ئیان معاون فنی مرکز بهداشت استان بوشهر با اشاره به پرسش‌های مردم درباره تفاوت واکسن‌ها بیان کرد: توصیه ما همان توصیه سازمان جهانی بهداشت است اولین واکسنِ در دسترس، بهترین واکسن است.

او ادامه داد: از نظر علمی چهار نوع واکسنی که اکنون در ایران در اختیار داریم یعنی اسپوتنیک روسی، آسترازنکا کره‌ای، سینوفارم چین و بهارات هند تاییدیه سازمان جهانی بهداشت را دارند و از نظر کلیات با هم فرقی ندارند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان بوشهر با اشاره به مواردی که درباره عوارض واکسن‌ها بیان می‌شود، عنوان کرد: واکسن‌ها همه عوارض دارند؛ اما عوارض منطقی و قابل قبول، و تا کنون عارضه خاصی ناشی از تزریق واکسن در استان گزارش نشده است.

خواجه‌ئیان تاکید کرد: همه افراد در همه گروه‌های سنی منعی برای تزریق واکسن‌های موجود در کشور ندارند.

او افزود: هنگام مراجعه افراد به مراکز تزریق واکسن، همکاران بهداشت و درمان درباره عوارض معمول واکسن مانند تب و سردرد، به آن‌ها توضیح می‌دهند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان بوشهر گفت: عوارض واکسن در کمیته عوارض واکسن بررسی می‌شود و از ۲ بهمن که تزریق واکسن شروع شده است تاکنون عارضه خطرناک نگران کننده‌ای نداشته‌ایم.

خواجه‌ئیان عنوان کرد: اگر فردی مشکل خاصی دارد و پزشک متخصص او توصیه می‌کند که واکسن خاصی بزند ما به آن توصیه در زمان تزریق واکسن توجه می‌کنیم، زیرا هنگام تزریق از فرد سوال می‌شود که آیا بیماری خاصی دارد و بنا به اولویت آن فرد، نوع خاصی از واکسن تزریق می‌شود.

او ادامه داد: آنچه که در مورد واکسن‌ها ۹ گانه موجود در دنیا به اثبات رسیده این است که تزریق آن‌ها هم در جلوگیری از ابتلای شدید به بیماری و هم پیشگیری از مرگ و میر موثر است. تزریق واکسن در کشور نیز این مورد را اثبات کرده است.

معاون فنی مرکز بهداشت استان بوشهر گفت: بنابراین اگر کسی پس از واکسن دچار بیماری شود، نوع خفیف آن را می‌گیرد.

خواجه‌ئیان از مردم استان خواست زمانی که از مرکز خدمات جامع سلامت با آنان تماس گرفتند برای تزریق واکسن به این مراکز مراجعه کنند.

او در خصوص ایمنی پس از تزریق واکسن هم بیان کرد: پاسخ به سوال دشوار است اما طبق تحقیقات صورت گرفته تزریق واکسن بین ۶ ماه تا ۸ ماه ایمنی می‌دهد اما هر کسی واکسن زد همچنان باید شیوه‌نامه‌های بهداشتی مانند ماسک زدن و فاصله‌گذاری را رعایت کند. این شیوه‌نامه‌ها تا زمانی که مردم دنیا واکسن بزنند باید ادامه داشته باشد.

معاون فنی مرکز بهداشت استان بوشهر افزود: واکسن کرونا مانند آنفلوانزا با توجه به تغییر ویروس‌ها باید هر سال تغییر کند.

خواجه‌ئیان تاکید کرد: مردم از مراجعه حضوری به مراکز جامع خدمات سلامت که باعث شلوغی می‌‎شود بپرهیزند و منتظر تماس از این مراکز باشند.

او بیان کرد: امیدواریم با اطلاع رسانی‌هایی که صورت می‌گیرد گروه هدف به سرعت برای تزریق واکسن مراجعه کنند تا به سراغ کروه‌های بعدی برویم.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان