بوشهر در وضعیت قرمز
بوشهر در وضعیت قرمز

ندای استان: نقشه روزانه‌ اعلام وضعیت موجودی خون به تفکیک ادارات کل انتقال خون استان‌ها منتشر شد که براساس آن بوشهر در وضعیت قرمز قرار دارد.

به گزارش ندای استان، این نقشه که هر شبانه روز به روز رسانی می‌شود با هدف اطلاع رسانی به مردم طراحی شده و حامل سه پیام مختلف بر اساس رنگ بندی قرمز، زرد و سبز است.

رنگ بندی‌های هر استان در این نقشه براساس میزان ذخایر خون موجود در مراکز انتقال خون تعریف شده است.

رنگ قرمز در این نقشه حامل پیام «اقدام فوری برای اهدای خون» است و بدین معنا است که ذخایر خون استان کاهش یافته و انتظار می رود داوطلبان اهدای خون با هدف جبران این ذخایر و افزایش میزان موجودی در اولین فرصت به نزدیک‌ترین مرکز اهدای خون استان مراجعه و خون اهدا کنند.

بر اساس این نقشه اکنون استان‌های بوشهر، گیلان، مازندران، سمنان و سیستان و بلوچستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

استان‌هایی که در شرایط مناسبت تری از ذخایر خون قرار داشته باشند در این نقشه به رنگ زرد به تصویر کشیده می‌شوند و این رنگ حامل پیام «اقدام به اهدای خون حداکثر تا ۱۴ روز آینده» است.

نرگس عبیدی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: با توجه به اینکه اهدای خون به دلیل تعطیلات نوروزی تا حدی کاهش یافته است، در زمان حاضر به همه گروه‌های خونی مثبت و منفی نیاز است.

وی افزود: نیاز به خون و فراورده‌های خونی نیازی همیشگی است و ذخایر خونی استان باید پیوسته بیش از نیاز بیمارستانی باشد تا در صورت ایجاد شرایط اورژانسی با مشکل مواجه نشویم.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر با قدردانی از همه افرادی که در تعطیلات نوروزی برای اهدای خون به مراکز انتقال خون استان مراجعه کردند،  از همه هم استانی‌هایی که شرایط اهدای خون را دارند درخواست کرد در روزهای پایانی تعطیلات نیازمندان به خون را تنها نگذارند.

عبیدی یادآور شد: از یکم فروردین ۱۴۰۰ تا پایان روز دهم ۸۸۷ نفر به مراکز اهدای خون استان بوشهر مراجعه کردند که ۷۴۸ نفر توانستند خون خود را اهدا کنند.

افراد در گروه سنی ۱۸ تا ۶۰ سال و وزن بالای پنجاه کیلوگرم‌ می‌توانند برای اهدای خون خود به چهار  پایگاه انتقال خون استان مراجعه کنند؛ بوشهر، برازجان، کنگان و گناوه دارای پایگاه انتقال خون هستند.

رنگ قرمز در نقشه روزانه اعلام وضعیت موجودی خون استان‌ها به این معناست که ذخایر خون در آن استان کاهش یافته و ضروری است داوطلبان اهدای خون با هدف جبران این ذخایر و افزایش میزان موجودی در اولین فرصت به نزدیک‌ترین مرکز اهدای خون استان مراجعه و خون اهدا کنند.