بوشهر دوباره کم‌خون شد
بوشهر دوباره کم‌خون شد

ندای استان:از زمان شیوع بیماری کرونا، کاهش جدی خون و ذخایر خونی کشور به یکی از مشکلات جدی بیماران تبدیل شد، طوری که هرچند وقت یکبار مسئولان مربوطه زنگ خطر آن را به صدا در آورده و از مردم تقاضای اهدای خون داشته اند.

به گزارش ندای استان، برخی مردم معتقدند که خون دادن، سطح ایمنی بدن را پایین آورده و ممکن است آن‌ ها را در معرض ابتلای کرونا قرار بگیرند، برای همین بسیاری از اهدا کنندگان دائمی خون، عطای این کار را به لقایش بخشیدند.

از طرفی بیماری‌ هایی مانند تالاسمی، سرطان، شیمی درمانی و جراحی‌ های اورژانسی از نیازمندان دائمی خون هستند و شرایط کرونایی، این نیاز را تشدید کرده؛ نیازی که به گفته پیمان عشقی، رئیس سازمان انتقال خون کشور نه خریدنی است، نه در کارخانه‌ ای تولید می‌ شود و نه می‌ توان آن را از کشور دیگری وارد کرد و به قول وی «خون فقط در چهاردیواری ایران از خود مردم ایران به مردم ایران می‌رسد.»

حالا در روزهای پایانی سال، بازهم این نیاز مطرح شده و مدیرکل انتقال خون استان بوشهر زنگ خطر را به صدا درآورده است.

نرگس عبیدی از مردم به ویژه دارندگان گروه‌های منفی خواست برای کمک به بیماران نیازمند به مراکز اهدای خون مراجعه کنند.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر بیان کرد: به علت کاهش حضور مردم در شیوع جدید کرونا تامین خون برای بیماران تالاسمی و سرطانی با مشکل مواجه شده است.

او از مردم استان به ویژه دارندگان گرو‌های خونی A منفی، o منفی و AB منفی خواست به مراکز اهدای خون مراجعه کنند و بخشی از خون خود را برای تامین نیاز بیماران اهدا کنند.

مدیرکل انتقال خون بوشهر تصریح کرد: براساس نیازهای پیش بینی شده، ذخیره خونی ما کمتر از حدنرمال است و این مهم باید مورد توجه قرار گیرد.

عبیدی با بیان این‌که ترس از کرونا مردم را از حضور در پایگاه‌های اهدای خون دور کرده است، تاکید می‌کند: مردم نگران نباشند چرا که تمام دستورالعمل‌های بهداشتی در مراکز انتقال خون رعایت می‌ شود، از طرف دیگر بیماری کرونا از طریق خون به کسی منتقل نمی‌ شود و این بیماری یک بیماری تنفسی است.

انتقال خون استان بوشهر در شهرهای بوشهر، گناوه، برازجان و کنگان، پایگاه دارد.

هر فردی که بین ۱۸ تا ۶۰ سال داشته باشد به شرط داشتن تندرستی و توانایی لازم، می‌تواند اهدا کننده باشد. سلامتی افراد هنگام ورود به پایگاه انتقال خون با اندازه‌گیری نبض، فشار خون و درجه حرارت بدن و پرسیدن سوال‌هایی بررسی می‌شود.

هر فرد، سه ماه یک بار می‌تواند خون اهدا کند و با این اقدام می‌تواند به نجات زندگی سه نفر کمک کند، زیرا سه فرآورده از خون اهدایی او تهیه می‌شود.