تامین ۴.۵ میلیون دوز واکسن کرونا
تامین ۴.۵ میلیون دوز واکسن کرونا

ندای استان:معاون بهداشت وزارت بهداشت، در ارتباط با تازه ترین وضعیت شیوع ویروس انگلیسی در کشور و همچنین موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از این ویروس، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش ندای استان، علی رضا رئیسی، پس از آئین رونمایی از طرح‌های وزارت بهداشت و پویش ره سلامت در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: واکسنی که به کشور وارد شد، اسپوتنیک وی روسیه است و یکی از سه واکسن برتر دنیا در حوزه اثربخشی است که پلتفرم آن مانند استرازنکا است، اما چون ار ادنو ویروس انسانی است، اثربخشی خوبی به میزان ۹۱.۶ درصد دارد. اولین محموله در فاز یک به پرسنل آی. سی. یو داده می‌شود که ۳۶ هزار نفر در مرحله اول مشمول می‌شدند.

واکسیناسیون کرونا با واکسن روسی عارضه‌ای نداشته است

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: حالا با توجه به اینکه در وهله اول می‌توانستیم ۱۰ هزار نفر را واکسینه کنیم، در همین ۳۶ هزار نفر هم یک اولویت بندی انجام دادیم. به این صورت که افرادی که قبلاً کرونا گرفته بودند که ۱۱ هزار نفر بودند، از لیست خارج شدند و بعد هم بخش‌های ویژه ای را مدنظر قرار دادیم که محل ارجاع سایر آی سی یو های استان بودند که بر همین اساس واکسن به همه استان‌ها فرستاده شد و بر اساس این‌اولویت انجام شد. حتی در استانی بوده که ۱۰۰ دوز واکسن رفت. در مرحله اول هیچ عارضه جدی گزارش نشده است. البته هر واکسنی عوارض کمی مانند تب، درد محل تزریق و… دارد اما عارضه جدی نداشت.

مرحله بندی واکسیناسیون کرونا در کشور

رئیسی ادامه داد: در مرحله دوم ۱۰۰ هزار واکسن اسپوتنیک وارد شد، حال ما بر اساس اولویت یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شامل کادر بهداشت و درمان، خانه سالمندان، جانبازان و معلولین به ویژه شیمیایی و تنفسی، مراکز نگهداری بیماران‌مزمن، غسال ها، افراد سالمند دارای بیماری زمینه‌ای و…، هستند. در فاز دوم افراد سالمند ۸۰ سال به بالا، ۷۵ سال به بالا و ۷۰ سال به بالا و ۶۵ سال به بالا و گروه ۱۶ تا ۶۴ سالی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند، قرار دارند. فاز بعد مراکز تجمعی مانند زندان‌ها، پادگان‌ها، نیروهای نظامی و انتظامی و راننده‌ها و فاز چهار که عموم مردم هستند.

احتمال واکسیناسیون یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر تا پایان سال

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در حال حاضر ۱۰۰ هزار دوز اسپوتنیک به دستمان رسیده و فکر می‌کنم در هفته آینده هم ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم به دستمان می‌رسد، ۴.۲ میلیون دوز واکسن استرازنکا نیز به دستمان می‌رسد که قول دادند اجرا کنند و در اسفند ماه به دستمان برسد. با این حساب یک جمع بندی کنیم، تقریباً قریب به ۴.۵ میلیون دوز واکسن باید تا قبل از پایان سال به دست ما برسد که اگر این اتفاق بیفتد، قطعاً می‌توانیم یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفری را که در سال جاری از اولویت ما است، واکسینه کنیم. البته همه اینها برنامه ریزی شده است.

رئیسی با بیان اینکه این طور نیست که واکسن خیلی زیاد باشد، گفت: ۷.۸ میلیارد نفر روی کره زمین زندگی می‌کند که اگر فرض کنید ۷۰ درصد آنها قرار باشد، واکسن بزنند، ۵ میلیارد می‌شود که هر کدام دو دوز واکسن‌باید تزریق کنند که ۱۰ میلیارد دوز واکسن می‌شود. به هیچ وجه تا سال ۲۰۲۱ در دنیا ۱۰ میلیارد دوز واکسن تولید نخواهد شد. بنابراین همواره کمبودهایی در سطح دنیا وجود دارد و به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت به کشورهای ثروتمند توصیه کرده است که مرحله اول واکسیناسیون را برای کاهش مرگ و میر انجام داده و بعد از دریافت واکسن از سوی سایر کشورها به سمت قطع زنجیره روند.

معاون وزیر بهداشت گفت: در واکسیناسیون دو هدف وجود دارد؛ یکی واکسیناسیون افراد آسیب پذیر جهت کاهش مرگ و میر و هدف دوم انجام واکسیناسیون عمومی جهت قطع زنجیره ویروس.

رئیسی ادامه داد: هدف ما این است که در سال جاری یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را واکسینه کنیم. از سال آینده هم سه واکسن تولیدی داریم؛ یک واکسنی که در پاستور در حال تولید است و از نظر زمانی نزدیک ترین واکسنی است که وارد بازار خواهد شد، دوم واکسن کووبرکت است و پیش بینی می‌شود تا اردیبهشت ۱۴۰۰ بتوانیم حدود ۱.۵ میلیون دوز در ماه ظرفیت تولید داشته باشیم، اما از تیر ماه به بعد می‌توانیم ماهانه بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون دوز تولید کنیم. اگر این اتفاق بیافتد و همه مراحل به خوبی پیش رود، می‌توانیم ظرف چهار ماه بعد از آن همه کشور را واکسینه کنیم. بنابراین در خوش بینانه ترین حالت تا آذر سال آینده مشغول واکسیناسیون هستیم و در بدبینانه ترین حالت تا پایان سال ۱۴۰۰ می‌توانیم هدف دوم را که قطع زنجیره است، جلو ببریم.

وی افزود: یک چالش بسیار بزرگ وجود دارد در زمینه جهش ویروس و اینکه آیا این واکسن‌ها روی ویروس جهش یافته موثرند یا خیر، بستگی به پلتفرم واکسن داد. واکسن‌هایی که از شیوه غیرفعال سازی ویروس استفاده می‌کنند مانند کووبرکت، دیدیم که روی ویروس انگلیسی کاملاً مؤثر است. ویروس‌هایی که معناهای دیگری دارند، در حال مطالعه اند. اما بدانید که شرکت‌های واکسن سازی این توانایی را دارند که اگر جهشی در ویروس اتفاق افتاد، بر علیه نقطه جهش یافته بازآرایی کنند، اما به هر حال ویروس کرونا چموش است و مرتباً جهش می‌کند.

وی گفت: بحث اصلی این است که اولاً هیچ‌کس نباید با گرفتن دوز اول و حتی دوم واکسن به خودش به عنوان فرد ایمن نگاه کند. زیرا مدتی طول می‌کشد تا آنتی بادی بدن بالا رود و ایمن شود. همچنین یادمان باشد که زنجیره ویروس زمانی قطع می‌شود که دو سوم جمعیت ایمن شده باشند و به همین دلیل اگر فعلاً تعدادی واکسن زدند، به این معنا نیست که ایمن هستند. بنابراین نیاز است که حتماً رعایت پروتکل‌ها را جدی بگیریم. پیش بینی من این است که تا هفت الی هشت ماه دیگر به شدت باید پروتکل‌ها را رعایت کنیم و بعد از آن هم باید سبک زندگی مان را مطابق با شرایط روز پیش ببریم. خیلی‌ها اعلام می‌کنند که دنیای پسا کرونا تا ۶ یا هفت سال بعد شاید به حالت عادی برگردد. به هر حال تغییرات و مشکلات اقتصادی و روحی روانی که اتفاق افتاده مسائلی است که همه گیری جهانی ایجاد کرده است.

وی درباره تسهیلاتی که از بانک جهانی گرفته شده است، گفت: این تسهیلات برای دریافت تجهیزات «های‌تک» بود که در سطح کشور نداریم. ما از کشورهایی هستیم که تولید واکسن کرده و نیاز داریم با تجهیزات مناسب مرتباً رصد کنیم. تست پی. سی. آر واقعاً مراحل خسته کننده‌ای دارد که باید به صورت دستی انجام شوند و نمونه جداسازی شود و همکاران ما در آزمایشگاه‌ها کار سخت و طاقت فرسایی دارند. حال یک دستگاه که ۱۰۰ تا از آن را داریم وارد می‌کنیم، می‌تواند در عرض یک ساعت ۹۶ نمونه را جداسازی کند. دستگاه‌های «های‌تک» دیگر هم خریداری شد. با این وام و اعتبارات خودمان ۴۳ آزمایشگاه را در ۳۱ استان تجهیز کردیم.

وی گفت: البته از نظر کمی درخواست‌های دیگری هم داشتیم. کشورمان پهناور است و برنامه ریزی کردیم که ۱۰ قطب در کشور سانتر اصلی آزمایشگاه‌های مرجع ما شوند که بتوانند استان‌های اطراف شأن را پوشش دهند و برای این اقدام درخواست تجهیزات دادیم که یکسری قول‌ها برایش دادند. گرفتن این وام خیلی کار راحتی نبود اما فتح بابی شد. از طرفی بسیاری از تجهیزات را هم خودمان در کشور تولید کردیم اما به هر حال فقط تولید داخلی در کوتاه مدت جوابگو نیست و باید واردات هم انجام دهیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در زمینه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: تاکنون ۲۱ مورد ویروس جهش یافته انگلیسی در استان‌های تهران، البرز، قزوین و خوزستان، شناسایی شده است. البته به احتمال زیاد در سایر استان‌ها هم در گردش باشد، از این تعداد تاکنون ۴ نفر فوت کردند.

وی تاکید کرد: فرض کنید ویروس انگلیسی هست، چه کار باید کرد. هیچ کار جدیدی لازم نیست انجام دهیم و فقط باید کیفیت کارهای قبلی را بالا ببریم. یعنی رعایت دقیق‌تر و شدیدتر پروتکل‌ها. زیرا کسی که ویروس کرونای معمولی داشت در یک جمع می‌توانست دو تا سه نفر را مبتلا کند اما اگر به ویروس انگلیسی مبتلا باشد، هفت تا ۱۰ نفر همزمان مبتلا می‌شوند. زیرا قدرت سرایت بسیار بالا است. از طرفی اگر درست ماسک بزنید و فاصله را رعایت کرده و تهویه مناسب وجود داشته باشد، می‌توانیم پیشگیری کنیم.

وی گفت: متأسفانه میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی افت قابل توجهی داشته و در میانگین کشور ۱۴ درصد افت رعایت‌ها داریم، اما در برخی استان‌ها با شدت افت کرده است. مثلاً برخی شهرهای خوزستان به زیر ۲۰ درصد رسیده بود. در عین حال در قسمت‌های مختلف هر استان هم میزان رعایت فرق دارد. مثلاً اگر رعایت پروتکل در تهران ۷۰ درصد باشد، اما وقتی در مترو یا بازار می روید، یعنی پروتکلی رعایت نمی‌شود.

  • منبع خبر : مهر