معطل ماندن ۸۰۰ تن برنج در گمرک بوشهر
معطل ماندن ۸۰۰ تن برنج در گمرک بوشهر

ندای استان:محمدزاده افزود: قیمت برنج تابعی از شرایط بازار است و این رویه باعث شده تا به دلیل نوسان نرخ ارز نتوان قیمت ثابتی برای عرضه این کالا تعیین کرد.

به گزارش ندای استان،معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: ترخیص ۸۰۰ تن برنج خارجی که پنج ماه پیش وارد گمرک این بندر شده معطل تخصیص ارز نیمایی توسط بانک مرکزی است.

ابوالقاسم محمدزاده افزود: در صورتی که این برنج‌ها از گمرک ترخیص و توزیع شود، امکان کاهش قیمت این کالای اساسی در بازار وجود دارد.

وی اضافه کرد: افزایش قیمت برنج در بازار تابعی از شرایط ایجاد شده در کشور بر اثر ممنوعیت واردات، برنج‌‏های معطل کد تخصیص ارز در گمرک‌ها و نرخ ارز در سامانه نیما است که اگر این مشکلات برطرف و نرخ ارز در این سامانه تعدیل شود با توجه به اینکه خبر‌هایی مبنی بر کاهش قیمت برنج در کشور‌های مبدا شامل هند و پاکستان منتشر شده‌است، این موضوع به کاهش نرخ آن در بازار‌های داخلی کمک می‎کند.

محمدزاده افزود: قیمت برنج تابعی از شرایط بازار است و این رویه باعث شده تا به دلیل نوسان نرخ ارز نتوان قیمت ثابتی برای عرضه این کالا تعیین کرد.

وی اظهارداشت: برنج‌های خارجی که از طریق گمرک و بندر بوشهر وارد کشور می‌شود مربوط به شرکت بازرگانی دولتی ایران است و قیمت آن براساس نرخ سامانه نیما تعیین می‌شود که با افزایش نرخ دلار در این سامانه این موضوع باعث بالارفتن قیمت آن در بازار شده‌است.

محمدزاده ادامه داد: علاوه براین وزارت جهاد کشاورزی از ابتدای شهریورماه تا آخر مهرماه که فصل برداشت محصول برنج در داخل کشور است واردات این کالا را از خارج ممنوع کرده بود که بخشی از گرانی قیمت به این دلیل است.