بودجه بخش جاری سال ۹۹ از درآمدهای نفتی جدا است
بودجه بخش جاری سال ۹۹ از درآمدهای نفتی جدا است

ندای استان:سخنگوی دولت تاکید کرد:امروز ملت ما به خوبی واقف است که برخورداری از مناسبات دوستانه با همسایگان موثرترین ابزار ما برای مقابله با زورگویی و مداخله قدرت های دعوت نشده به منطقه است.

به گزارش ندای استان به نقل از مهر، علی ربیعی سخنگوی دولت ظهر امروز (دوشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه امروز یکی از سیاست های خدشه ناپذیر و بسیار مهم دولت ما گسترش مناسبات با همسایگان است، اظهار داشت: توسعه روابط با همسایگان یکی از ضروریات و مسائل مهم در سیاست های دولت تدبیر و امید است. سفر هفته گذشته رئیس جمهورمان به ارمنستان برای شرکت در نشست اتحادیه اقتصادی اوراسیا با حضور ۶ کشور منطقه در همین راستا صورت پدیرفت.

وی با تاکید بر اینکه این سفر از اهمیت فوق العاده در این برهه زمانی برخوردار است، اظهار داشت: این سفر نقش مهمی در آینده منطقه ای و تمام مسئولیت های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی که ما با همسایگان خواهیم داشت را ایفا خواهد کرد. ما با اوراسیا از دی ماه ۹۴ توافقی مبنی بر تشکیل کمیته مشترک مطالعات امکان سنجی انعقاد توافق نامه تجارت ترجیحی تشکیل دادیم و در نهایت با ۵ کشور که بازار نزدیک به ۲۰۰ میلیون نفر برای ما تشکیل خواهد داد به موافقت نامه تجارت آزاد دست خواهیم یافت.

موافقتنامه تجارت آزاد توسط دولت به مجلس ارائه شد

سخنگوی دولت با بیان اینکه در مراحل آتی با پیشرفت کار امیدوار هستیم موافقت نامه تجات آزاد به طور دائم و به طور پیوسته منعقد شود، افزود: این موافقت نامه توسط دولت به مجلس ارائه شده و همزمان در مجالس کشورهای دیگر اتحادیه به تصویب رسیده و از ۵ آبان ماه ۹۸ اجرایی خواهد شد. بر اساس موافقت نامه از تاریخ ۵ آبان ۹۸، ۵۰۲ قلم کالای صنعتی و کشاورزی مشمول تسهیل و بعضا کاهش تعرفه خواهد شد که تاثیر چشم گیری در حجم تجارت ایران و کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا برجای می گذارد.

مناسبات ما با همسایگانمان فقط منحصر به اوراسیا نیست

ربیعی بیان کرد: مناسبات ما با همسایگانمان فقط منحصر به اوراسیا نیست. بیشتر در دیدار سه جانبه ایران، روسیه و آذربایجان هم پیشرفت های مهمی در جهت بحث همگرایی به دست آوردیم که احداث و راه اندازی راه آهن شمال_ جنوب از نمونه بارز آن بوده است. هدف ما گسترش مناسبات با همه کشورهای منطقه و همسایگان و خصوصا کشورهای حوزه خلیج فارس است.

ربیعی تاکید کرد: ما مایل نیستیم هیچ کشوری را در همسایگی خودمان از قاعده پیوندهای عمیق اقتصادی، سیاسی و فرهنگی استثنا کنیم، بر همین رویه در ماه های گذشته دولت جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده از همه ظرفیت ها برای بهبود روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه از طریق ابتکار عمل‌های دیپلماتیک که اوج آن پیشنهاد رئیس جمهور برای تشکیل ائتلاف امید بود، بهره بگیرد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه همه ما و کشورهای خلیج فارس باید بدانیم بدخواهانی هستند که سعی در تخریب هر نوع گشایشی میان ما با آن دسته از همسایگانی دارند که در سالهای اخیر دچار اختلاف نظر شده ایم، گفت: اما آنها باید بدانند که تلاش دولت برای پیشرفت در مسیر صلح و دوستی با همسایگان ما متوقف نخواهد شد.

ارتباط با همسایگان، موثرترین ابزار مقابله با زورگویی است

وی افزود: امروز ملت ما به خوبی واقف است که برخورداری از مناسبات دوستانه با همسایگان به مرحله گسست ناپذیر رسیده و موثرترین ابزار ما برای مقابله با زورگویی، یک جانبه گرایی و مداخله قدرت های دعوت نشده به منطقه است؛ این مهمترین دلیل بر همت والای جمهوری اسلامی برای ساخت منطقه قوی، امن و مرفه برای همه کشورهای منطقه است.

وی افزود: به همین دلیل از هرگونه ناآرامی و تنش در کشورهای همسایه نگران و متاثر می شویم و خواهان اهتمام جدی در خصوص حفظ آرامش در همه کشورهای منطقه هستیم.

ربیعی با بیان اینکه رخدادهای چند روز گذشته عراق مایه تاسف دولت و ملت ایران است، تصریح کرد: در روزهای گذشته و در حالی که دولت و ملت عراق خود را برای میزبانی از بزرگترین رخداد فرهنگی مذهبی جهان آماده می کردند و منطقه نیز همزمان در حال حرکت به سمت صلح و ثبات به پیش می رود حوادث تلخی را شاهد بودیم و متاسفانه عده ای نیز در این جریان و حوادث جان خود را از دست دادند.

از همه مردم بزرگ عراق می خواهیم که خویشتنداری بیشتری به خرج دهند

سخنگوی دولت تصریح کرد: دولت عراق اطمینان داده است هیچ برخوردی میان نیروهای امنیتی و معترضان رخ نداده است و گروه های فرصت طلب دیگری دست به این جنایت زدند. به هر حال از همه مردم بزرگ عراق می خواهیم که خویشتنداری بیشتری به خرج دهند و دنبال راه حل های دموکراتیک و قانونی برای رسیدگی به مطالبات و پاسخ به آن باشند. شهروندان عراقی ضمن پیگیری مطالبات خود باید از هوشیاری لازم نسبت به سوء استفاده بدخواهان از اعتراضات مدنی خود برخوردار باشند.

راه درست غلبه بر مشکلات، وحدت عراق حول مرجعیت این کشور و تکیه بر آن است

وی با بیان اینکه مردم عراق به این گروه ها و دولت ها فرصت پیگیری بداندیشی هایشان را ندهند، گفت: البته ما اطمینان داریم که دولت و ملت عراق از بلوغ و آگاهی کافی برای حل مشکلاتشان برخوردار هستند و به خوبی از عهده آن برخواهند آمد. راه درست غلبه بر مشکلات وحدت عراق حول مرجعیت این کشور و تکیه بر آن است.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همانند همیشه آمادگی خود را برای ایستادن در کنار برادران و خواهران عراقی و هر گونه کمک به آنها اعلام می کند و هیچ شکلی از تبلیغات جعلی و مسموم نخواهد توانست ملت ایران و عراق را از هم جدا کند.

ربیعی با بیان اینکه همواره گشایش در خارج و توسعه در داخل را به عنوان یک استراتژی دو ستونه مد نظر خود قرار داده است، عنوان کرد: در این دوره تاریخی مراقبت از زندگی مردم، افزایش توان تولید داخلی، جداکردن بودجه جاری، گسترش فضای اجتماعی و همچنین گسترش اشتغال با توجه به  شرایط تحریم و از همه مهمتر توسعه روستایی و سیاست گذاری مربوط به روستا برنامه هایی بوده که در این سالها دنبال کردیم.

سخنگوی دولت بیان کرد: دموکراسی و پیگیری انتخابات آزاد در داخل در آینده نه چندان دور، زندگی روزمره مردم و کمک به مقاومت در داخل، در کنار مردم ایستادن برای عبور از رنج های تحریم و شکست حصری که تحریم برای ما آورده برنامه هایی است که دولت به صورت همزمان در دستور کار خود قرار داده است.

وی با اشاره به مناسبت امروز و روز روستا و عشایر گفت: به جرات می توانم به عنوان سخنگوی دولت و محقق اجتماعی بگویم دولت تدبیر و امید بیش از همیشه سیاست های معطوف به روستا را تولید کرده است.  این سیاست ها واقعا در سال هایی مغفول مانده بود و به همین خاطر کشور با پدیده مهاجرت روز افزون، گسترش حاشیه نشینی شهری و سخت شدن شرایط زندگی برای روستائیان مواجه بوده ایم. ما معتقدیم به رقم شعارها، برنامه های مشخص و آینده نگرانه ای نسبت روستاها وجود نداشت. در این دولت با این نگاه تحولات خوبی برای روستائیان و عشایر پدید آمده است.

سیاست ما مهاجرت معکوس به روستا است

ربیعی اولین سیاست های دولت برای تحول وضعیت روستائیان را تثبیت زندگی در روستا و زندگی پذیر کردن روستاها دانست و گفت: با این اقدام می خواهیم عشایر و روستاییان بتوانند در زندگی روستایی خود زندگی قابل قبولی داشته باشند. سیاست دوم ما مهاجرت معکوس به روستا بود. در همین جهت از جنبه اقتصادی کردن کشت، دام و باغداری موفقیت های خوبی حاصل شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه صرفا سیاست های ما در روستا اقتصادی نبوده است تاکید کرد: توسعه خدمات بهداشت و درمان با هیچ دوره ای قابل مقایسه نیست. دسترسی به زیرساخت هایی مثل ارتباطات جاده ای و هوایی میان شهرهایی که مرکزیت برخی از روستاها را داشتند و ارتباطات آی سی تی  اقدامات گسترده و خدمات بی نظیری بوده که در دولت صورت گرفته است.

وی افزود: گسترش آموزش و مقابله با ترک تحصیل از برنامه های موفقی بوده که دولت دنبال کرده است. افزایش رفاه و زندگی پذیر کردن روستا با گسترش بیمه روستاییان و عشایر، اعطای تسهیلات بانکی برای توسعه اقتصادی روستایی عشایر و ایجاد اشتغال های خرد در کنار درآمدهای ناشی از کشت، دام و باغداری از خدمت های دولت معطوف به روستا بوده است.

روستاها نزدیک به ۲۷ درصد از تولید ناخالص کشور را تشکیل می دهند

ربیعی با بیان اینکه جاده سازی، آب و برق و گاز در کنار فعالیت های بزرگ صورت گرفته منجر شده که شاهد مهاجرت معکوس در برخی از روستاها باشیم، گفت: فقر زدایی از روستا برنامه دراز مدتی است که باید کارهای زیادی در این زمینه صورت گیرد. روستاهای ما هم اکنون ۲۶ درصد از کل جمعیت و نزدیک به ۲۷ درصد از تولید ناخالص کشور را تشکیل می دهند.

وی افزود: امروز خوشبختانه در کنار اشتغال خود در سال گذشته سهم اشتغال روستائیان از اشتغال کل به ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است که نسبت به مجموع متوسط بسیاری از سالها این میزان ۳ درصد بوده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: در سال گذشته از مجموع مشاغل ایجاد شده ۱۴۰ هزار شغل مربوط به شغل روستائیان و عشایر بوده که همینجا از مقام معظم رهبری سپاسگزاری می کنم برای پولی که از صندوق توسعه ملی در اختیار دولت قرار دادند.

ربیعی خاطر نشان کرد: خوشبختانه در این مدت ۹۳ درصد از روستاها از جاده های مطلوب برخوردار شدند و بیش از ۸۰ درصد از گاز خانگی برخوردار هستند که تا پایان دولت چیز ناچیزی باقی خواهد بود. من روستایی رفتم که دیدم ۶ ساکن دارد و نمی ارزد به آنجا برق ببریم می ارزید حتی انتقال بدهیم. اگر جایی برق نرفته مربوط به این روستاها است.

وی بیان کرد: ۸۴ درصد آب آشامیدنی سالم داریم و هنوز در مناطقی مانند سیستان و بلوچستان برای داشتن آب آشامیدنی سالم باید تلاش کنیم. تمام روستایی ها به غیر از مناطق صعب العبور دارای شبکه سراسری هستند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه گاز کشی یکی از افتخارات بزرگ ما در روستاها بوده است،افزود: میزان گازی که به روستاها رفته از کارهای عظیمی بوده که در کشورهای شبیه به ما هم بی نظیر بوده است.

امروز؛ رونمایی از ۲۴۸۰ طرح دولت

ربیعی در ادامه ضمن تشریح گزارش عملکرد دولت، گفت: ۱۰۰ درصد شبکه های خانه بهداشت ، ۹۰ درصد از روستاییان از بیمه سلامت مجانی استفاده می کنند و بیمه اجتماعی روستاییان ۲۵ درصد را شامل می شود. همینجا از همه روستاییان دعوت می‌کنم به این بیمه بیش‌تر توجه کنند. در ادامه طرح ها و پروژه های دولت، امروز همزمان با روز روستا و عشایر ۲۴۸۰ طرح رونمایی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در ادامه طرح هایی که توسط دولت در روستاها انجام شده است به دنبال از بین بردن فقر در روستاها هستیم. ما خوشبختانه با فقر به معنای مصطلح آن مقابله کردیم و فقر شدید همراه با گرسنگی را در کشور تجربه نمی کنیم اما برای مقابله با ابعاد مختلف فقر برنامه‌ریزی‌هایی داریم که در سال‌های آینده آن را اجرایی می کنیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت برای مراسم اربعین با توجه به حوادثی که رخ داده است چه اقداماتی انجام داده است گفت: برخی اشکالات در مورد بلیط هواپیماها بود که در جلسه دولت بررسی شد و خوشبختانه وزیر خوب راه ما در این زمینه فعال پای کار ایستاده و مشکل بلیت ها را حل کرده است و قیمت ها کنترل شده است و امسال، بی نظیر تر از همیشه این مراسم را برگزار خواهیم کرد.

بودجه بخش جاری سال ۹۹ از درآمدهای نفتی جدا است

ربیعی در رابطه با سوالی در مورد حذف درآمدهای نفتی از لایحه بودجه، تاکید کرد: در جلسه قبل توضیح دادم ما بخش جاری را از نفت جدا خواهیم کرد. تمام تلاشمان بر این است که بودجه جاری را از مالیات و سایر منابع مالی دولت جبران کنیم. الان در قالب یک برنامه بودجه است. تحریم خیلی بد است و حتما علیه ملت عمل می کند اما اتفاقات خوبی هم برای سیاست گذار داشته که می توانیم بودجه جاری را متکی بر منافع داخلی کنیم.

وی سپس بیان کرد: در مورد سایر یارانه ها در جلسه ستاد سران سه قوه مطرح است. باید تصمیمی اتخاذ شود که همه وجوه را مدنظر داشته باشد و در دستور کار است. هنوز هیچ تصمیمی به لحاظ متغیرهای متعدد اتخاذ نشده است، اما در مرحله نهایی است اما قطعا هرگونه تصمیمی که در مورد یارانه های پنهان بویژه سوخت گرفته شود دهک‌های پایین و طبقه متوسط در آن در نظر گرفته می شود.

سخنگوی دولت در رابطه با جزئیات آمارهای افزایش اشتغال که در تابستان ۹۸ صورت گرفته است، گفت: آمار من متکی بر آمار مرکز آمار است. در بخش های صنعتی ریزش داشتیم، اما در بخش های خدمات مولد،گردشگری، پوشاک و غیره رویش داشته ایم. شواهد تامین اجتماعی هم آمار را تایید می کند.

ربیعی افزود: در یک سال گذشته منتهی به سال ۹۸،  ۸۴۴ هزار نفر اعلام شده، خالص اشتغال ایجاد شده این رقم در روستاها هم رشد قابل توجهی داشته و نرخ مشارکت نیز در این دوره افزایش پیدا کرده است.مدت ها برای ملموس کردن آمارها اندیشیدم.

وی با بیان اینکه ارائه آمار بدون تحلیل کار را دشوار می کند،اظهار داشت: بیکاری نهفته ما بسیار زیاد است. بیش از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر افرادی هستند که سال‌ها بیکاری را تحمل کردند به خصوص در دهه شصت شاهد هستیم که این افراد به دانشگاه رفتند و با چند سال تاخیر وارد بازار کار شدند. یعنی ما بیماری بیکاری انتقال یافته از دوران قبل داریم که ملموس نمی شود.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه نیاز ما با توجه به پنجره جمعیتی سالانه بیش از یک میلیون شغل است،تاکید کرد: این آمار به اعتقاد من آمار درستی است.با توجه به اتفاقاتی که رخ داده بیماری بیکاری مزمن شده انتقال پیدا کرده کار را مشکل کرده است.

ربیعی خاطرنشان کرد: آقای نوبخت در گزارشی که دیروز اعلام کردند، آمار بیماری مزمن قبلی در حال کاهش است. تحریم فرصت های اشتغال را برای بخش هایی که قبلا توجه نمی کردیم بسیار فراهم کرده است. من فکر می کنم سیاست کاهش واردات آثار خوبی بر بخش اشتغال گذاشته است و بخشی از صنایع ما بازار خوب داخل پیدا کردند.

وی با بیان اینکه در این میان البته به فکر افزایش قدرت خرید مردم هم هستیم،افزود: برای عده ای فروشنده کالاها هم آثار مثبتی ایجاد شده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در رابطه با شک و شبهه مربوط به مدرک تحصیلی حسین فریدون و اتهامات مربوط به رانت خواری وی در دولت گفت: در مورد مدرک او تحقیق کردم. ادعای چند نماینده در این خصوص را دنبال کردم، دو نفرشان صحه گذاشتند بر سلامت روندی که طی شده است.

ربیعی با بیان اینکه بعدا نقد خودم را نسبت به برخی مسائل خواهم گفت،اظهار داشت: من خودم به دقت با آقای دکتر غلامی و مدیران دانشگاه در مورد این موضوع صحبت کردم. او در دولت قبل به عنوان دانشجوی دکتری در یکی از دانشگاه های گیلان در دولت قبل پذیرفته می‌شوند. پس پذیرش وی در دولت قبل بوده است. او انتقال پیدا می کنند به دانشگاه شهید بهشتی و رئیس وقت این دانشگاه که الان رئیس دانشگاه آزاد است و فرد بسیار سخت گیری است که گرایش سیاسی و موضع گیری سیاسی خاصی هم ندارد.

وی افزود: حسین فریدون پیش از انقلاب در سن ۱۶ سالگی بازداشت می شود و بیش از یک سال در زندان های شاه بوده و بعد از پیروزی انقلاب برای حضور در کردستان از اسیر می شود، سی در صد هم جانبازی دارد. انتقالش براساس قانون هیچ ایرادی نداشته و کاملا قانونی بوده است. نمیخواستم وارد این بحث ها شوم.

روحانی هیچ دخالتی در رسیدگی به پرونده «فریدون» نکرد

سخنگوی دولت با تاکید براینکه لازم است مطرح کنم آقای روحانی بارها گفته اند هیچ خط قرمزی ندارند و فقط انتظارشان رسیدگی منصفانه است و هیچ دخالتی برای رسیدگی به این امور ندارند،گفت: هیچ کمکی از سوی دولت هم صورت نگرفته است. برادر رئیس جمهور بودن قطعا هیچ مزیتی برای آقای فریدون در این پرونده نداشته است.

ربیعی  تاکید کرد: او مثل همه شهروندان باید رسیدگی‌های قانونی را طی کنند و حق اعتراض دارند. استدلالش و مستنداتش شنیده می شود و ان شاء الله منصفانه قضاوت شود.

سخنگوی دولت  خطاب به رسانه ها گفت: اگر منتقد هم هستید اجازه بدهید خود دادگاه ها به این امور رسیدگی کند. فضای سنگین برای دادگاه ها ایجاد کردند مدتی است که با آن مواجه هستیم.

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اینکه آیا رئیس‌جمهور سخن کذبی درباره آمار اقتصادی داده است، گفت: ما گفتیم ارزش پول ملی نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. گاهی ما در مورد یک موضوع حرف می زنیم در مورد یک موضوع دیگر کلیپ می سازند. ما گفتیم تورم، رشد شتابانش کاهش و بهبود پیدا کرده است. با توجه به زندگی سخت مردم ناشی از تورم ممکن است بیان موارد با این اشکال سوء تفاهم ایجاد کند.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: اجازه دهید از جایگاه سخنگویی استفاده کنم. ما می دانیم مردم زندگی سختی دارند اما کمک به زندگی مردم کمک به دولت در حل مسائل است. ما به دنبال توجیه نبوده ایم. علت هایی را بگوییم که از خودمان طراحی کردیم. دولت باید مسئولیت پذیر باشد اما نباید غیرمنصفانه ۵ سال رشد تورم را نادیده بگیریم. تحریم اجازه نداده که ما نفت بفروشیم و کالا وارد کنیم و این ها در زندگی مردم اثر روانی و اقتصادی گذاشت. ما به سرعت خودمان را پیدا کردیم و مهم این بود ما ارز را در یک کانال با نوسانات رو به بهبود وارد کردیم.

وی ادامه داد: ما دلمان می خواهد بگوییم با مقاومت ایستادیم و در مقابل تحریم هم می ایستیم. آنهایی که باید دولت را کمک کنند، بدون ذکر علت می خواهند مشکلات حاصل از تحریم را به ناکارآمدی دولت متصل کنند. در مجموع اینها غیرمنصفانه است. هم مردم دچار مشکل هستند و واقعیت تلخی است و هم علت اینها مشخص است. هم تلاش دولت در این زمینه مشخص است.

همسرم کجا بوده که ارتباط مالی ۲ میلیاردی با گروه عظام داشته باشد؟

ربیعی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در جریان دادگاه گروه عظام، قاضی در دادگاه به متهمی گفته است که با همسر شما ارتباط مالی ۲ میلیاردی داشته است آیا این ادعا را تایید می کنید؟ گفت: من همسر ندارم. حتما من نبودم. اسم کوچک نبردند؟ حتما کس دیگری است. شباهت اسمی هم گاهی کار دست آدم می دهد. من شوکه شدم، حالا از قاضی صلواتی خواهم خواست توضیح دهند این فرد چه کسی است. من کلا چیز شدم. (با خنده و نگرانی) همسرم کجا بوده است؟

ربیعی در ادامه با بیان اینکه ۳۰۰ میلیارد تومان برای بودجه شیر مدارس به درخواست آموزش و پرورش پیشنهاد شده بود، تصریح کرد: با توجه به اینکه همه بودجه دچار مشکل شد و ۱۸۰ میلیارد تومان تخصیص پیدا کرد که دیروز در حاشیه دولت صورت گرفت. قطعا امسال با اولویت سراغ مدارس خواهیم رفت.