شناسایی بیمار مبتلا به نقص ایمنی باتلاش پزشک بوشهری
شناسایی بیمار مبتلا به نقص ایمنی باتلاش پزشک بوشهری

ندای استان:نخستین بار در دنیا نقص ایمنی گیرنده اینترفرون آلفا رسپتور یک در یک کودک ۶ ساله بوشهری با مشارکت پزشک بوشهری و بخش ژنتیک انسانی دانشگاه راک فلر آمریکا در ژورنال JEM با IF یازده گزارش شد.

به گزارش ندای استان، فوق تخصص آسم و آلرژی گفت: افرادی که به این بیماری مبتلا هستند در مقابل برخی از ویروس ها مانند سرخک و تب زرد و یا واکسن هایی که حاوی این  نوع ویروس های تضعیف شده و زنده هستند دچار التهاب مغزی می گردند که در موارد شدید می تواند به مرگ بیمار منجر شود.با تشخیص و درمان به موقع این بیماری ، این افراد می توانند از یک زندگی سالم برخوردار باشند.
افشین شیرکانی افزود: بدن انسان برای مقابله با ویروس ها و میکروب ها به یک سیستم ایمنی سالم نیاز دارد. نقص سیستم ایمنی از معدود بیماری هایی هستند که هنوز در دنیا به خوبی شناخته نشده اند.شناخت و درمان زودهنگام این نوع امراض برای ادامه ی حیات بیماران ضروری است.پژوهش ها نشان می دهد که از هر ده هزار نفر ، یک نفر به این نوع بیماری ها مبتلا می باشد.
وی گفت: بدن انسان برای مقابله با ویروس ها به انواع اینترفرون ها نیاز دارد.اختلالات اینترفرون ها و گیرنده های آنها هنوز به خوبی در دنیا شناخته نشده است و پزشکان در مورد اینگونه بیماری ها هنوز اطلاعات کمی دارند.
شیرکانی افزود: برای اولین بار در دنیا در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در بخش تحقیقات آلرژی و ایمونولوژی با همکاری مرکز پژوهش های ژنتیک انسانی دانشگاه راکفلر آمریکا، دانشگاه لوآن بلژیک و دانشگاه سوربن پاریس دکتر افشین شیرکانی فوق تخصص آلرژی و بیماری های نقص ایمنی و عضو هیات علمی دانشگاه موفق به شناسایی و کشف بیماری نقص گیرنده یک اینترفرون آلفا گردید.
وی گفت: نتیجه ی این پژوهش در یکی از معتبرترین ژورنالهای پژشکی آمریکا به نام JEM در ماه جاری میلادی چاپ گردید.
دکتر شیرکانی و همکاران علاوه بر شناسایی و کشف این بیماری، نشان دادند که “ژن درمانی” به عنوان یک درمان قطعی و نهایی در درمان این بیماران می تواند بسیار مفید باشد.

 

منبع:خبرگزاری صداوسیما