ساخت پمپ پنوماتیکی به دست متخصص جوان در پارس جنوبی+عکس
ساخت پمپ پنوماتیکی به دست متخصص جوان در پارس جنوبی+عکس

ندای استان:به همت متخصص و مخترع خلاق پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی مهندس بصیری،عملیات طراحی و ساخت پمپ پنوماتیکی با کنترل کننده پنوماتیک با موفقیت انجام شد.

به گزارش ندای استان،مهندس بصیری، مبتکر خلاق پالایشگاه ششم پارس جنوبی گفت: در شرکت‌های صنعتی مکان‌هایی وجود دارد که آغشته به گازهای قابل انفجار است و در صورت تخلیه مایعات از آن محل با پمپ‌های برقی، احتمال انفجار وآتش‌سوزی وجود دارد، بنابراین نیازبه ابزاری است که قابلیت جرقه زدن نداشته باشد، به همین دلیل از ابزار پنوماتیک استفاده می‌شود.

وی افزود: با توجه به شرایط تحریم، مواد شیمیایی که به منظور جداسازی آب و روغن ارسالی از واحدهای پروسسی مورد استفاده قرار می‌گیرد در اختیار نداریم، به همین دلیل فکر ساخت یک پمپ پنوماتیک کاملا ایمن، به‌منظور جداسازی و تفکیک آب و روغن در حوضچه انتهایی به سمت دریا، برای جلوگیری از ورود روغن‌ها و مواد شیمیایی به دریا را عملیاتی کردم.

این مبتکر جوان با بیان اینکه پمپ‌های پنوماتیک موجود در بازار دارای وسایل متحرک دوار هستند که با هرنوع مواد خورنده‌ای سازگاری نداشته و نیز استهلاک و هزینه تعمیرات زیادی در بر دارند اضافه کرد: پمپ طراحی شده به‌علت نداشتن قطعات متحرک این معایب را ندارد و هزینه تعمیر و نگهداری بسیار پایینی در مقایسه با پمپ‌های خارجی دارد.

وی در ادامه با اشاره به مواد قابل اشتعال در سطح نواحی صنعتی و نوع طراحی این پمپ گفت: نبود جریان الکتریسیته و قطعات مکانیکی دوار در این پمپ، باعث ایمنی بسیار بالا و جلوگیری از انفجار و آتش‌سوزی می‌شود.

این مبتکر، حفاظت از محیط زیست را وظیفه همگانی دانست و عنوان کرد: ساخت و استفاده از این پمپ که ایمنی بسیار بالایی دارد موجب کنترل و جداسازی آب و روغن خروجی واحدهای عملیاتی و بازگشت و استفاده دوباره از آن می‌شود که کمک شایانی به پایداری اکوسیستم خلیج فارس می‌کند.