تلاش برای چرخاندن چرخ زندگی دیگران  توسط بانوی کارآفرین
تلاش برای چرخاندن چرخ زندگی دیگران  توسط بانوی کارآفرین

ندای استان:در روز‌هایی که شاید خیلی از افراد سرشان به کار خود گرم است، بانویی کارآفرین در استان بوشهر توانسته برای کسانی که نیازمند داشتن شغل هستند، کسب و کار ایجاد کند.

به گزارش ندای استان، پیدا کردن شغلی مناسب در این روزها برای خیلی از افراد دشوار است و برای زنانی که قرار است نان آور خانواده باشند ، دشوارتر است.

بانوی کارآفرین بوشهری که دشواری‌های زندگی این افراد را درک کرده توانسته در حد بضاعت خود، کسب و کاری راه بیاندازد تا چنین افرادی بتوانند در محیطی امن و آرام روزی حلال به دست آورند و به خانه ببرند.

او از هر فرصتی استفاده کرده تا دست زنانی را که سرپرستی ندارند یا بد سرپرست هستند، به کاری بند کند.

امینه شمسی معماری خوانده است و با کار ساخت و ساز آشناست. وقتی که برای آشنایی با او به سراغش رفتیم سر یک طرح ساختمان سازی بود.

او از کارگران می‌خواست همه چیز دقیق باشد از نوع بلوک استفاده شده و طول دیوار‌ها تا شیب ساختمان.

تلاش برای چرخاندن چرخ زندگی دیگران

برای اینکه با کارهایش آشنا شویم به همراهش به شهر آبپخش در شهرستان دشتستان رفتیم.

۴۵ دقیقه‌ای طول کشید تا از مرکز استان بوشهر به کارگاهش برسیم. از بیرون در کارگاه صدای چرخ‌های خیاطی به گوش می‌رسید؛ صدایی که نشان از کار و تلاش بود.

خانم شمسی کارگاهش را سال ۹۴ با ۵۰۰ هزار تومان سرمایه راه انداخته است. آن زمان یک دستگاه چرخ خیاطی قسطی می‌خرد و با دو نفر کار را شروع می‌کند.

حالا در این کارگاه ۱۵ نفر به صورت مستقیم کار می‌کنند و ۱۰ نفر هم به صورت غیرمستقیم مشغول به کارند.

کارکنان کارگاه، زنان بی‌سرپرست و یا بد سرپرست هستند. خانم شمسی گفت هدفش هم همین بوده که برای زنان بدسرپرست و بی سرپرست شغل ایجاد کند.

چرخ‌هایی که نقش امید می‌زنند

زنانی که در این کارگاه مشغول به کارند از این که در محیطی زنانه کار می‌کنند و می‌توانند خرج خانواده را تامین کنند، خوشحالند.

از گپ و گفت صمیمی خانم شمسی با کارکنانش هم می‌شد پی برد که رابطه‌ای صمیمی بین آن‌ها جریان دارد.

در کارگاه خیاطی به سراغ زنی رفتم که نخ را در روزنه سوزن عبور می‌داد تا امید رنگی دیگر بگیرد.

او گفت: روزانه هشت ساعت کار می‌کند و وظیفه دوردوزی سفارش‌ها را برعهده دارد.

تلاش برای چرخاندن چرخ زندگی دیگران

کارگر دیگری هم که با او به گفتگو نشستم، گفت که از کار و محل کارش راضی است و تلاش می‌کند کار‌ها مطابق سفارش انجام گیرد تا هم نظر مشتریان جلب شود، هم کار او و همکارانش همیشه رونق داشته باشد.

خانم شمسی از اینکه توانسته کاری برای این زنان انجام دهد، خرسند است.

او گفت: همین که کارگران به من می‌گویند خدا به کارت برکت دهد، خوشحال می‌شوم و از این که می‌دانم درآمد به دست آمده از این کارگاه می‌تواند دل اعضای چند خانواده را شاد کند، راضی هستم.

خانم شمسی خودش خیاطی بلد نیست، اما خوب می‌داند چگونه تار و پود‌ها را به هم پیوند دهد تا علاوه بر کارگاهی که راه انداخته، هر خانه را یک کارگاه کند.

کارگاه‌های خانگی

علاوه بر کسانی که در کارگاه خیاطی خانم شمسی کار می‌کنند، زنانی هم هستند که در خانه خود کار می‌کنند و محصولشان را به خانم شمسی تحویل می‌دهند تا به فروش برسد.

به خانه یکی از همین زنان رفتیم. خانم شمسی، کارهای سفارشی را به او  داد تا پس از آماده شدن تحویل بگیرد و به دست مشتری برساند.

تلاش برای چرخاندن چرخ زندگی دیگران

به داخل منزل رفتیم، یک اتاق، میز و چرخ خیاطی ابزار درآمدزایی زن سرپرست خانوار شده بود. لبخندش رنگ و بوی رضایت از کارش را داشت.

اما کارگاه‌های خانگی محدود به خیاطی نمی‌شوند. برخی از زنان هم در خانه‌هایشان از شاخ و برگ نخل وسایل مختلفی می‌سازند که مشتریان پروپاقرصی دارد.

شهرستان دشتستان قطب تولید خرمای استان بوشهر است و بیش از ۷۰ درصد خرمای استان بوشهر در این شهرستان تولید می‌شود. حدود یک چهارم نخل‌های این شهرستان در بخش آبپخش قرار دارد و این بخش را از دیرباز با درختان نخل سر به فلک کشیده اش می‌شناسند؛ درختانی که علاوه بر میوه‎هایشان، شاخ و برگشان هم به کار می‌آیند و تبدیل به وسایلی کاربردی می‌شوند.

«پیش» یعنی برگ درخت نخل، «پنگاش» یا همان چوب‌هایی که از تنه درخت به دست می‌آید و درفش ابزار کار زنان این دیار هستند تا دست سازه‌هایی خلق کنند به نام تویزه (سفره‌های حصیری) تک (زیرانداز حصیری) و دیگر وسایل و ظروفی که از این مواد ساخته می‌شوند.

تلاش برای چرخاندن چرخ زندگی دیگران

حالا ۵۳ زن زیر نظر خانم شمسی در خانه‌هایشان با همین ابزارها، وسایل حصیری می‌بافند. خانم شمسی بازاریابی و فروش دست ساخته‌های آن‌ها را بر عهده گرفته تا چرخ زندگی این زنان خوب بچرخد.

خانم بردی یکی از همین بافندگان ماهر است. او در حیاط خانه‌اش زیر سایه درختان نخل و لیمو کار می‌کند.

وقتی که به خانه این بافنده رفتیم او مشغول بافتن یک ظرف میوه با برگ درخت نخل بود.

او از بهترین مواد اولیه برای ساخت دست بافته هایش استفاده می‌کند.خانم بردی حالا مربی هم شده و به علاقه‌مندان آموزش می‌دهد.

تلاش برای گسترش کار

خانم شمسی شوق عجیبی دارد برای راه اندازی کسب و کار، و فکر‌های دیگری هم برای گسترش فعالیت‌ها دارد.

او می‌خواهد به زودی اقامتگاهی بومگردی راه اندازی کند و قرار است توانخواهان آنجا را بچرخانند.

این بانوی کارآفرین هر چند موانعی پیش رویش دارد، اما معتقد است با توکل به خدا و امید، تلاش‌ها به ثمر می‌نشیند.

خانم شمسی می‌گوید: نباید ناامید شد، زیرا حتما راهی به سمت پیروزی بر مشکلات باز خواهد شد فقط باید صبر کرد و پشتکار داشت.