ایران و عراق می‌توانند نقش تأثیرگذاری در منطقه ایفا می‌کنند
ایران و عراق می‌توانند نقش تأثیرگذاری در منطقه ایفا می‌کنند

ندای استان:رئیس‌جمهور در دیدار رئیس جریان حکمت وطنی عراق گفت: ایران و عراق نقش مهم و تأثیرگذاری در منطقه ایفا می‌کنند.

به گزارش ندای استان به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور روز سه‌شنبه در دیدار با سید عمار حکیم، رئیس جریان حکمت وطنی عراق با اشاره به اینکه امروز منطقه و جهان به واسطه توسعه علم، فناوری و ارتباطات شاهد تحولات گسترده‌ای است، خاطر نشان کرد: باید تلاش کنیم تا به وظایف خود در برابر ملت‌های دو کشور به خوبی عمل کنیم.

وی با بیان اینکه ایران و عراق نقش مهم و تأثیرگذاری در منطقه ایفا می‌کنند، گفت: باید متناسب با شرایط، آرمان‌ها و اهداف دو ملت و دو کشور برنامه‌ریزی کرده و در راستای توسعه همه جانبه همکاری‌ها و مناسبات تهران – بغداد گام برداریم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه قدرت‌های بزرگ به ویژه آمریکا همواره به دنبال توطئه و برنامه‌ریزی علیه ملت‌های منطقه هستند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا همچون گذشته در راستای حل معضلات منطقه‌ای و توسعه گفتگوها و تعاملات میان کشورهای منطقه گام بردارد.

سید عمار حکیم رئیس جریان حکمت وطنی عراق نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از اوضاع اجتماعی، سیاسی و فضای عمومی در عراق، گفت: امروز عراق توانسته است از چالش‌های بزرگ عبور کند و در مسیر بازسازی و توسعه قرار بگیرد و مطمئناً توسعه بیش از پیش روابط و همکاری‌ها با ایران می‌تواند در تسریع این روند، مؤثر باشد.

وی با اشاره به ضرورت تلاش در راستای حفظ وحدت و انسجام گروه‌های مختلف در عراق، گفت: وظیفه خود می‌دانیم تا در برابر فضاسازی‌ها، زیاده‌خواهی‌ها و تبلیغات گسترده مستکبران و قدرت‌های بزرگ علیه جمهوری اسلامی ایران ایستادگی کنیم

** دیدار با نوری المالکی

حجت الاسلام روحانی همچنین در دیدار «نوری المالکی» نخست وزیر اسبق عراق و رئیس ائتلاف دولت قانون و دبیر کل حزب اسلامی دعوت عراق، با بیان اینکه همواره روابط خوبی میان ایران و عراق بوده است، گفت: افراد برجسته و سیاسیون عراق در هر مسوولیتی نقش مهمی در توسعه، امنیت و ثبات این کشور و روابط دوجانبه تهران- بغداد ایفا می‌کنند.

وی اظهار داشت: مناسبات برادرانه و دوستانه دولت‌ها و ملت‌های ایران و عراق در طول سال‌های گذشته با تلاش مسوولان دو طرف به خوبی حفظ شده و روبه توسعه است.

رئیس‌جمهور با تجلیل از مواضع پارلمان و دولت‌های گذشته عراق در زمینه روابط و همکاری‌های فی مابین، اظهار داشت: مصمم به توسعه روابط و همکاری‌ها با عراق بر مبنای منافع مشترک هستیم.

«نوری المالکی» نخست وزیر اسبق عراق نیز در این دیدار، سفر روحانی به عراق را سفری مهم و تاریخی در مناسبات دو‌ کشور دانست و با تاکید بر حمایت همه احزاب و گروه‌های سیاسی عراق از توسعه روابط با ایران گفت: ایران و عراق ‌می‌توانند روابط و همکاری‌های خود را در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، سرمایه گذاری و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بیش از پیش گسترش دهند.