بسیج دریایی در استان تشکیل می شود/سه مشکل و چالش در دریا
بسیج دریایی در استان تشکیل می شود/سه مشکل و چالش در دریا

ندای استان:سردار زیراهی گفت: در هرچالشی از جمله دریایی ایجاد شود در صورتی که متحد نباشیم ضربه خواهیم خورد.

به گزارش ندای استان، سردار رمضان زیراهی روز دوشنبه درگردهمایی و نشست با جامعه صیادی شهرستان گناوه افزود: ابلاغیه تشکیل بسیج دریایی صادر شده که با شروع بکار آن رعب و وحشت در دل صیادنماها و استکبار خواهد افتاد و با پدیده شوم صید ترال بدون اغماض برخورد قاطع می شود تا برای همیشه ریشه کن شود. 
وی اظهارداشت: باتوجه به اینکه درصد بالایی از مردم استان بوشهر در نواحی ساحلی سکونت دارند و معاش و رزق آنان از دریا تامین می شود و بیش از ۵۰ درصد آنان از جامعه صیادی است ، چندین سال است که بدلیل رواج صید ترال، با چالش و مشکلات عدیده ای از جمله از بین رفتن ذخایر و زیستگاه های آبزیان و خسارت هنگفتی به ادوات صیادان مواجه شده است.
فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه گفت: در هرچالشی از جمله دریایی ایجاد شود در صورتی که متحد نباشیم ضربه خواهیم خورد.

ایرنا نوشت،وی با بیان اینکه از اول انقلاب هرگاه کشور دچار چالش و مشکلی شده باحضور پرشور مردم و بسیجیان رفع شده است ، افزود: ازجامعه صیادی انتظار داریم با عضویت در بسیج دریایی و با همفکری وهمگرایی، سپاه را در اجرای وظایف محوله یاری کنند تا جلوی متخلفان و ناعدالتی هایی که در دریا صورت می گیرد گرفته شود.
وی بیان کرد: فرمانده کل سپاه در سفری که به استان هرمزگان داشتند پس از بازدید در جاسک ابلاغ کردند که با ترال مقابله و دراین زمینه تعداد زیادی شناور که صیدترال صنعتی کرده بودند توقیف و تنها از یک شناور نزدیک به ۷۰۰ تن ماهی و مقادیر زیادی سوخت کشف شد.
وی اظهارداشت: باتوجه به اینکه با سه مشکل و چالش در دریا شامل صید ترال، قاچاق سوخت و موادمخدر مواجه هستیم ، باید با همکاری و مشارکت جامعه صیادی این منطقه را برای مسببان آن ناامن و امنیت پایدار ایجاد کنیم.
زیراهی گفت: شایسته نیست که عده ای صیادنما با دریافت سوخت یارانه ای ارزان که حق کل مردم ایران و آیندگان است ماهی صید و به خارج که دشمنان نظام هستند بفروشند و یقین بدانید پولی که ازاین طریف کسب می شود حرام است.
فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه افزود: مگر می شود صید ترال برای عده ای ممنوع و برای تعدادی قانونی باشد و اگر با هم باشیم می توانیم جلوی ناعدالتی ها را بگیریم.
وی اظهارداشت: از صیادان گناوه و دیگر نقاط ساحلی استان بوشهر انتظار می رود درصورت رویت شناور و کشتی درهنگام صید ترال، بصورت مستند به سپاه گزارش کنند تا برخورد قاطع و بدون اغماض با آنان صورت گیرد.
مدیرعامل تعاونی صیادان گناوه گفت: جامعه صیادی این شهرستان سرباز و مرزبان واقعی هستند که بدون چشمداشتی درهنگام صید از مرزهای آبی کشور پاسداری می کنند.
عبدالله بویراتی افزود: جامعه صیادی این شهرستان بواسطه صید ترال امنیت شغلی ندارند و بارها از وضعیت بوجود آمده فریاد زده اما نتیجه ای عاید نشده که با دستور فرمانده کل سپاه امیدوار شدند.
وی گفت: امیدواریم با ورود سپاه و تشکیل بسیج دریایی با کسانی که ذخایر و زیستگاه دریایی را نابود کردند برخورد قاطع صورت گیرد.
در این نشست صیادان با تاکید بر برخورد قاطع با صید ترال خواستار حل مشکلات گریبانگیر حرفه خود شدند.
برقراری بیمه بازنشستگی، برخورداری از مشاغل سخت و زیان آور ، پرداخت تسهیلات کم بهره و افزایش مدت زمان دریاروی از عمده مسایل و مشکلات صیادان بود.