سالانه ۱.۷ میلیون پرونده قضایی منجر به سازش و صلح می‌‌شود
سالانه ۱.۷ میلیون پرونده قضایی منجر به سازش و صلح می‌‌شود

ندای استان:معاون فرهنگی قوه قضائیه با اشاره به اینکه سالانه ۱۶ میلیون پرونده در دادگستری‌های کشور ارائه می‌شود گفت: از این میزان ۴ میلیون پرونده آن در شورای حل و اختلاف بررسی و حل و ۱.۷ میلیون پرونده نیز با صلح و سازش مختومه می‌شود.

به گزارش ندای استان به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی صبح امروز در نخستین همایش استانی صبر در استان بوشهر با تاکید بر ترویج فرهنگ صبر و گذشت در جامعه اظهار داشت: با توجه به اینکه صلح و سازش بهتر از جنگ، نزاع  و کشمکش است باید فرهنگ صلح و سازش در جامعه ترویج و نهادینه شود.

وی کار صابران را در مسیر الهی دانست و تصریح کرد: افرادی که صبر را پیشه می‌کنند و در عفو و گذشت پیشگام هستند در مسیر الهی قرار دارند و به دیگران درس‌آموزی می‌کنند.

معاون فرهنگی قوه قضائیه از راه‌اندازی ستاد ملی صبر در کشور خبر داد و بیان کرد: صلح، سازش و رضایت سه بخش ستاد صبر تشکیل می‌دهد که این ستاد با هدف ترویج روحیه صلح، بخشش و گذشت در قوه قضاییه و استان‌ها راه‌اندازی شده است.

صادقی ترویج فرهنگ عفو و گذشت را یکی از نیازهای جامعه دانست و افزود: مهربانی یکی از خصیصه‌های مهم ایرانیان و فرهنگ مهم نبی مکرم اسلام حضرت محمد(ص) است.

وی با بیان اینکه مهربانی در ذات هر ایرانی نهادینه شده گفت: فرهنگ غربی نامهربانی است و با نفوذ فرهنگ غربی در جامعه سبب کشاکش می‌شود.

معاون فرهنگی قوه قضائیه مهربانی در خانواده ایرانی را یک اصل دانست و تصریح کرد: اگر پرونده‌ در دستگاه قضا زیاد می‌شود نشان دهنده این است که مردم از فرهنگ اصیل خود فاصله گرفته‌اند و سبب کاهش صبر و گذشت و افزایش نزاع و دعوا می‌شود.

صادقی با تاکید بر توجه به پیشگیری از جرم در جامعه افزود: یکی از سیاست‌های قوه قضائیه تقویت فرهنگ پیشگیری از جرایم در جامعه است که فرهنگ بخشش و گذشت در این قالب نهفته است.

وی با بیان اینکه دستگاه قضایی در ستاد ملی صبر پیشگام است گفت: عوامل اجرایی این ستاد دستگاه‌های اجرایی، نیروهای نظامی و انتظامی و مشارکت همه مردم است که باید صلح، سازش، بخشش، گذشت و رضایت در جامعه تقویت کنند.

معاون فرهنگی قوه قضائیه  با بیان اینکه نباید کمک به افزایش جرم مجرم کنیم افزود: در جایی که مجرم به گناه خود اعتراف می‌کند جای عفو و گذشت فراهم می‌شود و در این راستا نباید کمک به افزایش جرم مجرم شود.

صادقی بیان کرد: یکی از نتایج مهم صبر این است که انسان بهتر تشخیص می‌دهد و بهتر تصمیم می‌گیرد.

وی با اشاره به ورود سالانه  16 میلیون پرونده در دستگاه قضا افزود: از ۱۶ میلیون پرونده ورودی سالانه به دستگاه قضا ۴ میلیون پرونده آن شوراهای حل اختلاف بررسی و حل می‌کنند و ۱٫۷ میلیون پرونده هم منجر به صلح و سازش می‌شود.