جلسه شورای شهر بوشهر تحت تاثیر موضوع «عدم مناسب سازی فضای شهر برای معلولان»
جلسه شورای شهر بوشهر تحت تاثیر موضوع «عدم مناسب سازی فضای شهر برای معلولان»

ندای استان:اعضای شورای شهر بوشهر شامگاه یکشنبه در حالی میزبان جمعی از مدیرعامل‌ها و رئیس هیئت مدیره انجمن‌های معلولین این شهر بود که این جلسه تحت تاثیر موضوع «عدم مناسب سازی فضای شهر برای معلولان» قرار گرفت.

به گزارش ندای استان، نشست علنی شورای شهر بوشهر شامگاه یکشنبه با حضور جمعی از مدیرعامل‌ها و رئیس هیئت مدیره انجمن‌های معلولین این شهر برگزار شد.
مشاور مدیرکل امور اجتماعی استاندار بوشهر در امور توان یابان و نائب رئیس انجمن ضایعه نخاعی بوشهر در این نشست گفت: مناسب سازی فضای شهری و تفریحی و مناسب سازی وضعیت حمل و نقل عمومی از جمله مشکلات عمده معلولین در شهر بوشهر است.

مناسب سازی فضای شهر برای استفاده معلولان مورد توجه قرار گیرد
ترانه فرخی افزود: معلولان دارای استعداد زیادی هستند که می‌توانند در جامعه ایفای نقش کنند و با حضور خود در جامعه کارهای ارزشمندی انجام دهند ولی یکی از دلایلی که نمی‌توانند بیرون بیایند شاید همین مناسب‌سازی‌ها باشد که نیاز توجه ویژه دارد.
وی با بیان اینکه ایستگاههای اتوبوس و وسایل نقلیه عمومی شهر بوشهر باری استفاده معلولین مناسب نیست تصریح کرد: ساختمان‌های پزشکان در شهر بوشهر دارای رمپ مناسب نیست.

فضای شهر بوشهر برای رفت و آمد معلولین مناسب نیست
فرخی اظهار کرد: سازمان‌ها و ادارات در شهر بوشهر برای رفت و آمد معلولین مناسب نیست و ورودی آنان دارای رمپ نیست و اگر هم باشد داری شیب تند و عرض کم است که معلولین را با مشکل مواجه می‌کند.
رئیس هیئت مدیره انجمن جسمی حرکتی بوشهر نیر گفت: توجه بیشتر به فرهنگ سازی در جامعه در خصوص نوع برخورد و مواجهه با معلولین و مشکلات آنان ضروری است.
مسعود نوری افزود: شورای شهر و موسسه فرهنگی شهرداری در خصوص فضا سازی مناسب شهر بوشهر برای معلولین اقدامی کنند.

راه های ویلچر رو مشکل اساسی دارند
نماینده معلولین جسمی حرکتی شهر بوشهر نیز گفت: راه‌های ولیچر رو خیابان سنگی شهر بوشهر دارای مشکل اساسی هستند، حتی راه ویلچر رو کنار استانداری بوشهر نیز مناسب سازی برای معلولین نشده است.
منصوری افزود: با توجه به حرکت دولت به سوی دولت الکترونیک و خدماتی که در این دفاتر ارائه می‌شود ولی متاسفانه دفتری که دارای فضاسازی مناسب و رمپ برای معلولین باشد در شهر بوشهر نیست.
وی تصریح کرد: مغازه‌، مدارس، ساختمان پزشکان در شهر بوشهر با معلولین بیگانه است و دارای رمپ برای استفاده این قشر از جامعه نیستند.

در خصوص معلولین فرهنگ سازی اجتماعی صورت گیرد

مدیرعامل انجن اندیشه گستر بوشهر نیز گفت: باید در خصوص معلولین فرهنگ سازی اجتماعی صورت گیرد.
پور عباسی با بیان اینکه شهر بوشهر سالن مناسبی برای فعالیت معلولین ندارد افزود: وجود رمپ استاندارد در ورودی بناها و کاربری‌های مهم مانند بیمارستان‌ها، بانک‌ها، مراکز اداری و تجاری و از اهمیت زیادی برای معلولین جسمی- حرکتی برخوردار است و باید امکان دسترسی و بهره مندی برای معلولین مانند سایر شهروندان فراهم شود ولی آنچه در عمل شاهد آن هستیم متفاوت است.
رییس شورای شهر بوشهر نیز گفت: تمام تلاش شورای شهر بوشهر در جهت محقق کردن این دغدغه‌های معلولین است.
ابوذر دهدار با بیان اینکه مشاور معلولین شورای شهر بوشهر معرفی خواهد شد افزود: پارک ویژه معلولین، پیاده رو و مناسب سازی فضا برای رفت و آمد معلولین تسریع شود.
رئیس شواری شهر بوشهر عنوان کرد: در یک سال اخیر مناسب سازی فضای رفت و آمد معلولین در پروانه‌های ساخت و ساز در شهر بوشهر لحاظ شده است.

۱۳ دستگاه اتوبوس دارای رمپ در شهر بوشهر وجود دارد
طاهره شمشیری رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر بوشهر نیز گفت: ۱۳ دستگاه اتوبوس دارای رمپ در شهر بوشهر وجود دارد اگر چه رمپ‌های آنها نیز دارای مشکلاتی است ولی بر اساس استاندارد شهرداری درست است.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای بوشهر نیز گفت: در ساختمان‌های قدیم به علت نوع ساخت و بافت شهری بوشهر در صورتی که بخواهند رمپ بسازند این امکان وجود ندارد و یا باید در پیاده رو بسازند که امکان پذیر نیست.
پویا دولابی افزود: در ساختمان‌های جدید در رمپ یا همکف در حوزه طراحی لحاظ شده است ولی در حوزه اجرا این اتفاق نیافتاده یا به شکل صحیح نیست.
وی تصریح کرد: براساس قانون شهرداری نمی‌تواند ساختمان‌های که دارای کاربری خصوصی هستند ملزم به رعایت و ایجاد رمپ کند و یا در جاهایی ناظر ضعیف عمل کرده و یا شهرداری به جریمه‌های اندک بسنده کرده است.

مشکلات توان خواهان جای تأمل دارد 
رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر بوشهر نیز گفت: مسائل و مشکلات توان خواهان جای تأمل دارد و در بخش احقاق حقوق معلولین کمی جای کار دارد که می‌بایست تلاش فراوانی شود.
عبدالخالق برزگر زاده افزود: یکی از معضلات در خصوص برخی ساختمانهای عمومی در شهر بوشهر این است که ایجاد رمپ در ساختمان برای دریافت پایان کار است در صورتی که این رمپ‌ها استاندارد نیست.

عملیات اجرایی پارک ویژه توان یابان در شهر بوشهر آغاز می‌شود
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر بوشهر نیز گفت: به زودی عملیات اجرایی پارک ویژه توان یابان در شهر بوشهر آغاز می‌شود.
کیوان هاشم زاده افزود: بهسازی و بازسازی تاسیسات در مرکز شهر بوشهر صورت می گیرد.
اکبر توسلی نیز گفت: فضای شهر بوشهر برای جامعه معلولین با محدویت روبروست است
عضو شورای شهر بوشهر افزود: با وجود پارکهای متعدد تفریحی در شهر بوشهر معلولین از وجود یک پارک اختصاصی محروم هستند.
وی بیان کرد: دست هم ناظر و هم مسئولین شهری درد نکند که معلولین بوشهر این همه از وجود امکانات محروم هستند.
عضو شورای شهر بوشهر گفت: کمیته مناسب سازی به ریاست فرماندار تشکیل می شد ولی باز هم وضعیت مناسب سازی شهر برای معلولین اینگونه است، راستی جواب فرماندار چیست؟
توسلی اظهار کرد: به راستی کدام ارگان و سازمان مقصر محروم شدن معلولین شهر بوشهر از بسیاری از امکانات است؟
وی بیان کرد: در خصوص اماکن عمومی که فقط به فکر پول هستند حتی بانوانی که کودک دارند هم نمی‌توانند تردد کنند چه برسد به معلولین؛ چه کسی باید پاسخگو باشد؟

توسلی اظهار داشت: مشکل اصلی این قضایا در نظارت، طراحی و اجرای دقیق پروژه‌هاست.
گفتنی است مجید باقری نایب قهرمان شطرنج کم بینایان مسابقات پاراآسیایی و فریبا زنده‌بودی مدال طلا تیمی و برنز انفرادی در مسابقات شطرنج رپید (سریع) مسابقات سریع شطرنج نابینایان و کم بینایان در مسابقات پارآسیایی نیز در این نشست حضور داشتند.
مجید باقری در این نشست از بی مهری مسئولین استانی در خصوص ورزشکاران معلول گفت و بیان کرد: استان‌های دیگر در قبال قهرمانان خود سنگ تمام می‌گذارند ولی مسئولین استان بوشهر به ورزشکاران بی مهری می‌کنند.

 

 

منبع:فارس