بالا بودن نرخ برخی ماهی ظلم به مردم استان است/ممنوعیت صادرات صید و محدودیت صید
بالا بودن نرخ برخی ماهی ظلم به مردم استان است/ممنوعیت صادرات صید و محدودیت صید

ندای استان:مجید خورشیدی گفت:نه تنها نباید به این شناورها هیچ سوخت یارانه ای تحویل شود بلکه مجوز صید و دریاروی آنها نیز لغو شود.

به گزارش ندای استان، مجید خورشیدی روز دوشنبه در نشست با مسئولان شیلات و جمعی از تعاونی های صیادی استان بوشهر افزود: با توجه به طول مرزدریایی این استان با خلیج فارس خالی بودن بازار ماهی فروشان از این محصولات و تعطیلی بیشتر مغازه ها زیبنده استان نیست.
وی بیان کرد: استان بوشهر دارای بزرگترین ساحل با خلیج فارس است ولی مردم آن از ماهی به عنوان مهمترین غذای مناطق ساحل نشین و بندری محروم هستند.

مصوبه ممنوعیت صادرات صید و محدودیت روزهای صید در استان

خورشیدی اضافه کرد: در زمان حاضر ۱۳٫۵میلیون نفر در کشور مزد بگیر هستند و هیچ افزایش حقوقی نداشته اند و با خانواده های آنان این جمعیت به مرز ۶۰ میلیون نفر می رسد که باید همه نوع افزایش قیمتی را تحمل کنند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر گفت: افزایش قیمت ماهی در مقایسه با گوشت توجیه پذیر نیست زیرا گوشت از خارج استان بوشهر تامین و تنها در این استان کشتار می شود ولی اینکه دریا درکنار مردم باشد ولی ماهی آن وارد بازار نشود، پذیرفتنی نیست.
وی با اشاره به افزایش بی رویه قیمت ماهی در بازار بوشهر افزود: بالا بودن نرخ برخی ماهی ها اجحاف و ظلم به مردم این استان است.
خورشیدی خطاب به تعاونی های صیادی بوشهر گفت: در صورتیکه قیمت ماهی تنظیم نشود، مصوبه ممنوعیت صادرات صید و محدودیت روزهای صید در استان با قدرت اجرا می شود.
وی خطاب به شرکت پخش فرآورده های نفتی استان بوشهر اظهارداشت: در صورتیکه تحویل در زمینه سهمیه سوخت یارانه ای به شناورهای صیادی تبعیضی بین صیادان استان و استان های دیگر وجود دارد بررسی و مشکل را برطرف کند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر اضافه کرد: با توجه به اینکه ۲۵ تا ۳۰ درصد از ذخایر گوشت و مرغ در اختیار دولت است و در زمان کمبود به عنوان تنظیم بازار از این ذخایر استفاده می شود انتظار می رود بخشی از صید به وسیله تعاون روستایی به صورت تعادلی خرید و در زمان کمبود از این ظرفیت استفاده شود.
وی همچنین برضرورت کنترل گلوگاه شهید موسوی دیلم و جلوگیری از انتقال هرگونه محموله ماهی به سمت خوزستان تاکید کرد.

حضور واسطه ها در اسکله ها و خرید محصول از صیادان از جمله عوامل افزایش قیمت ماهی 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر با اشاره به ضربه ای که صید ترال به آبزیان وارد می کند گفت: نه تنها نباید به این شناورها هیچ سوخت یارانه ای تحویل شود بلکه مجوز صید و دریاروی آنها نیز لغو شود.
وی بر ضرورت نظارت چشمی بر ورود و خروج شناورها در اسکله تاکید کرد و اضافه کرد: انتظار می رود تعاونی های صیادی با تدبیری که می اندیشند بتوانند ۲۵ تا ۳۰ درصد صید شناورها را به بازار عرضه کنند.
مدیرکل شیلات استان بوشهر گفت: با توجه به افزایش قیمت ابزار و تجهیزات صید و صیادی بیشتر صیادان از صادرات محصول استقبال می کنند ولی برای کنترل قیمت هیچ صیادی حق ندارد محصول خود را روی دریا بفروشد و باید محصول از استان به سایر مناطق دیگر صادر شود.
ایرنا نوشت،عباسعلی زنده بودی افزود: حضور واسطه ها (یزافان) در اسکله ها و خرید محصول از صیادان از جمله عوامل افزایش قیمت ماهی در استان بوشهر است.
وی بیان کرد: برخی از صیادانی که برای تامین نیازهای خود از این واسطه ها پول می گیرن، موظف هستند محصول خود را به آنان بفروشند هرچند شیلات و تعاونی ها تلاش های زیادی برای برطرف کردن این مشکل کرده اند ولی تاکنون این مشکل چندین ساله برطرف نشده است.