خبر استان:رئیس حفاظت محیط زیست منطقه بردخون استان بوشهر گفت: تخم گذاری لاک پشتهای منقارعقابی درپارک ملی دریایی ‘دیر نخیلو’ آغاز شده است.

به گزارش خبر استان،نجف جمشیدی روز شنبه درگفت وگو با ایرنا افزود: همه ساله در این فصل با آغاز ماههای گرم لاک پشتهای دریایی منقارعقابی درجزایر ‘ام الگرم’ و ‘نخیلو’ واقع در محدوده پارک ملی دریایی دیر نخیلو تخم گذاری می کنند.
وی اضافه کرد: سواحل این جزیره ها محل تخم گذاری پرندگان و تکثیر نسل این نوع لاک‌پشت‌ است که دارای اهمیت ویژه ای است.
رئیس حفاظت محیط زیست منطقه بردخون اظهارداشت: لاک پشتهای دریایی منقارعقابی خزنده ای با بیش از میلیون ها سال سابقه پیدایش از نادرترین نوع لاک پشتهای دنیاست که نسل آن بیش از انواع لاک پشت ها در خطر است.
وی اظهارداشت: جزایر معروف نخیلو، ام الگرم و تهمادون جزایری است که این نوع لاک پشت در آنها تخم گذاری می کند و لاک پشت سبز نیز بندرت در این منطقه مشاهده شده است.
جمشیدی در ارتباط با تعداد تخم ریزی هرلاک پشت، بیان کرد: هر لاک پشت حدود۱۰۰ عدد تخم می گذارد که پس از ۵۰ تا ۶۰ روز نوزادان از تخم خارج شده و برای زندگی وارد دریا می شوند و وزن میانگین لاک پشت ها بین ۳۵ تا ۴۵کیلوگرم و طول آنها بین ۶۰ تا ۷۰ سانتی متر می رسد.
وی به عوامل تهدید کننده لاک پشت ها در این منطقه اشاره کرد و افزود: با توجه به کاهش چشمگیر جمعیت لاک پشتهای دریایی مکانهای تخم گذاری آنها در این مناطق دارای اهمیت بسزایی است و عوامل تهدید کننده لاک پشتهای دریایی دراین منطقه فعالیتهای صید و صیادی، زباله های موجود در سواحل و برداشت تخم ها برای تغذیه است.
وی ادامه داد: لاک پشت های دریایی از جمله گونه های تحت حمایت در کشور به شمار می رود که هم اکنون تحت حمایت سازمان جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی قراردارد.
پارک ملی دریایی دیر(dayyer)- نخیلو با ۲۰هزار هکتار مساحت به بهشت پرندگان معروف است و این پارک شامل جزایر نخیلو، تهمادون، ام الگرم و جنگل‌های حرای مل‌گنزه در محدوده بخش بردخون در ۲۴ مایلی غرب بندر دیر قرار دارد و مکان مناسب و آرامی برای تخم گذاری پرندگان و لاک پشت‌ها در جزایر خلیج فارس است.

Visited 1 times, 1 visit(s) today