تالیف ۱۲۰۰ کتاب توسط علمای استان بوشهر
تالیف ۱۲۰۰ کتاب توسط علمای استان بوشهر

ندای استان:نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: تاکنون یکهزار و ۲۰۰ جلد کتاب توسط علمای بوشهر نوشته شده و نخستین کتاب شناخته شده از علمای بوشهر، کتاب ابن نوح سیرافی است.

به گزارش ندای استان،”آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری” دوشنبه در نهمین کنگره علمی پژوهشی علامه بلادی بوشهری (ره) اظهار کرد: در بین علمای استان بوشهر شخصیت‌هایی همچون آل عصفور قریب به ۴۰ کتاب تالیفی دارد و برخی کتاب‌های این شخصیت مرجع هستند.

وی بیان کرد: همچنین علامه بلادی بوشهری حدود ۸۰ رساله دارد که برخی از آنها مرجع هستند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر یادآورشد: تالیفات علمای بوشهر بسیار متنوع است تا جایی که حتی به علومی همچون جغرافیا، ریاضیات و طب و علوم غریبه ورود کردند .

صفایی بوشهری ادامه داد: علما به عرصه تالیف توجه ویژه‌ای داشته‌اند و یکی از آثار کنگره علامه بلادی نیز ایجاد جو و آفرینش بستر برای احیای نهضت پژوهش و تالیف است.

وی اضافه کرد: خواهران و برادران طلبه ۳۰۰ اثر را در این دوره کنگره ارائه کردند و اگر در هر کنگره به طور متوسط ۳۰۰ اثر ارائه شده باشد، حدود ۲ هزار و ۷۰۰ اثر در طول این ۹ سال تالیف شده است.

صفایی بوشهری یادآور شد: در تاریخ روحانیت استان بوشهر که قریب به ۱۲ قرن است، یکهزار و ۲۰۰ جلد کتاب تولید شده اما این کنگره باعث شده تا در ۹ سال اخیر ۲ هزار و ۷۰۰ اثر تالیف شود .

وی با اشاره به پیشرفت و ارتقای عرصه پژوهش در استان و ایجاد کارگروه‌های تخصصی در این عرصه با موضوعات مختلف گفت: بسیاری از جاها همچون آموزش و پرورش در سطح کشور آثار و تالیفات خود را برای بررسی به استان بوشهر می‌فرستند.

صفایی بوشهری اظهار کرد: در رابطه با نسخه شناسی و کتاب شناسی علمای استان بوشهر هفت سال کار شده است که نشان می‌دهد این استان تاریخی بس کهن در تالیف دارد.

وی افزود: علامه بلادی بوشهری (ره) افتخار این استان بوشهر است و رئیسعلی دلواری نیز با حکم این بزرگ عالم قیام کرده است.

آیت الله سید عبدالله مجتهد بلادی بوشهری بهبهانی به سال ۱۲۹۱ هجری قمری در خانواده‌ای اهل علم و تقوی در شهر مقدس نجف اشرف دیده به جهان گشود.

این عالم پس از تکمیل تحصیلات خود در نجف و گرفتن مجوز اجتهاد، در سال ۱۳۲۶ قمری در گرماگرم جنبش مشروطیت در ایران، از نجف اشرف به بوشهر بازگشت و خیلی زود جذب این جنبش شد.

وی با وقوع جنگ جهانی اول، مبارزه سختی را با انگلیس آغاز کرد و پس از به قدرت رسیدن رضاخان پهلوی، به صف مخالفان وی پیوست و چندین رساله کوتاه و بلند به زبان‌های فارسی و عربی درباره اعمال ضد اسلامی رضاشاه منتشر ساخت.

رئیسعلی دلواری برای برخی فعالیت‌های مبارزاتی‌اش علیه استعمار انگلیس از علامه بلادی فتوا می‌گرفت.

با سقوط رضاشاه، آیت الله بلادی به ارشاد و هدایت مردم ادامه داد و سرانجام در ۲۳ محرم الحرام سال ۱۳۷۳ هجری قمری/۲۱ مهر ۱۳۳۱ هجری شمسی در سن ۸۱ سالگی دارفانی را وداع گفت.

این عالم ۸۴ کتاب و رساله در موضوعات مختلف به رشته تحریر درآورد.

  • منبع خبر : ایرنا