ممنوعیت خونگیری از اهالی عسلویه برطرف شد/ افزایش ۶ درصدی اهداکنندگان خون در استان
ممنوعیت خونگیری از اهالی عسلویه برطرف شد/ افزایش ۶ درصدی اهداکنندگان خون در استان

ندای استان:مدیرکل انتقال خون استان با اشاره به اینکه بوشهر جزو استان های برتر در زمینه اهدای خون است، می گوید: امسال اهدای خون در استان نسبت به سال قبل ۶ درصد رشد داشته است.

به گزارش ندای استان؛ علیرضا باستین در نشست پاسخگویی به رسانه ها به میزبانی استانداری ادامه داد: ۹۵ درصد اهداکنندگان آقا و مابقی خانم هستند. همچنین ۵۵ درصد مراجعان ما اهداکنندگان مستمر خون هستند که به طور میانگین ۳ تا ۴ بار در سال اهدای خون دارند.

به آزمایشگاه خون فارس بی نیاز شدیم

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر با اشاره به راه اندازی آزمایشگاه تخصصی انتقال خون با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان طی سال گذشته اظهار داشت: قبلا برای تزریق پلاکت، باید ۷۲ ساعت منتظر جواب آزمایش بیمار از سوی استان فارس می ماندیم، درحالی که عمر پلاکت هم محدود بود. خوشبختانه با این آزمایشگاه، به فارس بی نیاز شدیم و همان روز پلاکت به بیماران استان داده می شود.

تکمیل ساختمان جدید انتقال خون تا هفته دولت

باستین ادامه داد: ساختمان ۸ طبقه انتقال خون استان که تا قبل از حضور بنده در حد اسکلت مانده بود، با تامین ۹ میلیارد تومان سرعت گرفته و تلاش داریم تا هفته دولت سال آینده تجهیز و به بهره برداری برسد. قطعا با افزایش فضا، امکان فعالیت های گسترده تری در زمینه انتقال خون داریم.

وی همچنین از تامین ۸ میلیارد تومان برای ساختمان الحاقی انتقال خون دشتستان خبر داد و گفت: این پروژه تا دهه فجر به بهره برداری می رسد.

باستین از پیگیری ایجاد خیرین انتقال خون در استان برای تامین نیازهای این مجموعه خبر داد و یادآور شد: برخی پایگاههای انتقال خون مثل کنگان را به دلیل محدودیت اعتبار با چنگ و دندان نگه داشته ایم و در سایر مراکز و پایگاهها هم برای تامین هزینه های اولیه دچار مشکل هستیم.

اتوبوس جدید برای انتقال خون بوشهر

مدیرکل انتقال خون بوشهر از همکاری شورای راهبردی پتروشیمی ها برای خرید اتوبوس جدید انتقال خون استان خبر داد و اظهار کرد: این اتوبوس دارای چهار تخت خون‌گیری و یک تخت معاینه است که با تحویل آن، بزودی تجهیز و می توانیم در مراسم ها یا ادارات از کارمندان و افراد متقاضی خونگیری انجام دهیم، چرا که بسیاری از افراد فرصت حضور در پایگاههای ما را ندارند یا به دلیل عدم پارکینگ و مشکل ترافیک، راغب به حضور در مراکز ما نیستند.

مشکل خونگیری از اهالی عسلویه مرتفع شد

باستین در پاسخ به پرسشی درباره اینکه عدم خونگیری از ساکنان عسلویه به دلیل آلودگی هوا مرتفع شد؟ بیان کرد: این مشکل مربوط به سال های ۹۴ تا ۹۶ بود که عسلویه جزو مناطق مالاریاخیز کشور شناخته شد و براساس پروتکل های سازمان انتقال خون، در مناطقی که درگیر مالاریا هستند، خونگیری باید برای همان استان باشد و ساکنان آن نمی توانند در استان های دیگر خون بدهند.

وی با بیان اینکه عدم خونگیری از ساکنان عسلویه در مقطعی ارتباطی با آلودگی هوا نداشت، افزود: سال ۹۷ با خروج عسلویه از مناطق درگیر مالاریا، این مشکل هم مرتفع شد و اکنون از ساکنان و شاغلان این منطقه خونگیری می شود و از این خون استفاده می کنیم.