کمک‌ های صنایع التماسی بود/استان دوم کشور در کاهش نرخ بیکاری هستیم
کمک‌ های صنایع التماسی بود/استان دوم کشور در کاهش نرخ بیکاری هستیم

ندای استان: استاندار بوشهر گفت:در هفته دولت امسال هزار و هفت پروژه عمرانی و اقتصادی با ۲۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار افتتاح و اجرایی می‌شود.

به گزارش ندای استان،احمد محمدی‌زاده شامگاه پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: از این شمار طرح پیش بینی شده برای هفته دولت ۸۲۳ طرح با ۲۵۰۰ میلیارد ریال افتتاح می‌شود.
وی افزود: همچنین همزمان با گرامیداشت هفته دولت عملیات اجرایی ۱۸۴ طرح عمرانی و اقتصادی با حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار آغاز می‌شود.
استاندار بوشهر با اشاره به اینکه طرح های هفته دولت در سه سطح کوچک، متوسط و بزرگ مقیاس و در سطح ملی هستند، تصریح کرد: افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی، افتتاح بیش از ۲ هزار تن پروژه ماهی در قفس مربوط به اداره کل اوقاف و امور خیریه، افتتاح ۷۰۰ تن پرورش ماهی در قفس از جمله این طرح ها است.
وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی واحدهای تولید بچه ماهی و لارو میگو در استان بوشهر همزمان با هفته دولت گفت: امروز تمام بچه ماهی مورد نیاز استان از خارج از استان تامین می‌شود و انتظار می‌رود با افتتاح و اجرای واحدهای تعریف شده استان در این بخش به استقلال کامل برسد و تنها بچه ماهی مورد نیاز استان بلکه کل کشور را تامین کند.
استاندار بوشهر با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی و کاهش ۳۰ درصدی ازدواج و طلاق در این استان گفت: در ارتباط با جوانی جمعیت همزمان با گرامیداشت هفته دولت سه هزار واحد مسکونی شهری در شهرها زمین و همچنین سه هزار واحد مسکونی زمین در روستاها واگذار می‌شود.
محمدی‌زاده افتتاح و اجرای ۲۱۶ طرح فرهنگی، بهره‌برداری از ۱۱ مدرسه ۶، ۹ و ۱۲ کلاسه از دیگر پروژه‌های تعریف شده در استان بوشهر است.
۵۶ هزار میلیارد ریال سهم مسئولیت اجتماعی صنایع در استان بوشهر
استاندار بوشهر در خصوص مسئولیت‌های اجتماعی نفت گفت: کمک‌های مجموعه صنایع از محل مسئولیت‌های اجتماعی در سال‌های گذشته سر و سامان نداشت و بیشتر به صورت التماسی بود اما امروز با تلاش‌های انجام شده این امر بعنوان یک تکلیف تلقی شده که برعهده صنعت گداشته شده است.
محمدی‌زاده افزود: سال گذشته مجموعه صنایع فعال در استان بوشهر متعهد به تامین ۱۳هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال اعتبار در قالب مسئولیت اجتماعی شدند که به طور تقریبی نیمی از این مبلغ تاکنون تامین و طرح های مهمی در استان از این محل اجرا شد.
وی اظهار کرد: در همین ارتباط در سفر دوم هیات دولت به استان بوشهر نیز ۵۶ هزار میلیارد ریال اعتبار از محل مسئولیت‌های اجتماعی نفت برای استان مصوب شد.
استاندار بوشهر گفت: امروز سهم مجموعه صنایع فعال در استان در زمینه مسئولیت اجتماعی مشخص است و براساس تصمیم هیات دولت هرگونه هزینه کرد صنایع از محل مسئولیت‌های اجتماعی فقط با مجوز شورای برنامه ریزی و توسعه استان‌ها و با شاخص توزیع بودجه این اعتبارات باید توزیع شود.
وی گفت: انتقال آزمون‌های استخدامی مربوط به مجموعه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی براساس دستور رئیس جمهور به استان بوشهر از مهم ترین دستاوردهای این مجموعه است و در همین ارتباط ۲ آزمون مربوط به شرکت‌های پتروشیمی دالاهو و گروه باختر تاکنون در استان برگزار شده و در شهریور ماه نیز آزمون یک شرکت پتروشیمی  و مجتمع گازی پارس جنوبی برگزار می‌شود.
محمدی‌زاده افزود: همچنین براساس مصوبه سفر دوم هیات دولت به استان بوشهر همه واحدهای صنعتی منطقه پتروشیمی در انتصاب اعضای هیات مدیره و مدیران خود باید مانند سایر دستگاه‌های اجرایی با استاندار هماهنگ باشد.
ایجاد ۲۵ هزار شغل در استان بوشهر
استاندار بوشهر گفت: سهم اشتغال این استان در سال جاری ۱۸ هزار شغل تعیین شده که تلاش می‌شود این رقم به ۲۵هزار شغل افزایش یابد.
وی ادامه داد: براساس تلاش‌های انجام شده از اول سال تاکنون ۷۴۰۰ شغل در سامانه رصد اشتغال استان به ثبت رسیده است.
محمدی‌زاده گفت: سال گذشته تعهد اشتغال ابلاغی به استان بوشهر ۲۱ هزار شغل بود که با تلاش و برنامه‌ریزی انجام شده ۳۱ هزار شغل در استان ایجاد و در سامانه رصد اشتغال به ثبت رسید.
وی بیان کرد: با ثبت این شمار شغل ایجاد شده امروز نرخ بیکاری در استان بوشهر از ۱۰ به ۷.۶ درصد رسیده و بعنوان استان دوم کشور در کاهش نرخ بیکاری معرفی شده است.
استاندار بوشهر در خصوص در تامین منابع اشتغال گفت: استان بوشهر ۱۱ هزار میلیارد ریال تسهیلات تبصره ۱۶ در سه ماه اردیبهشت، خرداد و تیر ماه به هفت هزار و ۶۰۰ نفر پرداخت کرده است.
به گفته محمدی‌زاده، سهم امسال استان بوشهر از تسهیلات پیش بینی شده در حوزه اشتغال ۱۱ هزار میلیارد ریال تسهیلات چهاردرصد و ۲۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ۱۸ درصد است.
وی با اشاره به بخشی از منابع تسهیلات تبصره ۱۶ سال قبل در بخش فرهنگ استان بوشهر هزینه می شود گفت: همچنین یکی از مهمترین رویکردهای استان تولید انرژی تولیدی است که از محل اعتبارات تسهیلات تبصره ۱۶ تلاش می‌شود حداقل پنج هزار میلیارد ریال به این بخش اختصاص یابد.
استاندار بوشهر گفت: این استان سال گذشته از لحاظ تامین اعتبار ارزی رتبه نخست و از نظر اعتبارات ریالی رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.
آب، درمان و توسعه راه‌ها از اولویت استان بوشهر
استاندار بوشهر تکمیل سدهای استان را از برنامه‌های مهم استان عنوان کرد و ادامه داد: سد دالکی به پیشرفت حدود ۵۰ درصدی رسیده و تلاش داریم در این دولت تکمیل و آبگیری شود.
وی با اشاره به آبگیری سدهای باغان و اخند و افتتاح سد خائیز گفت: مطالعه سدهای دهرود و عنبری و دره رجدون در حال انجام است که اجرای آنها نقش مهمی در تأمین آب استان خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه سد رئیس‌علی دلواری اکنون ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب ذخیره دارد اضافه کرد: امید می‌رود که امسال ظرفیت ۶۷۰ میلیون مترمکعبی سد رئیس‌علی دلواری برای نخستین بار پر شود.
محمدی‌زاده با اشاره تکمیل طرح‌های آب‌شیرین‌کن و آغاز طرح‌های جدید شیرین‌سازی آب دریا بیان کرد: در زمان حاضر ۱۰۵ هزار مترمکعب آب از محل آبشیرین کن‌ها برداشت، عملیات اجرایی ۱۴۵هزار مترمکعب آبشیرین کن آغاز می‌شود.
وی اضافه کرد: با توجه به پروژه‌های آبشیرین کن در دست اجرا تا سه سال آینده ظرفیت تولید آب‌شیرین‌کن‌های استان بوشهر به ۲۴۰ هزار مترمکعب می‌رسد.
محمدی‌زاده توسعه درمان را از دیگر برنامه‌های مهم در استان دانست و تصریح کرد: ۵۰۰ تخت جدید به حوزه درمان استان بوشهر اضافه می‌شود.
استاندار بوشهر از تکمیل راه‌های استان خبر داد و افزود: در ورودی دیلم و کمربندی گناوه حوادث متعددی را شاهد بودیم که برای تکمیل این دو نقطه اقدامات اساسی صورت گرفته است.
وی در مورد کمربندی آب‌پخش نیز گفت: مردم نسبت به اجرای این محور ناراضی هستند و در حال حاضر تعریض و به‌سازی محور موجود را در دست اجرا داریم.
محمدی‌زاده با بیان اینکه احداث کمربندی آب‌پخش نیازمند تملک و قطع سه هزار اصله نخل است، اظهار کرد: قیمت‌هایی که اهالی روی این نخل‌ها می‌گذارند، به معنی این است که قصد فروش ندارند./ ایرنا