۶۰ هزار تن درخواست خارجی برای خرید خرمای بوشهر
۶۰ هزار تن درخواست خارجی برای خرید خرمای بوشهر

ندای استان:معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: خرید ۶۰ هزار تن خرمای بوشهر توسط خریداران خارجی از کشورهای هندوستان و شرق آسیا از طریق رایزنان اقتصادی کشور، درخواست شده است.

به گزارش ندای استان،ابوالقاسم محمدزاده روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: در حال پیگیری برای اتصال این خریداران به صادرکنندگان بوشهری هستیم تا مساله فروش خرمای استان به زودی حل شود.

وی افزود: صادرکنندگان خرمای بوشهر باید هر چه سریعتر محصول خود را بسته بندی و مهیای صادرات کنند تا به بازار ماه رمضان کشورهای مسلمان برسد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر بیان کرد: امسال حدود یکصد و هفتاد هزار تن خرما در استان بوشهر تولید شده است که بر اساس برآوردها و به دلیل برخی مشکلات۵۰ تا ۶۰ هزار تن آن هنوز صادر نشده و در انبارها موجود است.

محمدزاده بیان کرد: در همایش ملی خرما و پس از آن با دعوت از تیم سازمان توسعه تجارت یافتن راهی برای صادرات خرما بوشهر و تامین نیاز بازار ایران دنبال شده است.

وی افزود: این تیم ۶ نفره نگاهشان به صادرات این محصول به کشورهای هندوستان، چین، اندونزی، مالزی، ویتنام، ژاپن، نیوزیلند، استرالیا و سایر بازارهای شرق آسیا است.

محمدزاده یادآور شد: سالانه در دنیا ۷.۵ میلیون تن خرما تولید و تنها ۱.۵ میلیون آن در کشورهای تولیدکننده مصرف می‌شود، در نتیجه توجه تمام کشورهای تولیدکننده به توسعه صادرات این محصول است.

وی اضافه کرد: در این میان ایران بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن تولید خرما دارد که ۵۰۰ هزار تن آن مازاد بر نیازهای تازه خوری و صنعتی کشور است و باید برای آن بازارهای خارجی پیدا کرد؛ در حالی که در زمان حاضر ۳۵۰ هزار تن آن صادرات می‌شود و نیازمند بازاریابی‌های تازه است.

۴۰ درصد آبزیان بوشهر فروش نرفته است

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در ارتباط با صادرات میگوی این استان به بازارهای خارجی گفت: امسال این استان تولید و برداشت بسیار خوبی در بخش آبزیان داشته و بر اساس برآوردها ۴۰ درصد از تولید میگوی پرورشی هنوز به فروش نرفته است.

محمدزاده عنوان کرد: مساله ریجستری (اخذ گواهی رعایت استانداردهای پزشکی و بهداشتی) شرکت‌های صادر کننده این محصول سبب صادر نشدن بخشی از این محصول به کشور روسیه به عنوان بازار تازه میگوی ایران شده است.

وی توضیح داد: رفع این مشکل از سوی استان بوشهر و وزارت‌های امور خارجه، صمت، جهاد کشاورزی و دامپزشکی در حال پیگیری است و برای رفع این مشکل قول مساعد داده شده است.

محمدزاده اظهار کرد: امید است مشکل رفع صادرات میگوی بوشهر هر چه زودتر حل شود تا تولیدکنندگان این محصول در آستانه آماده سازی مزارع خود برای لارو ریزی در فروردین مشکلی برای تامین سرمایه لازم نداشته باشند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر تاکید کرد: برای خرمای استان بوشهر بازار خوبی در کشورهای شرق آسیا و برای میگوی آن در روسیه و جمهوری‌های پیرامون آن مهیا است و رایزن‌های ایران و نیروهای سازمان توسعه تجارت با احصا مسائل استان به دنبال ایجاد بازار در این کشورها بویژه برای این ۲ محصول این استان هستند.