آلوده شدن مزارع پرورش میگوی شمال بوشهر به بیماری پانکراس
آلوده شدن مزارع پرورش میگوی شمال بوشهر به بیماری پانکراس

ندای استان:مدیرکل دامپزشکی استان بوشهرگفت: بیماری پانکراس میگو که یک ماه پیش در مزارع هرمزگان دیده شد؛ هم اکنون به مزارع پرورش میگو در بندرریگ آسیب وارد کرده است.

به گزارش ندای استان، مرتضی بحرانی با بیان اینکه خاستگاه این بیماری آسیای جنوب شرقی است افزود: درحال حاضر ۲ سایت درگیر این بیماری هستند  و برای اولین بار است این بیماری در کشور دیده می‌شود.

وی اضافه کرد: بیشترین علائم تا سن ۴۵ روزگی در میگو‌ها دیده می‌شود و پس از آن تلفات رخ می‌دهد البته خالی بودن دستگاه گوارش از موادغذایی، تغییر رنگ پانکراس، عدم وزن گیری و نخوردن غذا از دیگر علائم است.

مدیرکل دامپزشکی استان بیان کرد: تسریع در برداشت میگو از استخر‌ها، قرنطینه سایت‌های مختلف، ضدعفونی و شتشوی میگو در کارخانه‌های فرآوری از جمله اقداماتی است که از گسترش این بیماری جلوگیری می‌کند.

بحرانی عنوان کرد: این بیماری مشترک بین انسان و آبزیان نسیت و صادرات و واردات، و استفاده از آن در وعده‌های غذایی مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما نسبت به بیماری لکه سفید مخرب‌تر  بوده و کنترل آن سخت‌تر است.

وی اضافه کرد: براساس آمار تا امروز بیش از ۱۴ هزار تن میگو از مزارع برداشت شده  و میزان برداشت هم بیشتر از پارسال است.

بحرانی گفت: پارسال میزان صادرات ۳ هزارتن بود که در سال ۱۴۰۱ میزان صادرات به ۵ هزار تن رسیده است البته بیشتر میگو‌های صادراتی از ذخیره سال قبل بوده و پس از برداشت میگو‌های جدید صادرات آن‌ها نیز انجام می‌شود.