ندای استان: در سال‌های کرونایی بوی الکل و مواد ضدعفونی کننده جای خود را به تاید و ریکای خانه تکانی‌ها داده است اما با این وجود هم نرم نرمک با نزدیک شدن به فصل بهار مردم به فکر خانه تکانی و نو نوار کردن خانه‌های خود می‌افتند.

به گزارش ندای استان،در گذشته‌های نه چندان دور بیشتر خانواده‌ها در حیاط منزل، پشت بام‌ها و حتی کوچه‌ها اقدام به شستن فرش می‌کردند، نمای شهر پر می‌شد از قالی‌های رنگارنگی که از بام خانه‌ها آویزان شده بود. قالی‌هایی که مژده رسیدن فصل بهار و سال نو را می‌داند اما مطبق و کوچک شدن خانه‌ها و حذف حیاط‌ها زمینه ایجاد و رشد شرکت‌های قالیشویی را فراهم کرد.

قالیشویان این روزها در آستانه سال جدید جان خسته فرش را می‌شوید و می‌روبد تا رنگ و نقش فرش‌ها در انتظار بهار نفسی تازه گیرند.

رشد تقاضا برای شست‌وشوی فرش در روزهای آخر سال، گاهی زمینه سودجویی برخی افراد را مهیا کرده است تا در قالب ارائه خدمات ویژه برای تمیزی فرش، بهای گزافی را از مردم طلب کنند. از شرکت‌های قلابی که تحت عنوان قالیشویی به سرقت فرش‌های نفیس مردم دست می‌زنند که بگذریم، تفاوت قیمت خدمات در قالیشویی‌های سطح شهر از دیگر انتقادات این روزهای مردم است.

یکی از قالیشویان شهر بوشهر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با نزدیک شدن به عید حجم کار قالیشویی‌ها افزایش و کیفیت کار آنان کاسته می‌شود، در صورتی که قیمت‌ها روزبه روز تصاعدی بالا می‌رود به همان میزان کیفیت شست‌وشو کاهش می‌یابد و این امر موجب نارضایتی بسیاری از مردم از کار شرکت‌های خدماتی و قالیشویی‌ها شده است.

وی اضافه کرد: بسیاری از همکاران ما در آستانه نوروز ظرفیت خود را در نظر نمی‌گیرند و بیش از توان خود سفارش می‌گیرند؛ از این رو بهترین پیشنهاد به مردم این است که شست‌وشوی فرش خود را برای ماه اسفند نگذارند.

این قالیشویی در پاسخ به این سوال که کرونا چه تاثیری بر فعالیت شما داشته است، گفت: تقاضاها کم شده و این ویروس همه چیز را تحت الشعاع قرار داده است. از سوی دیگر به دلیل بارندگی‌های اخیر فعالیت قالیشویی‌ها مقداری عقب افتاد و به همین دلیل بعضی سفارش‌ها را دیرتر تحویل می‌دهند.

وی در خصوص نرخ شست‌وشوی قالی بیان کرد: اگر قالیشویی‌ها قیمت بالاتر از نرخ مصوب از مشریان درخواست کنند مشمول تخلف شده و مشتری می‌تواند برای طرح شکایت به تعزیرات، اتحادیه و خانه صنعت معدن مراجعه کند. البته برخی مواقع خدمات خاصی به مشتریان ارائه می‌شود و مشتری با رضایت قیمت بالاتر را می‌پذیرد که این موضوع جدای از تخلف است.

رئیس اتحادیه قالیشویی بوشهر نیز در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه قالیشویان غیر مجاز و سیار برای مردم به یک معضل تبدیل شده‌اند، اظهار کرد:مردم باید مراقب اینگونه واحدهای غیرمجاز باشند. چون پیگیری احقاق حقوق تضییع شده مصرف کنندگان به‌دلیل نداشتن مدارک هویتی محل کسب و در بعضی موارد متواری شدن اشخاص مذکور به دشواری انجام می‌شود.

منصور رضایی در خصوص نرخ قالیشویی در استان بوشهر عنوان کرد: نرخ نامه قالیشویی از سال گذشته تا کنون تغییری نداشته است.

وی تاکید کرد: در همه نوع شست‌وشوها قالیشویی‌ها موظف هستند با رعایت امانت نسبت به شست‌وشو و تحویل سالم فرش به مشتریان اقدام کنند و برای خدمات اضافی مانند دارکشی، پرداخت و رفو، هزینه بسته بندی و کاور و لک برداری و … با درخواست مشتری توافق شود.

رئیس اتحادیه قالیشویی بوشهر با اعلام اینکه متقاضیان در صورت بروز هرگونه مشکل می‌توانند شکایت خود را از طریق تماس با سامانه ۱۲۴ اعلام کنند، از شهروندان تقاضا کرد قبل از تحویل فرش خود به واحد قالیشویی، از اتحادیه استعلام کرده و فرش خود را به قالیشویی‌های مجاز بسپارند.

رضایی اسامی قالیشویی‌های مجاز شهرستان بوشهر اعلام کرد: پاک، سفید، الهام آفرین، درخشان، گلستان، پاکباز، لیان، ایرانمهر، تک، پاکشوی، دیا اکو، پدر “چغادک” و تک “عالیشهر” از قالیشویی‌های دارای پروانه کسب در این شهرستان هستند.

وی تاکید کرد: عواقب سپردن هرگونه  خدمات فرش به مجموعه‌های غیر مجاز  بر عهده مشتری بوده و  اتحادیه هیچگونه تعهدی در قبال فاکتورهای صادر شده و خدمات این مجموعه ندارد. در انتخاب قالیشویی دقت لازم را انجام داده و از شرکت‌های قالیشویی مجاز برای انجام خدمات فرش خود کمک بگیرید.

رئیس اتحادیه قالیشویی بوشهر گفت: هزینه ایاب و ذهاب و حمل و نقل قالیشویی مصوب و ۲۰ هزارتومان است.

تب‌وتاب بازار قالی‌شویی در بوشهر/نرخ شست‌وشو تغییری نکرده است