دانشگاه خلیج فارس در فهرست رتبه‌بندی تایمز قرار گرفت
دانشگاه خلیج فارس در فهرست رتبه‌بندی تایمز قرار گرفت

ندای استان:دانشگاه خلیج فارس بوشهر بر اساس رتبه‌بندی تایمز ۲۰۲۲، در فهرست ۵۸ دانشگاه‌ برتر ایرانی جای گرفت.

به گزارش ندای استان،محمدجواد دهقانی رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) با اشاره به اعلام رتبه بندی تایمز ۲۰۲۲، گفت: با حضور ۱۲ دانشگاه جدید از ایران تعداد دانشگاه‌های ایران در رتبه بندی تایمز ۲۰۲۲ به ۵۸ مورد افزایش یافت.

او افزود: در رتبه بندی تایمز ۲۰۲۲، دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران، علوم پزشکی ارومیه، آزاد اسلامی نجف آباد، علوم بهزیستی و توانبخشی، علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، علوم پزشکی زنجان، خلیج فارس، علوم پزشکی کاشان، دامغان، صنعتی سهند، علوم پزشکی سمنان و مراغه که سال گذشته در این رتبه‌بندی حضور نداشتند، امسال توانستند حضور داشته باشند.

رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری ادامه داد: در پایگاه رتبه بندی تایمز، در سال­‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ از ایران تنها یک دانشگاه حضور داشت. در سال ۲۰۱۵ دو دانشگاه صنعتی شریف و صنعتی اصفهان در این رتبه‌بندی حضور یافتند و در سال ۲۰۱۶ تعداد دانشگاه‌ها به ۸ مورد رسید.

دهقانی عنوان کرد: همچنین تعداد دانشگاه‌ها در سال ۲۰۱۷ به ۱۳، در سال ۲۰۱۸ به ۱۸، در سال ۲۰۱۹، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به ترتیب به ۲۹، ۴۰ و ۴۷ دانشگاه افزایش یافت.

او بیان کرد: در سال ۲۰۲۲ با ورود ۱۲ دانشگاه جدید، شاهد حضور ۵۸ دانشگاه حائز رتبه از جمهوری اسلامی ایران در جمع هزار و ۶۰۰ دانشگاه برتر جهان از ۹۹ کشور هستیم که این موضوع نویدبخش حرکت هر چه بیشتر دانشگاه‌­های توانمند ایران در رتبه بندی‌­های معتبر بین‌المللی است.

 

رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری افزود: رتبه دانشگاه‌­های ایران در جدول نشان داده شده است. دانشگاه‌هایی که رتبه‌بندی آن‌ها در بازه یکسان هستند، همگی هم رتبه هستند و ترتیب اسامی ذکر شده در این گزارش مطابق با سامانه رتبه‌بندی تایمز و بر اساس حروف الفبا (به لاتین) است. دانشگاه‌هایی که با علامت * نشان داده شده‌اند، دانشگاه‌هایی هستند که برای اولین بار در این رتبه‌بندی حضور پیدا کرده اند.

دهقانی گفت: پایگاه رتبه‌بندی تایمز یکی از نظام‌های معتبر بین‌المللی است که از سال ۲۰۰۴ مراکز آموزش عالی را در جهان ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کند. این رتبه‌بندی از ۱۳ شاخص در قالب ۵ معیار کلی آموزش با وزن ۳۰ درصد، پژوهش با وزن ۳۰ درصد، استنادات با وزن ۳۰ درصد، وجهه بین‌المللی با وزن ۷.۵ درصد و ارتباط با صنعت با وزن ۲.۵ درصد بهره گرفته است.