استخاره زدم، شهردار بوشهر نخواهم ماند
استخاره زدم، شهردار بوشهر نخواهم ماند

ندای استان:شهردار بوشهر با ارائه عملکرد خود با شهروندان خداحافظی و از آنان طلب حلالیت کرد.

به گزارش ندای استان،حسین صالحیان ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ به عنوان شهردار بوشهر انتخاب شد و  ۲۷ مهر همان سال در مراسمی با حضور استاندار بوشهر و دیگر مسئولان استان در تالار کوثر استانداری، معرفی شد.

صالحیان متولد ۱۳۴۶ در یزد است و کارشناسی ارشد در رشته کشاورزی (زراعت) دارد.

او ۲۳ سال  سابقه کار در شهرداری یزد داشت و مسئولیت‌هایی مانند جمله معاون سازمان پارک‌ها و فضای سبز، رئیس زیباسازی شهرداری، مدیر ستاد شهر سالم یزد، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری، رئیس سازمان تاکسیرانی، رئیس سازمان اتوبوسرانی و معاون خدمات شهری را تجربه کرده بود.

آمدنش به شهرداری بوشهر با حرف و حدیث‌هایی همراه بود و بعد از استقرار نیز هزینه‌ای که برای رهن خانه‌اش پرداخت شد، تا مدتی سر زبان‌ها بود.

حالا صالحیان در حالی که چیزی به پایان دوره پنجم شورای اسلامی شهر باقی نمانده و شورای ششم به محض آمدن شهردار را انتخاب خواهد کرد، به  تشریح عملکرد ۱۱ ماهه خود پرداخته است.

هر چند او گفته که شورای شهر جدید از او به عنوان گزینه شهرداری نام برده‌اند اما استخاره زده و دیگر نمی‌خواهد شهردار باشد.

افزایش دو برابری بودجه شهرداری بوشهر

حسین صالحیان شهردار بندر بوشهر بیان کرد: در سال ۱۳۹۹ رقم بودجه شهرداری ۲۹۹ میلیارد تومان بود که با برنامه ریزی‌های صورت گرفته و برنامه مدونی که همکاران در حوزه‌های مختلف شهرداری تهیه کردند با اقدامی بی سابقه بودجه شهرداری یک مرکز استان در یک سال بیش از ۲ برابر شد.

او ادامه داد: مقایسه بودجه نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومانی پارسال با بودجه ۶۵۳ میلیارد تومانی امسال، نشان می‌دهد که بیشترین دلیل جهش صورت گرفته این بوده تا طرح‌های قول داده شده و مصوب شده از سوی شورای اسلامی شهر اجرایی شوند.

شهردار بوشهر عنوان کرد: در بودجه امسال، ۱۱۹ طرح تعریف شد تا در بازه زمانی یکساله براساس یک برنامه مبتنی بر مشخص شدن زمان آغاز و پایان طرح اجرا شوند.

صالحیان بیان کرد: برای اجرای عمده این طرح‌ها باید پیمانکار گرفته شود که این کار شرایطی دارد که در برنامه زمان بندی لحاظ شده، اما با این حال برخی از طرح‌ها ممکن است در مرحله نخست مناقصه، برنده نداشته باشند و به تجدید مناقصه برسند و یا حتی بعد از آن نیز به مراحل انعقاد قرارداد با ترک تشریفات برسند.

روند اجرای ۵۷ طرح در سه ماه اول امسال آغاز شد

او با اشاره به اینکه این روند به زمان اجرای طرح اضافه می‌کند، گفت: در همین حال، در سه ماه نخست امسال ۵۷ طرح براساس برنامه زمان بندی در بوشهر آغاز شد.

شهردار بندر بوشهر، اتوماسیون اداری را از دیگر دستاورد‌های اخیر شهرداری برشمرد و افزود: تا پیش از این، درخواست‌ها حضوری باید صورت می‌گرفت و در برخی موارد ممکن بود که شماری از آن‌ها باقی بماند و زمان‌بر می‌شد اما اکنون درخواست‌ها سیستمی شده و به صورت برخط است و حتی مشخص می‌شود کدام مدیر یا همکار کاری را انجام نداده و یا زمان انجام آن را طولانی کرده است.

صالحیان عنوان کرد: مجموع این اقدام‌ها باعث شد پیمانکار و اقدام‌های انعقاد قرارداد بخش قابل توجهی از ۵۷ طرح تعیین شده در سه ماهه ابتدای امسال مشخص شود و در یکی دو ماه آینده مردم بوشهر به طور قطع شاهد اجرای آن خواهند بود.

او ادامه داد: برخی طرح‌های عقب افتاده از سال‌های پیش نیز وجود داشت که فعالیت آن‌ها یا کم بود و یا اینکه ناتمام مانده بود که یکی از آن‌ها پایش تصویری شهر بود.

بخش نخست طرح پایش تصویری تکمیل شد

شهردار بوشهر گفت: پایش تصویری یکی از وظایف عمده شهرداری‌ها است و باید با نصب دوربین‌ها و تجهیزات فنی پیشرفته شهر را رصد کنند که این رصد به کار دستگاه‌های مختلف امنیتی و همچنین دستگاه مختلف حاکمیتی می‌آید. فعالیت پایش تصویری با همکاری معاونت عمرانی بخوبی پیش رفت و پس از مدت‌ها بخش نخست آن به پایان رسید و بخش دوم آن نیز اکنون در دست اجرا است.

صالحیان بیان کرد: موضوع دیگر که سال‌ها باقی مانده بحث ممیزی کل سطح شهر و املاک آن بود زیرا تا زمانی که املاک و اماکن کد نوسازی نداشته باشند نمی‌توان درآمد‌های آن‌ها را کسب کرد و همچنین در خصوص مسائل شهرسازی نیز نمی‌توان نظارت مطلوبی بر آن‌ها داشت.

او با اشاره به اینکه در محدوده شهرداری منطقه ۲ بوشهر حتی یک ملک ممیزی شده وجود نداشت، افزود: در چنین شرایطی موضوع ممیزی املاک بیش از نیمی از شهر بوشهر در دستور کار قرار گرفت و پیمانکار آن انتخاب شد.

چرخ و فلک چند روز دیگر به چرخش در می‌آید

شهردار بوشهر به طرح چرخ و فلک هم اشاره کرد و ادامه داد: این طرح بیش از چندین سال متوقف بود که با هماهنگی شورای اسلامی شهر در ماه گذشته چرخ و فلک برای اولین بار چرخید و همه موتور‌های آن نیز نصب شد.

صالحیان گفت: استانداردسازی، رنگ آمیزی و نورپردازی چرخ و فلک نیز اکنون با سرعت خوبی در حال انجام است و قول داده شده تا ۱۲ مرداد برای اولین بار به بهره‌برداری برسد.

او عنوان کرد: کابین‌های چرخ و فلک به دستگاه‌های خنک کننده نیز تجهیز می‌شوند و پس از یکی دوماه که از بهره برداری اولیه گذشت با مطلوب شدن آب و هوا در بوشهر بهره برداری نهایی از طرح آغاز خواهد شد.

از تقاطع سردار سلیمانی چه خبر؟

شهردار بندر بوشهر درباره تقاطع سردار سلیمانی (میدان شهید مطهری) نیز توضیح داد: همان طور که مردم می‌دانند پیمانکاری که انتخاب شده بود رفتار شایسته‌ای نداشت و متعاقب با این رفتار با هماهنگی با دستگاه‌های نظارتی و بازرسی استان، به پیمان خاتمه داده شد.

صالحیان افزود: در این زمینه از ماده ۴۶ پیمان استفاده شد که تبعات بسیار سختی نیز برای پیمانکار خواهد داشت و با قرار گرفتن در فهرست سیاه تا چند سال اجازه گرفتن طرح جدید ندارد.

او بیان کرد: در اجرای این طرح که باید چندین ماه پیش بهره‌برداری می‌شد، کوتاهی شد و این رویه منجر به خلع ید شدن پیمانکار شد که کار دشواری نیز نبود و مردم بوشهر داشتند زیان می‌ می‌شدند.

شهردار بندر بوشهر عنوان کرد: در مرحله اول مناقصه چند پاکت آمده بود که مورد تایید نهایی قرار نگرفت که امید است تجدید مناقصه آن روز شنبه دوم مرداد به طور کامل مشخص شود.

صالحیان افزود: چنانچه شهروندان بوشهری به زودی شاهد تداوم روند ساخت تقاطع سردار سلیمانی در نبود شورا اسلامی شهر و شهردار کنونی بودند باید بدانند که برای خلع ید شدن پیمانکار و برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار جدید چندین ماه تلاش صورت گرفته است.

تعیین پیمانکار برای گذر منطقه سرتل به تنگک

او با اشاره به کارهای صورت گرفته در زمینه پدافند غیرعامل یکی از آن‌ها را گذر منطقه سرتل به تنگک برشمرد که پارسال طرح نهایی آن به تایید شورای ترافیک استان و همچنین تایید کمیسیون ماده پنج رسیده است.

به گفته شهردار بوشهر، این طرح در بودجه ۱۴۰۰ نیز دارای کد است و همچنین اراضی واقع در مسیر گذر کار‌های انجام شد تا مجوز‌های لازم از حوزه ثبت و مراجع قضایی صورت گرفته شد تا در صورت پیدا شدن معارض مانعی در روند کار صورت نگیرد.

صالحیان عنوان کرد: در این زمینه با برگزاری مناقصه یک سری پیمانکاران آمده بودند که مناقصه آن‌ها عادلانه نبود و امید است به‌زودی با تجدید مناقصه، پیمانکار جدید مشخص شود.

او تاکید کرد: کار‌های اساسی متناسب با گذر سرتل-تنگک در دوره فعالیت شورا اسلامی شهر و شهردار کنونی بوشهر صورت گرفته است.

شهردار بندر بوشهر با اشاره به اینکه یکی از موضوع‌های مهم، کار‌های زیرساختی بود که اقدام‌های متعددی در این زمینه صورت گرفته است، گفت: اگر حوزه معماری و شهرسازی شهر، زیبا باشد در این صورت است که شهر می‌تواند کالبد زیبایی داشته باشد که اکنون این مهم با جدیت پیگیری می‌شود و در این زمینه با تشکیل کمیته زیباسازی گام مهمی برای زیباسازی معماری و شهرسازی بوشهر برداشته شده است.

بهبود وضعیت کارکنان شهرداری

صالحیان به وضعیت شغلی کارکنان شهرداری هم پرداخت و بیان کرد: تعداد قابل ملاحظه‌ای از همکاران که به عنوان نیروی حجمی در شرکت‌های مختلف کار می‌کردند که با توجه به وجود ۱۰ درصد پست خالی در شهرداری، تبدیل وضعیت آن‌ها در حال انجام است و در این بین برخی از کارکنان از سهمیه ایثارگری استفاده می‌کنند.

او ادامه داد: در این قالب افرادی که با پست سازمانی مربوط به آتش نشانی در بخش‌های دیگر بودند همه به محل کار اصلی خود بازگشتند.

شهردار بندر بوشهر توجه به معیشت کارکنان شهرداری را یکی از مهم‌ترین موضوع‌ها عنوان کرد که به گفته او، در این دوره بخوبی به آن توجه شد و موردتایید شورای اسلامی شهر نیز قرار گرفت.

کارکنان شهرداری در پی جبران عقب ماندگی‌ها بودند

صالحیان بیان کرد: امید است اعضای جدید شورای اسلامی شهر بوشهر بتوانند با انتخاب شهردار شایسته، بنیانی را که در مدت ۱۱ ماه و در بدترین شرایط گذاشته شد پیگیری کنند.

او ادامه داد: در روز معارفه در حضور استاندار بوشهر اعلام کردم که ۱۰ ماه مدت فعالیتم در سمت شهردار بندر بوشهر را با کار و تلاش بالا به ۲۰ ماه تبدیل می‌کنیم که با اقدام‌های صورت گرفته این مهم محقق شد زیرا عمده همکاران از صبح علی الطلوع تا پاسی از شب درگیر کار شهرداری بودند تا عقب ماندگی‌های گذشته را جبران کنند.

شهردار بندر بوشهر گفت: در این مدت بخشی از بدهی‌های ریز و درشت شهرداری در سال گذشته و امسال پرداخت شد و در این ماه‌ها اسنادی برای پرداخت بدهی به امضا رسید که مربوط به شهرداران دو سه دوره قبل بود و شایسته نیست که اکنون نامی از آن‌ها برده شود.

صالحیان افزود: درآمد شهرداری بندر بوشهر در سه ماهه ابتدایی امسال با هر شرایطی که بود محقق شده و اجازه ندادیم حق و حقوق کارگران و پیمانکاران با تاخیر همراه شود. امید است شورا اسلامی شهر و شهردار آینده بوشهر نیز در تداوم این مسیر موفق عمل کنند.

اعتقاد به زنده مانده مکتب شاهین دارم

او یکی از مسائل مرتبط با شور و نشاط شهروندان را موضوع ورزش و به ویژه فوتبال برشمرد که در بوشهر نیز مورد توجه جدی قرار دارد.

شهردار بندر بوشهر گفت: آغاز به کار فعالیتم در بوشهر همزمان با صدور مجوز فعالیت تیم فوتبال شاهین شهرداری بوشهر برای یک فصل بود، و با تلاش‌های صورت گرفته در حالی که تیم تنها ۱۲ روز پیش از فصل آغاز کار کرده بود در هفته‌های پایانی به جایی رسید که مدعی صعود به لیگ برتر بود.

صالحیان افزود: در ابتدای فصل خیلی‌ها می‌گفتند این تیم به دسته ۲ سقوط می‌کند، ولی با حمایت اعضای شورا تیم شاهین در پایان فصل در جایگاه آبرومندی قرار گرفت.

او ادامه داد: اگر شورای اسلامی جدید شهر بوشهر ادامه این روند تیم‌داری را می‌خواهد، باید مجوز تیم‌داری را تمدید کند و خودم اعتقاد به زنده مانده مکتب شاهین دارم.

استخاره زدم، شهردار نخواهم ماند

شهردار بوشهر عنوان کرد: با اینکه من را به عنوان گزینه شهردار آینده معرفی کردند، ولی با توجه به استخاره‌ای که زدم حاضر به پذیرش سمت شهردار نخواهم بود، ولی به عنوان مشاور افتخاری آمادگی دارم تا در صورت درخواست، هر زمانی که توان داشتم هر خدمتی که از دستم برآمد همه اطلاعات و تجربیاتم را به شورای اسلامی شهر و شهردار جدید تقدیم کنم.

صالحیان تاکید کرد: جایگاه شهردار بندر بوشهر جایگاهی بسیار مهم و ارزشمند است امیدوارم فردی وارسته‌تر و شایسته‌تر از اینجانب بیاید و به مردم عزیز بوشهر خدمت کند.

او  با قدردانی از همه شهروندان و همکاران، از آنان طلب حلالیت کرد و گفت: امیدوارم که روز‌های خوب و درخشانی در فراروی آن‌ها باشد.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان