سهم زنان استان بوشهر در شوراهای شهر و روستا
سهم زنان استان بوشهر در شوراهای شهر و روستا

ندای استان:دبیر ستاد انتخابات استان بوشهر گفت: از مجموع ۲۴ کرسی شورای اسلامی در چهار شهرِ شهرستان بوشهر، ۱۰ کرسی یعنی ۴۱.۶۷ درصد متعلق به زنان است.

به گزارش ندای استان،خسرو دهقانی مدیرکل انتخابات و تقسیمات کشوری و دبیر ستاد انتخابات استان بوشهر بیان کرد: با برگزاری انتخابات ۲۸ خرداد، ۴۲۶ شورای شهر و روستا در استان بوشهر با هزار و ۴۶۰ عضو اصلی تشکیل شد که از این تعداد  هزار و ۳۸۰ عضو منتخب مرد (۹۴.۵۲ درصد) و ۸۰ عضو (۵.۴۸ درصد) زن هستند.

او ادامه داد: از مجموع ۲۱۰ کرسی شورای شهر ۱۹۱ نفر مرد (۹۱ درصد) و ۱۹ نفر معادل ۹ درصد زن هستند.

دبیر ستاد انتخابات استان بوشهر افزود: از این ۱۹ نفر ۱۰ نفر در شهرستان بوشهر، ۳ نفر شهرستان دشتستان، ۳ نفر شهرستان گناوه، یک نفر شهرستان کنگان، یک نفر شهرستان تنگستان و یک نفر نیز شهرستان جم هستند و در شورا‌های شهر شهرستان‌های دشتی، دیر، عسلویه و دیلم هیچ یک از زنان به شورای شهر راه نیافتند.

دهقانی با اشاره به نسبت جنسیت اعضای منتخب با توجه به کرسی‌های شوراها، نیز گفت: از مجموع ۲۴ کرسی شورا در چهار شهرِ شهرستان بوشهر ۱۰ کرسی زنان به خود اختصاص یافته است که رقم قابل توجه ۴۱.۶۷ درصد کرسی‌ها را شامل می‌شود و از این لحاظ شهرستان بوشهر به احتمال در میان شهرستان‌های کشور پیشرو قلمداد می‌شود.

اکثر اعضای شورای شهر عالی‌شهر زن هستند

او عنوان کرد: همچنین از شهر بوشهر۳ منتخب زن، شهر گناوه ۲ منتخب و شهر‌های کنگان و اهرم هرکدام یک منتخب زن به شورای مراکز شهرستان‌ها راه یافته اند و در ۶ مرکز شهرستان دیگر منتخب زن وجود ندارد.

دبیر ستاد انتخابات استان بوشهر گفت: در شهر‌های عالی‌شهر ۳ نفر، خارگ ۲ نفر، چغادک ۲ نفر (شهرستان بوشهر)، و شهر‌های آبپخش، کلمه، وحدتیه (شهرستان دشتستان)، شهر انارستان (شهرستان جم) و شهر بندر ریگ (شهرستان گناوه) هرکدام یک بانو به شورای شهر‌ها راه یافته‌اند.

دهقانی افزود: شهرستان‌های بوشهر و گناوه تنها شهرستان‌هایی هستند که در شورای همه شهر‌های آن بانوان حضور دارند و شهر جدید عالی‌شهر تنها شهر استان است که اکثریت اعضای منتخب آن را زنان تشکیل می‌دهند و از ۵ عضو منتخب ۳ عضو زن (۶۰ درصد) هستند.

او ادامه داد: پس از شهرستان بوشهر، در شهرستان گناوه ۲۵ درصد کرسی‌های شورای شهر به زنان اختصاص دارد، و شهرستان تنگستان ۶.۶۷ درصد، شهرستان دشتستان ۶.۳۸ درصد کرسی‌ها و شهرستان جم ۵ درصد کرسی‌های شورای شهر  متعلق به زنان است.

۵ درصد اعضای شورای روستاها متعلق به زنان است

دبیر ستاد انتخابات استان بوشهر درباره منتخبین شورای روستایی نیز بیان کرد: در مجموع ۶۱ کرسی (حدود ۵ درصد) از هزار و ۲۵۰ کرسی شورا‌های روستایی در اختیار زنان  قرار دارد که نسبت به دوره قبل ۳ عضو کمتر شده است.

دهقانی با اشاره به اینکه از این نظر شهرستان گناوه با ۹.۷۱ درصد کرسی‌ها (۱۰ عضو) در صدر قرار دارد، افزود: در  شهرستان دشتستان ۱۷ عضو (۵.۲۰ درصد)، شهرستان کنگان با ۲ عضو (۶.۴۵ درصد)، شهرستان دشتی ۱۱ عضو (۶.۰۸ درصد)، شهرستان دیر با ۳ عضو (۵.۳۶ درصد) و در شهرستان جم ۹ عضو (۶.۰۸ درصد)شوراهای روستایی را زنان تشکیل می‌دهند. شهرستان‌های عسلویه و دیلم نیز تنها شهرستان‌هایی هستند که زنان در هیچ یک از کرسی‌های شورای شهر و روستا سهمی ندارند.

او گفت: در مجموع شهرستان بوشهر با ۱۳.۶۳ درصد و شهرستان گناوه با ۱۱.۳۰ درصد، بیشترین منتخبان زن را در شورای شهر و روستا به خود اختصاص داده‌اند.

ترکیب سنی منتخبان شورا چگونه است؟

دبیر ستاد انتخابات استان بوشهر درباره ترکیب سنی منتخبین هم گفت: در مجموع حضور جوانان تا ۳۵ سال در شورا‌های روستا بیشتر از شورا‌های شهر است به طوری که ۵ درصد منتخبین شورای شهر زیر ۳۰ سال هستند اما این آمار در شورای روستا ۷ درصد است، همچنین سهم منتخبین ۳۰ تا ۳۵ سال در شورای شهر ۱۳ درصد و در شورای روستا ۱۶ درصد است.

دهقانی در خصوص سایر شاخص‌های سنی نیز عنوان کرد: ترکیب سنی ۳۶ تا ۴۰ سال در شورای شهر ۲۱ درصد و شورای روستا ۲۰ درصد، ۴۱ تا ۴۵ سال شورای شهر ۱۷ درصد و شورای روستا ۱۸ درصد، ۴۶ تا ۵۰ سال در شورای شهر ۱۵ درصد و شورای روستا ۱۶ درصد، ۵۱ تا ۵۵ سال شورای شهر ۱۶ درصد و شورای روستا ۱۱ درصد، ۵۶ تا ۶۰ سال در شورای شهر ۱۰ درصد و شورای روستا ۶ درصد، ۶۱ تا ۶۵ سال شورای شهر یک درصد و شورای روستا ۳ درصد و ۶۶ تا ۷۰ سال شورای شهر یک درصد و شورای روستا ۲ درصد است.

مدرک تحصیلی اعضای شوراها چیست؟

او در خصوص تحصیلات منتخبین شورای شهر و روستا نیز اعلام کرد: ۸ درصد منتخبین شورای شهر و ۲۳ درصد منتخبین شورای روستا دیپلم، ۱۳ درصد منتخبین شورای شهر و ۱۱ درصد شورای روستا مدرک کاردانی و ۵۶ درصد متخبین شورای شهر و ۲۱ درصد شورای روستا مدرک کارشناسی و ۲۰ درصد منتخبین شورای شهر و ۴ درصد شورای روستا مدرک کارشناسی ارشد دارند، همچنین ۳ عضو شورای شهر و ۲ عضو شورای روستایی استان دارای مدرک دکتری هستند.

دبیر ستاد انتخابات استان بوشهر با اشاره به ترکیب اعضای ششمین دوره شورا‌های اسلامی شهر و روستا نیز گفت: در مجموع ۴۰ شورای شهر و ۳۸۶ شورای روستا در استان تشکیل شده است که از ۴۰ شورای شهر ۳۶ شورا پنج نفره با ۱۸۰ عضو، ۳ شورا هفت نفره (برازجان، گناوه و کنگان) با ۲۱ عضو و یک شورا نیز ۹ نفره (مرکز استان) است و در شورا‌های روستایی نیز در مجموع ۴۶ شورای ۵ نفره با ۲۳۰ عضو و ۳۴۰ شورای سه نفره با هزار و ۲۰ عضو تشکیل شده است.