کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی تولید گندم در بوشهر
کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی تولید گندم در بوشهر

ندای استان:معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: کاهش بارندگی‌ها در سال زراعی جاری حاکی از کم شدن ۳۰ تا ۵۰ درصدی میزان تولید گندم نسبت‌به پارسال است.

به گزارش ندای استان،خسرو عمرانی بیان کرد: چند روزی می‌شود که گندم کاران استان بوشهر برداشت گندم را در مزارع آغاز کرده‌اند و برآورد‌ها نشان می‌دهد با توجه به کاهش بارندگی‌ها، میزان تولید گندم نیز نسبت به پارسال کاهش یافته است.
وی افزود: سطح زیر کشت گندم در سال زراعی جاری ۱۵ هزار و ۴۰۰ هکتار به صورت آبی و ۹۲ هزار هکتار گندم به صورت دیم بوده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر عنوان کرد: با توجه به کمبود بارندگی به ویژه در دی ماه، برآورد‌ها نشان می‌دهد که در مزارع آبی ۱۰ تا ۱۵ درصد و در مزارع دیم ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش عملکرد داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه در سال زراعی ۹۹ حدود ۱۱۰ هزار تن و در سال زراعی ۹۸ حدود ۱۶۳ هزار تن گندم در استان تولید شد گفت: پیش بینی تولید گندم امسال حدود ۸۰ هزار تن است.
عمرانی بیان کرد: ۴۳۰ دستگاه کمباین برای برداشت گندم پیش بینی شده که تا کنون بر اساس نیاز ۲۷۰ دستگاه از استان فارس وارد استان شده و برای ورود بقی کمباین‌ها  نیز مشکلی وجود ندارد.
وی همچنین در مورد مراکز خرید تضمینی گندم هم گفت: ۵ مرکز خرید اداره کل غله و خدمات بازرگانی و ۸ مرکز خرید مباشری از سوی مدیریت تعاونی روستایی استان با هماهنگی اداره کل غله آماده هستند تا گندم را به قیمت کیلویی ۴ هزار تومان از کشاورزان خریداری کنند.
فصل برداشت گندم تا یک ماه دیگر در استان بوشهر ادامه دارد و همزمان با گندمکاران ما، کشاورزان در ایلام و سیستان و بلوچستان هم محصولشان را برداشت می‌کنند.
  • منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما