خبر استان: در چهارماهه نخست سال جاری درمجموع ۱۸,۵۳۱ دستگاه انواع خودرو سواری (شامل خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور) وارد کشورمان شده است که نسبت به مدت مشابه سال پیش، افزایش ۳۱درصدی را نشان می‌دهد. در این مدت، هیوندای همچنان پیشرو برندهای وارداتی به کشور است و تویوتا و کیا در رتبه‌های بعدی ایستاده‌اند.

به گزارش خبر استان،در جدول برترین‌های وارداتی به کشور همچون چند سال اخیر شاهد حضور هیوندای هستیم، شرکتی که سال‌ها است بر رتبه نخست تکیه زده است و به دلیل فاصله قابل‌توجه با رتبه‌های بعدی به نظر نمی‌رسد در سال جاری و حتی سال بعد شاهد جابجایی رتبه نخست در این جدول باشیم. در چهارماهه نخست سال جاری درمجموع ۵,۴۵۲ دستگاه انواع خودرو هیوندای وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال پیش کاهش ۶درصدی را نشان می‌دهد. این می‌تواند خبر بدی برای هیوندای باشد چراکه رقبای اصلی این شرکت همگی با افزایش حجم واردات مواجه بوده‌اند و به این ترتیب با روند فعلی ممکن است در سال‌های آینده جایگاه هیوندای به خطر بیافتد. از سوی دیگر نباید فراموش کنیم هیوندای به‌طور پیوسته در حال از دست دادن سهم بازار خود است و این نیز می‌تواند نشانه‌ای دیگر برای مشکلات این برند کره‌ای در بازار ایران در سال‌های آینده باشد. هیوندای در سال ۱۳۹۳ و درمجموع واردات سال، سهمی معادل ۴۵درصد از بازار داخلی را در اختیار داشت و این در حالی است که سهم این شرکت در چهارماهه نخست سال جاری ۲۹درصد بوده است.

برگ برنده هیوندای در این رقابت‌ها همچون همیشه مدل سانتافه است که با واردات ۳,۱۷۴ دستگاهی، نزدیک به ۶۰درصد از مدل‌های هیوندای وارد شده به کشور را به خود اختصاص داده است. مدل‌های فیس‌لیفت شده این خودرو با توجه به آپشن‌های قابل‌توجهی که دارند به‌شدت از سوی بازار مورد استقبال واقع شده‌اند و همین مسئله باعث شده واردکنندگان متفرقه این خودرو را به شکل انبوهی وارد کشور کنند. در رتبه دوم و البته با اختلاف زیاد نسبت به سانتافه، مدل i20 ایستاده است، خودرویی که نوسانات ورود آن به ایران بسیار زیادتر از چیزی است که بتوان حرکت‌های بعدی واردکننده این برند را پیش ببینی کرد. البته بر اساس آمار گمرک کشور، در تیرماه شاهد ورود i20 نبوده‌ایم اما به لطف واردات پرشمار در خردادماه، مجموع خودروهای وارد شده i20 در چهارماهه نخست سال به کشور ۸۰۵ دستگاه است تا این خودرو را بتوان موفق‌ترین هاچ‌بک بازار نیز دانست. در رتبه سوم، سوناتا ایستاده است، خودرویی که مدت‌ها است در حاشیه محصولات هیوندای جای گرفته است اما واردات ۴۵۴ آن در تیرماه باعث شده مجموع واردات این خودرو در چهارماهه نخست سال به ۶۶۶ دستگاه برسد و بتوان به بازگشت سوناتا به روزهای خوب گذشته امیدوار بود. سقوط شدید واردات ix35 از مهم‌ترین نکات واردات چهارماهه نخست بازار است چراکه با واردات تنها ۲۴۵، به‌طور کامل از لیست برترین‌های هیوندای خارج شده تا عرضه نسل جدید آن برای هیوندای در بازار ایران خوش‌یمن نباشد. النترا نیز دیگر بازنده هیوندای است، خودرویی که در چهارماهه نخست سال تنها ۴۴ دستگاه از آن وارد کشور شده است، هرچند می‌توان پیش‌بینی کرد با ورود پرشمار نسل جدید هر دو خودرو، بار دیگر شاهد رونق این دو خودرو در بازار ایران باشیم، امری که در بهترین حالت در نیمه دم سال جاری رخ خواهد داد.

رقابت اصلی در جدول خودروهای وارداتی به ایران نه در رتبه اول، که در رتبه دوم شکل گرفته است، جایی که کیا به‌عنوان رتبه دم سنتی بازار نتوانسته جایگاه خود را حفظ کند و در سال جاری این جایگاه را به تویوتا واگذار کرده است. نشانه‌هایی از ضعف کیا را می‌شد در سال گذشته نیز دید، جایی که در مقاطعی از سال شاهد برتری تویوتا بر این برند کره‌ای بودیم اما هر چه بود در سال گذشته کیا توانست جایگاه دوم را درمجموع سال از آن خود کند اما در سال جاری تویوتا به لطف کرولا و RAV4 توانسته رتبه دوم را با واردات ۳,۲۴۴ دستگاه از آن خود کند تا افزایش چشمگیر ۶۰درصدی را نسبت به مدل مشابه سال پیش شاهد باشد ضمن آنکه سهم این برند از بازار نیز از ۱۴درصد در سال گذشته به بیش از ۱۷درصد در سال جاری رسیده است. همان‌گونه که عنوان شد بار اصلی موفقیت‌های تویوتا بر دوش دو خودرو کرولا و RAV4 است و در کنار این دو خودرو شاهد حضور کمری نیز در رتبه سوم هستیم، خودرویی که به نظر می‌رسد بازار با مدل‌های هیبرید آن کنار آمده و می‌رود تا جایگاه خود را در رده سدان‌ها باز پس گیرد. در چهارماهه نخست سال کرولا با واردات ۱,۲۰۲ دستگاه سهمی ۳۷درصدی از سبد محصولات تویوتا را در اختیار داشت و آمار واردات RAV4 نیز ۱,۰۹۳ بود و جالب آنکه در میان سه برند برتر بازار ایران، تویوتا تنها شرکتی است که یک خودروی سدان بالاتر از شاسی‌بلند‌ها در رتبه نخست ایستاده است. تویوتا پریوس هم در این مدت با واردات ۱۳۱ دستگاهی تلاش دارد حضور خود را در بازار توسعه دهد، حضوری که البته به دلیل فناوری بالای هیبرید آن و ظاهر نه‌چندان معمولش برای بازار ایران، دشوار خواهد بود.

درمجموع واردات در چهارماهه نخست سال جاری، کیا با واردات مجموع ۳,۰۸۶ نتوانست رتبه‌ای بهتر از سوم را از آن خود کند و هرچند همین میزان واردات نیز ۱۸درصد بیشتر از مدت مشابه سال پیش بود، اما با این وجود و با توجه به اوج‌گیری تویوتا، کیا درنهایت نتوانست جایگاه دوم خود را حفظ کند. کیا علاوه بر از دست دادن جایگاه دومی خود، سهم بازار ۲۰درصدی‌اش در پایان سال گذشته را نیز تا حدی از دست داده است به‌گونه‌ای که سهم بازار این شرکت در چهارماهه نخست سال جاری به زیر ۱۷درصد کاهش پیدا کرده است. موفق‌ترین مدل کیا در بازار ایران همچنان کراس‌اوور اسپورتیج است، خودرویی که هرچند نسل جدید آن در بازارهای جهانی عرضه شده است اما واردکنندگان ایرانی همچنان در حال واردات نسل پیشین هستند و بازار نیز هنوز مشتری پر و پا قرص آن است به‌گونه‌ای که با واردات ۱,۱۴۹ دستگاهی در چهارماهه نخست سال، بیش از ۶درصد از بازار خودروهای وارداتی در اختیار این خودرو بوده است. در رتبه دوم این جدول سدان اپتیما ایستاده است و در رتبه سوم نیز شاهد حضور سراتو هستیم و نکته قابل‌توجه، برتری هر دو خودرو از نظر تعداد واردات با نمونه‌های مشابهشان در هیوندای است. یکی دیگر از بخش‌های مهم در مدل‌های وارداتی کیا، افزایش حضور شاسی‌بلند سورنتو است، خودرویی که هرچند با واردات مجموع ۵۳۴ دستگاه در چهارماهه نخست سال جاری نتوانسته موفقیتی برابر سانتافه داشته باشد، اما در دوماهه اخیر شاهد افزایش حضور آن در بازار هستیم و شاید با روند فعلی بتواند خود را به بازیگر مهمی در بازار تبدیل کند، امری که با توجه به حضور نسل جدید آن در ایران (درحالی‌که سانتافه هنوز بدون تغییر در بازار حاضر است) برای سورنتو ناممکن نیز نخواهد بود و در این میان شاید قیمت بالای آن مهم‌ترین مانع باشد.

 

منبع:عصر خودرو

Visited 1 times, 1 visit(s) today