خبر استان:مصرف سوخت این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر از ۶٫۹ تا ۸٫۱ لیتر متغیر است و این عدد برای قدرت ۳۵۰ اسب بخار بسیار ایدهآل به نظر میرسد.
به گزارش خبر استان،شاید یکی از دغدغههای عاشقان خودرو در ایران موضوع عدم واردات خودروهایی با حجم بالای ۲۵۰۰ سیسی باشد که همین موضوع باعث شده است خبری از حضور مدلهای جدید آنها در کشور نباشد. یکی از این برندها پورشه است که تا پیش از رونمایی مدل ماکان هیچیک از موتورهای ساخت این کمپانی شامل قانون واردات نمیشد و واردات محدود ماکان نیز روحی به بازار خرید و فروش آن نبخشید. چند روزی است که خبرهایی در شبکههای اجتماعی و سایتهای خبری مبنی بر دریافت مجوز جدیدترین مدل باکستر با موتورهای جدید ۲ و ۲٫۵ لیتری به گوش میرسد و همین بهانهای بود برای بررسی داشتههای این خودرو پیش از ورود به جادههای کشور.
تغییرات ظاهری
در مدل جدید از پسوند عددی ۷۱۸ در آن استفاده شده است که البته میتوان انتظار داشت در آینده سایر محصولات پورشه نیز از پسوندهای عددی استفاده کنند. عمده تغییراتی را که میتوان در نگاه اول درک کرد، تنها در چراغهای جلو و عقب هستند که در مدل جدید از چراغهای «ال ایی دی»بهره میبرند. اما میتوان بدنه را تقریبا بدون تغییر دانست و اگر میخواهید اصلیترین تفاوت این باکستر را بفهمید، کافی است سری به موتور آن بزنید.
موتور چهار سیلندر جدید این خودرو به دلیل تغییر سایز و کوچکتر شدن، بیشتر به قسمت میانی نزدیک شده و حالا باکستر صاحب دو محفظه بار، یکی در جلو با حجم ۱۵۰ لیتر و یکی در عقب با حجم ۱۲۵ لیتر است. این تغییر باعث راحتی و نزدیک شدن یک خودروی اسپرت دو نفره به یک خودروی مسافرتی شده است که البته این کار جدید را چندی پیش مکلارن با مدل GT570 انجام داد. سپرهای عقب و مخصوصا جلو نیز شباهت غیرقابلانکاری با مدل فیسلیفت شده ۹۱۱ دارند و مهشکن خطی جلو این گفته را اثبات میکند. به کابین میرویم، جاییکه بیشترین تغییرات را در پوسته این خودرو داشته و اولین نکته قابل توجه فرمان آلومینیومیجدید آن است.
روی این فرمان جدید کلیدی چهار حالته قرار گرفته که حالتهای مختلف رانندگی از نرمال گرفته تا حالت شخصیسازی برای آن برنامهریزی شده است. این حالتها برای کمک کردن به رفتار خودرو در حالتهای مختلف رانندگی تعبیه شده است و شما میتوانید بنا به نوع رانندگی آن را در بهترین حالت تنظیم کنید.
کنسول میانی حالا به مدل ۹۱۱ بیشتر شبیه است و با قابی از آلومینیوم پوشانده شده که در انتهای آن میتوانید تلفن همراه خود را قرار دهید و از صفحه چندرسانهای خودرو اقدام به کار با آن کنید. صفحه چند رسانهای باکستر از قابلیتهای جدیدی مانند کنترل زنده ترافیک راهها بهرهمند است که میتواند برای شما مسیری جایگزین انتخاب کند. البته اگر حوصله شما از محبوس شدن درون کابین سر رفت، میتوانید با دکمه ای که در کنار دکمه ترمز دستی قرار گرفته است، سقف سافتتاپ را در ۹ ثانیه و تا سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت بدون توقف باز کنید.
تصمیم جدید برای حذف سیلندر
صدایش متفاوت است. اما نه این که بد باشد، بلکه بهتر از آنچه بود. هنگامیکه موتور ۴ سیلندر جدید و توربوشارژ ۷۱۸ باکستر جدید را میشنوید، حسی توام از مکیده شدن سریع هوا به داخل توربوشارژر و لرزشی خفیف در دور آرام خودرو به شما انتقال مییابد. ما به صدای این فرزند جدید آلمانی اهمیت میدهیم، به این دلیل که قبل از رونمایی رسمی از این محصول، منتقدانی نظر بر صدای ضعیف موتور چهار سیلندر داشتند اما با رونمایی از آن و انتشار کلیپهای رسمی صدای اگزوزها حتی بهتر از موتور ۶ سیلندر قبلی شده بود.
اما شگفتیساز جدید پورشه همین موتور ۴ سیلندر باکستر است. کافی است مشخصات آن را دوباره چک کنید. در مدل ۷۱۸ «باکستر»از یک موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری باکسر ( تخت ) به همراه توربوشارژ استفاده شده است که میتواند حداکثر ۳۰۰ اسببخار نیرو و ۳۸۰ نیوتونمتر گشتاور را به وسیله دو نوع گیربکس دستی و ۷ سرعته «پی دی کا»به چرخهای عقب تحویل دهد. این مشخصات باعث میشود «باکستر»از حالت سکون در طول ۴٫۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.
اما شگفتی اصلی متعلق به مدل «باکستر اس ۷۱۸»است که با همان چهار سیلندر اما با نیملیتر حجم بیشتر میتواند عدد حیرتانگیز ۳۵۰ اسببخار و ۴۲۰ نیوتونمتر گشتاور را به همان چرخهای عقب ارسال کند که باعث ایجاد شتاب ۴٫۲ ثانیهای برای مدل S میشود. البته عددهای اعلامی برای شتاب در صورتی است که لانچ کنترل (کنترل شروع حرکت با استفاده از عدم هرزگردی) روشن و جعبه دنده از نوع «پی دی کا»باشد.
مصرف سوخت این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر از ۶٫۹ تا ۸٫۱ لیتر متغیر است و این عدد برای قدرت ۳۵۰ اسب بخار بسیار ایدهآل به نظر میرسد. اگر شما طرفدار خودروی اسپرت چند منظورهای هستید که میخواهید با آن بهراحتی از دستاندازهای شهری نیز عبور کنید، باید سیستم تعلیق جدید «پی ای اس ام»را نیز برای آن سفارش دهید که میتواند در حالتهای مختلف تا ۲۰ میلیمتر تغییرات ارتفاع داشته باشد.
البته اصلیترین تکنولوژی موجود در این خودرو سیستم توربوشارژ هندسه متغیر است که باعث میشود پورشه تنها خودروسازی باشد که این تکنولوژی را در خودروهای بنزینی خود استفاده میکند. با همه این تفاسیر قیمت مدل باکستر از ۵۳ هزار یورو آغاز میشود و در صورتیکه خواستار خرید مدل «اس»باشید، باید ۱۳ هزار یورو بیشتر بپردازید و قیمت نهایی برای شما ۶۶ هزار یورو محاسبه میشود. البته قیمت مدلهای سفارشی بیشتر از این عدد خواهد بود.
آیا باکستر به کشور میآید؟
با توجه به وضع قانون عدم واردات خودروهای ۲۵۰۰ سیسی به بالا، حالا انتظار میرود با معرفی مدل جدید باکستر پای آن بهزودی به بازار داخلی نیز باز شود که این خبر خوبی برای طرفداران پورشه در ایران است. بازار واردات این برند در حالی سرد شده است که حتی واردات مدل ماکان نیز نتوانست به این بازار روحی بدمد و این شکست را میتوان از قیمت نجومی و غیرواقعی ماکان در بازار آزاد دانست. اما در وضع کنونی که ستاره ایران قرار است با مشارکت مرسدس بنز مدلهای E200 را که در حال حاضر با قیمتی بیش از ۴۰۰ میلیون تومان در بازار عرضه میشود، با قیمتی کمتر از ۲۴۰ میلیون تومان به دست مشتری برساند و این کاهش قیمت مستقیما موثر از مونتاژ در داخل است. حالا پورشه نیز میتواند با سرمایهگذاری بیشتر، مدلهایی با حجم زیر ۲۵۰۰ سیسی را در نمایندگی خود مونتاژ کند و بتواند بخشی از رکود خود را با این حرکت جبران سازد.
منبع:ایران جیب