درصد زیادی از کولر‌های گازی وارد شده به کشور استاندارد نیست
درصد زیادی از کولر‌های گازی وارد شده به کشور استاندارد نیست

ندای استان:وزیر نیرو گفت: ۸۰۰ هزار کولر گازی سالانه وارد کشور می‌شود که درصد بالایی از آن‌ها استاندارد نیست و نقش مهمی در مصرف بالای انرژی در کشور دارد.

به گزارش ندای استان،رضا اردکانیان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازبوشهر، با بیان اینکه الگوی مصرف انرژی در کشور به شکل خطرناکی صحیح نیست، افزود: باید وسایل خنک کننده با توجه به شرایط محیطی کشور استاندارد سازی شوند.

وی ادامه داد: در تابستان امسال ۵۶ هزار مگاوات اوج مصرف برق در کشور بوده که ۲۱ هزار مگاوات آن مربوط به وسایل خنک کننده است.

وزیر نیرو بیان کرد: مصرف برق دستگاه‌های دولتی در تابستان چهار هزار و ۵۰۰ مگاوات بوده است که مجلس با مصوبه‌ای دستگاه‌های دولتی را ملزم به رعایت الگوی مصرف انرژی کرد.

اردکانیان در مورد آب تولیدی آب‌ شیرین کن‌ها نیز گفت: قیمت تمام شده آب تولیدی آب شیرین کن‌ها برای دولت حدود هشت هزار تومان است که از مردم به ازای هر متر مکعب در شهر‌ها حدود ۵۰۰ تومان و در روستا‌ها حدود ۲۰۰ تومان گرفته می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه ۸۲ طرح آب شیرین کن در سراسر کشور در حال ساخت است، افزود: ۶۰ طرح آب شیرین هم اکنون در حال بهره برداری است و ۲۲ طرح دیگر هم در حال ساخت است.

وزیر نیرو ادامه داد: سالانه ۱۵۵ هزار میلیارد لیتر آب از آب شیرین کن‌ها در کشور تولید می‌شود و استان بوشهر نیز به علت دسترسی به دریا، باید سهم خود را در این بخش افزایش دهد.

اردکانیان یادآور شد: ۶ طرح آب شیرین کن برای استان بوشهر در نظر داشتیم که اجرای سه طرح آن در سفر رئیس جمهور به استان بوشهر آغاز شد.

وی گفت: در مجموع توان تولید این سه طرح آب شیرین کن حدود ۵۰ هزار مترمکعب است.

وزیر نیرو افزود: یکی از این سه طرح، آب شیرین کن بوشهر است که از بزرگ‌ترین آب شیرین کن‌های کشور به شمار می‌رود و ۳۵ هزار متر مکعب آب در شبانه روز تولید خواهد کرد.

اردکانیان با اشاره به اینکه برای این سه طرح آب شیرین کن حدود ۱۸۰ میلیارد تومان هزینه شده است، ابراز امیدواری کرد: تا پایان دولت تدبیر و امید این طرح‌ها به بهره برداری برسد.

وی گفت: با تکمیل این طرح‌ها ۴۵ درصد مردم استان بوشهر از آن‌ها بهره‎مند خواهند شد.

وزیر نیرو بیان کرد: اکنون در استان بوشهر ۲۲ هزار و ۵۰۰ متر مکعب آب از آب شیرین کن‌های کنگان و بوشهر تولید می‌شود.

اردکانیان درباره ساخت سد در استان بوشهر نیز گفت: پنج سد باغان، دشت پلنگ، خاییز، دالکی و باهوش در حال ساخت است که برای این طرح‌ها ۱۶۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته ایم.