از  زجر مردم به علت کمبود آب تا سرنوشت راه آهن، در جلسه شورای شهر بوشهر چه گذشت؟
از  زجر مردم به علت کمبود آب تا سرنوشت راه آهن، در جلسه شورای شهر بوشهر چه گذشت؟

خبر استان:دویست و هشتاد و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر بوشهر با حضور میگلی نژاد شهردار بوشهر برگزار شد در این جلسه نطق های پیش از دستور اعضای شورا صریح و بی پرده بسیاری از دغدغه ها و مشکلات مردم شریف شهر بوشهر بود.

به گزارش خبر استان،دویست و هشتاد و نهمین جلسه  علنی شورای اسلامی شهر بوشهر با حضور میگلی نژاد  شهردار بوشهر برگزار شد در این جلسه نطق های پیش از دستور اعضای شورا صریح و بی پرده بسیاری از دغدغه ها و مشکلات مردم شریف شهر بوشهر بود.

اسدی : در گرمای طاقت فرسای تابستان مردم از بی آبی زجر می کشند

رییس کمیسیون عمران شورا با  انتقاد از وضعیت جیره بندی آب در استان بوشهر گفت ما هم کنون شاهدیدم که توزیع آب با تانکر به محلات مرکزی  شهر بوشهر نیز رسده است و این شایسته  مردم نجیب بوشهر نیست .

وی با بیان اینکه بنا به اظهارات مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان  ورودی آب آشامیدنی از چشمه ساسان و رودخانه شاپور کازرون به بوشهر از ۱۶۰ هزار متر مکعب ۵۰ درصد کاهش یافته است که دلیل آن استفاده کشاورزان کازرون و کمبود ورود آب اعلام کرده اند  آیا صحیح است ما نیز در فصل زمستان و نیاز استان فارس به گاز سهمیه گاز عسلویه به فارس را کم کنیم .

اسدی در ادامه گفت با توجه به اینکه با توجه به گرمای طاقت فرسای  تابستان بوشهر مردم از بی آبی زجر می کشند آیا  این شایسته مرکز استانی که مدعی پایتخت اقتصاد و انرژی است می باشد اگر مردم استانی دیگر غیر از بوشهر بودند  آیا اجازه می دادند این همه به آنها ظلم شود .

وی تصریح کرد که  مدیر کارگاه نیروگاه اتمی در نشست با اعضای شورا وعده داد که با راه اندازی  آب شیرین کن نیروگاه اتمی  در فاز اول ۵هزار متر مکعب و در فاز نهایی با دویست هزار متر مکعب می تواند بخش اعظم مشکل کم آبی در استان را حل کند که ما خبری از سرنوشت این طرح نداریم در حالی که ما افتخار می کنیم میزبان نیروگاه اتمی هستیم  اما انتظار داریم نیروگاه در این زمینه مشارکت  فعال تری داشته باشد .

اسدی در پایان با گرامیداشت ۳۱خرداد ماه سالروز شهادت شهید چمران  اظهار داشت دکتر مصطفی چمران  با حضور در لبنان و با کمک امام موسی صدر که سمت نمایندگی امام ( ره ) را در لبنان داشت، گروه ” حرکت محرومین” را بنا نهاد و جناح نظامی آن را که به جنبش امل موسوم است، پایه گذاری کرد و پس از سازماندهی جنبش ” امل ” ، حملات بیشماری را بر علیه مواضع صهیونیزم اشغالگر و راستگرایان فالانژ وابسته انجام داد و خواب راحت را از چشمان غاصبان صهیونیستی ربود و توفیق یافت که خدمات ارزنده و بسیاری را به امت اسلام انجام دهد همچنین  با بازگشت به ایران ستاد جنگهای نا منظم را تشکیل داد و یکی از یاران او سردار شهید علیرضا ماهینی بود که کتابی قطور از رشادتها ،حماسه ها و مقاومت ها را رقم زدند .

قادریان : سرنوشت راه آهن بوشهر به  کجا می رسد

غلامرضا قادریان عضو شورای شهر بوشهربا گرامی داشت یاد و خاطره دکتر شریعتی و چمران اظهار داشت  دردولت نهم  طرح راه آهن شیراز بوشهر  عسلویه عملیات آن آغاز شد  و بخشی از  آن در استان فارس و عملیات دو قطعه از آن در استان بوشهر نیزآغاز شد و حتا ایستگاه آن نیز جانمایی شد که به دلیل مشکلات ملی طرح تعطیل شد و تقریبا به فراموشی سپرده شده است .

وی در ادامه گفت آیا در همه جای کشور اینگونه است یا فقط در استان بوشهر باید شاهد فراموشی پروژههای کلیدی باشیم

 با وجود این که درسال های اخیر در نقاط مختلف کشور  خطوط ریلی اجرا و بهره برداری می شود اما نوبت استان بوشهر که می  رسد  با کمبود اعتبار مواجه می شود

قادریان در ادامه افزود از مدیریت ارشد استان، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی درخواست دارم پیگیر موضوع راه آهن  بوشهر باشند که نقش بسیار کلیدی در توسعه  استان می تواند داشته باشد .

وی در ادامه با انتقاد از وضعیت بحران آب در استان گفت استفاده از آب دریا برای مصارف شرب و صنعتی حداقل پیشینه‌ای ۲۰ساله در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس دارد و بیش از دو دهه است که آب شور خلیج‌فارس توسط واحدهای بزرگ آب شیرین‌کن، قابل استفاده شده و به مصارف شرب و صنعتی می‌رسد آیا ما که در استانی هستیم که قطب اقتصاد و انرژی کشور هستیم آیا نباید چند آب شیرین کن در حاشیه خلیج  فارس احداث شود تا شاهد وضعیت اینگونه بحران آب  نباشیم .

شهردار بندر بوشهر : باید چند سال قبل برای بحران آب برنامه ریزی می کردیم

شهردار بندر بوشهر نیز در این نشست در مورد بحران آب در بوشهر گفت در این شبها که در مساجد شهر بوشهر حضور پیدا می کنیم مهمترین دغدغه و نگرانی شهروندان وضعیت آب است .

وی با بیان اینکه  استان کرمان بزرگترین  آب شیرین کن  در کنار خلیج فارس احداث کرده تا آب خلیج فارس را به کرمان  منتقل کند و استان اصفهان نیز در حال مطالعه انتقال آب خلیج فارس به  اصفهان است اما ما هیچ برنامه ای در این زمینه نداشتیم در حالی که باید از سالها قبل برنامه ریزی می کردیم .

عبدالله زاده : شهرداری گزارشی از وضعیت احداث  تقاطع غیر همسطح  میدان آزادی ارائه دهد  

ندا عبدالله زاده با بیان اینکه تقاطع غیر همسطح میدان آزادی یک از پروژه های کلان شهرداری است که درخواست دارم  شهرداری گزارشی از روند پیشرفت این پروژه را اعلام کند .

وی در ادامه افزود شهرداری در راستای گسترش فضاهای ورزشی و توسعه ورزش همگانی احداث زمین های چمن مصنوعی در محلات شهر بوشهر  درحال انجام است که درخواست دارم شهرداری با سرعت بیشتری  روند احداث چمن ها را در دستور کار خود قرار دهد .

عبدالله زاده همچنین خواستار آن شد که شهرداری پروژه سنگفرش خیابان بهشت صادق و بافت تاریخی شهر بوشهرکه در بودجه سال جاری نیز  دیده است را برنامه کاری خود قرار دهد .

حیدری معاونت عمرانی شهرداری نیز در مورد روند احداث تقاطع غیر همسطح شهرداری در میدان آزدی گفت شمع کوبی فنداسیونهای اصلی  به اتمام رسیده و شش فنداسیون اصلی داریم که  تا پایان تیرماه قالب بندی  آنها به اتمام می رسد و تا پایان مهرماه نیز  قالب بندی عرشه و روی عرشه پل به اتمام می رسد و بعد به احداث  رمپها و راست گرد و چپ گردها ورود پیدا می کنیم .

گرشاسبی : مردم از وضعیت بحران آب گلایه مند هستند

خدیجه گرشاسبی با بیان اینکه مردم از وضعیت کمبود  آب و نحوه جیره بندی آن گلایه مند هستند و تماس هاس  زیادی از شهروندان و شورایاران محلات شهر بوشهر داریم که درخواست رسیدگی به این موضع دارند از جناب استاندار و مدیریت شرکت آب و فاضلاب درخواست داریم  با توجه به  گرمای طاقت فرسای تابستان بوشهر یک فکر اساسی برای موضوع شود تا شهروندان ما اینگونه  دچار مشکل نشوند .

وی در ادامه با توجه به نقش مساجد در کاهش معضلات اجتماعی اظهار داشت مساجد  به عنوان مراکز صدور معنویت نقش مهمی در کاهش معضلات اجتماعی دارند  درخواست دارم شهرداری با مساجد و حسینیه های که   قصد بهسازی و توسعه دارند همکاری کند تا شاهد بهبود سیما و منظر مساجد شهر بوشهر باشیم

 شمسا : آسفالت خیابانها  و کوچه ها جایگزین سه پروژه شهرداری شود

نایب رییس کمیسیون عمران شورا خواستار جایگزینی آسفالت خیابانها و کوچه های شهر بوشهر به جای سه پروژه فانوس دریایی ، میدان انقلاب و غدیر شد .

علی اکبر شما در ادامه با بیان اینکه سه پروژه ای که شهرداری قصد انجام آن را دارد هزینه چندیدن میلیاردی دارد که شاید منافع آنچنانی برای مردم بوشهر نداشته  باشد  ما می توانیم به جای اجرای این سه پروژه با یک حرکت جهادی تمام کوچه ها و خیابانهای سطح شهر که از وضعیت نامناسبی برخوردار هستند آسفالت کنیم  و شاهد رضایت مندی بیشتر شهروندان بوشهری باشیم  .

وی  در ادامه اظهار داشت خیابانهای  پرتردد شهر نیاز به پارکینگ طبقاتی و سرویس بهداشتی دارند درخواست دارم شهرداری برنامه ریزی برای این امر داشته باشد .

شمسا در ادامه با بیان اینکه  وقتی واحد سد معبر ما نمی تواند با دو مغازه میوه فروشی که به صورت غیرقانونی در کاربری غیر تجاری در شهرک فضلیت نیروی دریایی مشغول به فعالیت است  برخورد کند چگونه انتظار داریم با سد معبر در سطح شهر برخورد کند .

وی در ادامه با توجه به وضعیت  بحرانی آب در استان اظهار داشت  ارگانها و دستگاههای مثل نیروگاه اتمی ، گمرک ، بندر ، پارس جنوبی که از منابع استان در حال استفاده هستند انتظار داریم در راستای مسئولیت اجتماعی خود در بوشهر گام های جدی بردارند به طور مثال نیروگاه اتمی در راستای مسئولیت اجتماعی خود  احداث آب شیرین کن نیروگاه را هر چه سریعتر عملیاتی کند تا شاهد کم شدن وضعیت بحرانی آب در بوشهر باشیم .

بارگاهی : شهرداری گزارش درآمد و هزینه خود را اعلام کند

الهام بارگاهی  نیز در این نشست خواستار اعلام صورت درآمد و هزینه شهرداری بندر بوشهر در سال مالی ۱۳۹۴ شهرداری  بوشهر شد و خواستار آن شد که شهرداری بوشهر هر چه سریع تر به اعلام عمومی آن طبق قانون مبادرت ورزد تا مسائل مالی شهرداری شفاف و روشن باشد.

وی در ادامه  افزود عدم توجه به مسائل امروزین، از برنامه های جنبی نیروگاه اتمی صحبت به میان آورد و اشاره نمود هنگامی که آلمانی ها مسئول احداث و اتمام پروژه نیروگاه اتمی بودند، بنا بود یکی از مهمترین کارکرد های آن، شیرین کردن آب دریا برای مردم بوشهر باشد. ضمن آن که منطقه بسیار وسیعی از بوشهر تا مناطقی که امروز عالیشهر در آن بنا شده در نظر گرفته شده بود که مبدل به جنگل شود؛ اما مشخص است نه تنها این طرح اجرایی نشده بلکه طرح های جایگزین بلند مدت نیز مورد توجه واقع نشده و به دست فراموشی سپرده شده است.

برزگرزاده :ضرورت احداث آب شیرین کن های  متعدد در استان بوشهر

رییس شورای شهر بوشهر با بیان اینکه  با راه اندازی یک آب شیرین کن در بوشهر مشکل کم آبی حل نمی شود باید از شمالی ترین نقطه تا جنوبی ترین نقطه استان شاهد راه اندازی آب شیرین کن های  باشیم  تا شاهد حل بحران   آب باشیم

وی با قدردانی از صبوری و نجابت مردم  بوشهر در گرامی طاقت فرسای تابستان و ماه مبارک رمضان  از مدیریت ارشد استان و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی درخواست داریم برنامه شیرین سازی آب دریا که یک راهکار اساسی برای حل بحران آب است در دستور کار قرار دهند تا انشالله  شاهد رفع این مشکل مهم شهروندان بوشهری باشیم.