تولید موتورسیکلت‌‌های کاربراتوری از ابتدای پاییز ممنوع است/ جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی
تولید موتورسیکلت‌‌های کاربراتوری از ابتدای پاییز ممنوع است/ جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی

خبر استان:معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست از توقف تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری از ابتدای مهر ماه سال جاری خبر داد و گفت: موتورسیکلت‌های برقی رفته رفته جایگزین موتورسیکلت‌های کاربراتوری خواهند شد.

به گزارش خبر استان به نقل از تسنیم؛ سعید متصدی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره تمهیدات اندیشیده شده برای جلوگیری از آلودگی هوا اظهرا کرد: یکی از برنامه‌های کاهش آلودگی هوا، ممنوعیت تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری و جایگزینی آن با موتورسیکلت‌های برقی است که مسئولان مربوط نیز پیگیر این موضوع هستند.

وی ادامه داد: برنامه افزایش موتورسیکلت‌های برقی و جایگزینی آن با موتورسیکلت‌های کاربراتوری در استان اصفهان آغاز شده است؛ شهرداری تهران نیز اقداماتی را برای جایگزینی انجام داده است و سازمان حفاظت محیط زیست به طور جد با موتورسیلکت‌های کاربراتوری مخالفت می‌کند چرا که باعث تولید آلاینده‌ها در سطح تهران و کلانشهرها می‌شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط‌زیست، توقف تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری را یکی از مصوبات کمیته کاهش آلودگی هوا دانست و تصریح کرد: بنابر هماهنگیهای لازم از ابتدای مهر ماه امسال تولید و شماره‌گذاری این نوع از موتورسیکلت‌ها ممنوع است و در حال حاضر نیز موتورسیکلت‌سازان برنامه زمانبندی حذف را دریافت کرده‌اند و رفته‌رفته در حال کاهش تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری هستند.

متصدی اضافه کرد: موتورسیکلت‌سازان باید تا پایان شهریور ماه، ۹۰ درصد تولیدات خود را کاهش دهند و در ابتدای مهر نیز هیچگونه موتورسیکلت کاربراتوری را تولید نکنند.

وی درباره برخی خودروهایی که تولید آلایندگی می‌کنند، اظهار داشت: درباره بعضی از محصولات به تعدادی از شرکتهای خودروسازی تذکر داده شده است و برای برخی محصولات نیز دستور توقف شماره‌گذاری صادر شده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست متذکر شد: شرکتهایی همچون سایپا، ایران خودرو و پارس‌خودرو از جمله این کارخانه‌های خودروسازی بوده‌اند که اخطار توقف برخی محصولات آنها داده شده و در این میان برخی محصولات خودروهای گازسوز بوده و برخی نیز بنزین‌سوز بوده‌اند که استانداردهای لازم را رعایت نکرده‌اند.

متصدی تصریح کرد: در صورتی که خودروسازان شرایط لازم برای عدم تولید آلایندگی را تأمین نکنند، توقف شماره‌گذاری نیز انجام می‌گیرد همچنان که توقف شماره‌گذاری در برخی خودروهای گازسوز و بنزین‌سوز انجام گرفته است.

وی درباره تعهدات ایران برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز اظهار داشت: در توافق پاریس قرار بر این شد که بعد از رفع تحریم‌ها و انتقال تکنولوژی ایران، انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا ۱۲ درصد کاهش دهد و بر همین مبنا ما نیز تعهدات خود را مدنظر قرار دادیم که در نخستین گام، صندوق سبز تغییر اقلیم را راه‌اندازی کرده‌ایم و مکاتباتی با برخی صنایع انجام دادیم تا آنها بتوانند از این فرصت استفاده کنند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست تصریح کرد: بحث اجرایی شدن اقتصاد سند کم کربن یکی از برنامه‌های مدنظر ما است و در این باره نیز سه کمیته تخصصی را ذیل کمیته تغییر اقلیم ایجاد کرده‌ایم و برنامه‌های بسیاری برای اقتصاد کم‌کربن در دست تهیه خواهیم داشت.

متصدی در خصوص پسماندهای الکترونیکی نیز اظهار داشت: پسماندهای الکترونیکی یکی دیگر از انواع پسماندها محسوب می‌شوند و سازمان حفاظت محیط زیست که در گذشته اولویت را بر پسماندهای شهری و خانگی قرار داده بود به این موضوع و پسماندهای ویژه و صنعتی نیز توجه خواهد کرد.

وی افزود: مکانهای خاصی برای مدیریت پسماندهای ویژه در ۹ استان کشور تعیین شده و قرار است آن را عملیاتی کنیم؛ حتی در ۳ استان قزوین، اصفهان و مرکزی نیز مراکزی برای پسماندهای ویژه عملیاتی شده است و در حال بهره‌برداری است.

معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست درباره برنامه مقابله با گرد و غبار نیز گفت: در گذشته مقابله با گرد و غبار را غیرقابل حل می‌دانستند اما امروز تاکید داریم که این برنامه قابل حل است ولی زمانبر خواهد بود؛ به همین دلیل ما برنامه مشخص و مدونی برای مقابله با گرد و غبار خواهیم داشت و بیشترین سرمایه‌گذاریها در این باره در استان خوزستان انجام گرفته است؛ حتی در سال گذشته ۱۰ هزار هکتار مانش‌پاشی در این استان انجام گرفته است و امیدواریم روند کاهش گرد و غبار در کشور را شاهد باشیم.

متصدی درباره آلودگی هوای استان تهران و کانون‌های آن نیز تصریح کرد: یکی از اولویتهای ما که در سالهای گذشته انجام گرفت و منجر به نتیجه مطلوب شد، بحث سوخت و ساماندهی صنعت بوده است و موضوع دیگر، شناسایی کانون‌های گرد و غبار است که یکی از آنها معادن شن و ماسه محسوب می‌شود.

وی افزود: طی سال گذشته در برخی از روزهای سال، معادن شن و ماسه را تعطیل کردیم که از جمله پیشنهادات ما برای کاهش آلودگی هوای تهران بود و شاهد بودیم که در طی روزهای آلوده این تعطیلی تا حدودی تأثیرگذار بود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست به فعالیت معادن شن و ماسه اشاره و خاطرنشان کرد: باید جلوی فعالیت این معادن گرفته شود چرا که کانونی برای گرد و غبار هستند و ما نیز تلاشهای زیادی برای این منظور کردیم و باید تمامی مسئولان امر اعم از وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین مجلس شورای اسلامی برای اصلاحیه در قانون معادن به همراه سایر مسئولان ذیربط تلاش لازم را انجام دهند.

متصدی تصریح کرد: مشکل معدن، معضلی است که شرایط زیست‌محیطی را رقم می‌زند و شرایط زیست‌محیطی معادن مطلوب نیست و کسانی که محیط زیست را تخریب می‌کنند باید قبل از پرداخت هر خسارتی به بازسازی محیط زیست بپردازند.

وی درباره طرح کهاب که با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نفت در حال اجراست، اظهار کرد: این طرح کنترل هدایت بخارهای بنزینی است و کنترل پمپ‌های بنزین در طرح کهاب اجرا خواهد شد

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست تصریح کرد: طرح کهاب پیشرفت خوبی داشته اما رضایت‌بخش نبوده و باید تکمیل شود که امیدواریم وزارت نفت تلاش بیشتری در این باره انجام دهد.

متصدی در خصوص حذف کیسه‌های پلاستیکی از زندگی مردم کشورمان گفت: باید درباره حذف کیسه‌های پلاستیکی اهتمام ویژه‌ای انجام گیرد چرا که یکی از معضلات زیست‌محیطی و بهداشتی محسوب می‌شود و حتی شاهدیم که اروپا از سال ۲۰۱۵ مصرف کیسه‌های پلاستیکی را ممنوع کرده است و جلوگیری از استفاده کیسه‌های پلاستیکی در بسیاری از کشورهای آسیایی، آفریقایی و اروپایی در حال اجرا است.

وی به برنامه‌های سازمان متبوعش برای حذف کیسه‌های پلاستیکی اشاره کرد و افزود: طرح و برنامه سه ساله‌ای با مشارکت مسئولان ذیربط و دانشگاهیان مدنظر داریم که از جمله آنها اقدامات داوطلبانه و ایجاد و تدوین الزامات قانونی برای ممانعت از تولید و مصرف کیسه‌های پلاستیکی است.

معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط‌ زیست تصریح کرد: هدف کلی ما کاهش میزان مصرف و تولید و پراکندگی، اجتناب از مصرف تا حد امکان و بهره‌گیری از وسایلی همچون ساک دستی برای مردم است و در این باره نیز نیازمند همکاری و مشارکت تمامی مردم هستیم.

Visited 1 times, 1 visit(s) today