زنگنه:اجنه عسلویه و بندر امام را ساختند یا خارجی‌ها؟
زنگنه:اجنه عسلویه و بندر امام را ساختند یا خارجی‌ها؟

خبر استان:وزیر نفت در مراسم امضای موافقتنامه توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با توتال و CNCP چین به انتقادات درباره واگذاری طرح‌های نفت و گاز به شرکت‌های خارجی پاسخ داد.

به گزارش خبر استان به نقل از  فارس، بیژن زنگنه در مراسم امضای موافقتنامه اصولی توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی بین شرکت ملی نفت به عنوان کارفرما و کنسرسیومی به رهبری توتال با حضور شرکت‌های CNPC از چین و پتروپارس ایران در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی IPC اظهار داشت: این دومین HOA در قالب ساختار جدید قراردادهای نفتی است که به امضا می‌رسد.

 آیا اجنه بندر امام(ره) را ساختند؟

زنگنه اظهار داشت: کدام ساختار مدیریتی بندر امام را بندر امام کرد؟ خارجی‌ها اینکار را کردند یا اجنه؟ خیر، هیچ‌کدام در بندر امام یک مجتمع پتروشیمی وجود داشت که همین ساختار مدیریتی آن را به قطب پتروشیمی تبدیل کرد.

وی افزود: عسلویه را چه کسی عسلویه کرد؟ همان کسانی این کار را کردند که امروز هم می‌گویند باید بازیافت را افزایش بدهیم تا عسلویه دوم و سوم درست شود.

وزیر نفت گفت: اگر میعانات نباشد سیراف چطور تولید خواهد کرد؟ ما در حال حاضر برای یک تن اتان به اندازه ۴ تن تقاضا داریم، البته آقایان می‌گویند با این قیمت اتان سرمایه‌گذاری نمی‌صرفد و البته این در حالی است که سرمایه‌گذاران برای هم می‌زنند تا پروژه را بگیرند و پروژه به رقبای آنها نرسد.

وی با تأکید بر اینکه بدون اتان نمی‌توانیم پایین‌دستی را فعال کنیم، گفت: برای پایین دستی باید بالادستی تولید کند و مثلاً اتان و NGL داشته باشیم تا پایین‌دستی ما فعال شود.

* ظرفیت تولید نفت برای افزایش قدرت سیاسی، امنیتی و اقتصادی باید زیاد شود

زنگنه اظهار داشت: سیاست کلی نظام که در سال ۷۸ ابلاغ شده است، می‌گوید باید افزایش ظرفیت تولید صیانت‌شده نفت کشور برای افزایش قدرت سیاسی، امنیتی و اقتصادی اتفاق بیفتد و قدرت سیاسی و امنیتی را مقدم بر اقتصادی گذاشته است.

وی تأکید کرد: نمی‌شود یک کشور بگوید ظرفیت تولید ندارد و قدرت امنیتی و سیاسی آن حفظ شود.

وزیر نفت اظهار داشت: این یک جهاد برای سربلندی جمهوری اسلامی و تأمین رفاه و سعادت برای مردم است و ما این کار را با قدرت جلو می‌بریم واین آخرین مورد نخواهد بود.

 

Visited 2 times, 1 visit(s) today