حضور ارتشیان در کنار بسیجیان بوشهر در عملیات بیت المقدس
حضور ارتشیان در کنار بسیجیان بوشهر در عملیات بیت المقدس

خبر استان:برای اولین بار بود که استان بوشهر بصورت سازمان یافته اعزام داشت برای این عملیات. یک گردان بسیجی و یک گروهان پاسدار از بوشهر اعزام شدند.

به گزارش خبر استان،عملیات پیروزمندانه بیت المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر پس از ۵۷۵ روز گردید، ضربه اساسی و تعیین کننده‌ای بر پیکر دشمن وارد ساخت و تمامی معادلات، و ذهنیت هایی را که در مورد توانایی و قابلیت‌های نظامی ایران وجود داشت، تغییر داد. بسیاری از کارشناسان نظامی و تحلیل گران رسانه‌های خارجی، در برابر سرعت عمل و ویژگی‌های عملیاتی نیروهای ایرانی به هنگام فتح خرمشهر، غافلگیر، مبهوت و شگفت زده شدند.

بدون تردید سوم خرداد سالروز آزدسازی خرمشهر، یکی از پررنگ‌ترین و پرافتخارترین روزهای تقویم ایرانیان در سی و چهار سال گذشته بوده است.

به همین مناسبت مصاحبه ای اختصاصی انجام داده ایم با یکی از رزمندگان بوشهری حاضر در این عملیات غرور آمیز  که در زیر می خوانیم:

لطفا خودتان را معرفی نمائید  و در چه سالی وارد جبهه شدید ؟

موسی میرزایی هستم از رزمندگان دفاع مقدس. برای اولین بار سال ۱۳۶۰ به کردستان اعزام شدم در مبارزه با حزب کومله و دموکرات و هم شهر مریوان

در کدام منطقه جنگی حضور داشتید  و در کدام عملیات شرکت داشتید ؟

ما در مناطق مختلف جنوب توفیق بوده است که حضور داشتیم مدتی را در بندر امام خمینی(ره) قرارگاه نوح نبی مقدمات عملیات والفجر۸ که فاو آزاد شد. در عملیات بیت المقدس شرکت داشتیم

عملیات های زیادی در دوران دفاع مقدس توسط رزمندگان ایرانی انجام گرفت اما در این میان توجه ویژه ای به عملیات بیت المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر شد توسط نیروهای مسلح می شود. این عملیات چه ویژگی داشت که آن را نسبت به سایر عملیات ها متمایز کرده است.؟

در دوران دفاع مقدس پس از برکناری  بنی صدر از فرماندهی کل قوا و نشاط و شوری که در رزمندگان ایجاد شده بود سلسله عملیات هایی آغاز شد. نمونه آن شکست حصر آبادان در عملیات ثامن الائمه،طریق القدس وفتح المبین از عملیات هایی بزرگی بود که آغاز شد

عملیات بیت المقدس بعد عملیات فتح المبین آغاز شد. ویژگی این عملیات. یک وسعتی از سرزمین جمهوری اسلامی ایران که در اشغال دشمن بود حدود ۵۴۰۰ کیلومتر مربع بود که آزاد شد در این عملیات حدود ۱۹۰۰۰ عراقی توسط رزمندگان اسلام اسیر شدند.

ویژگی خاص دیگر آن خرمشهری که صدام بقول حضرت امام(ره) اشتلوم می داد و نعره می کشید که اگر شما توانستید خرمشهر را آزاد کنید من کلید بصره را به شما می دهم. که پس از آزادی آن نظر جهان و معادلات سیاسی غرب و شرق آن زمان نسبت به جنگ و رزمندگان ما عوض شد.

رزمندگان بوشهری چه نقشی در آزادسازی خرمشهر داشتند؟

برای اولین بار بود که استان بوشهر بصورت سازمان یافته اعزام داشت برای این عملیات. یک گردان بسیجی و یک گروهان پاسدار از بوشهر اعزام شدند که مقدمات آن از جایگاه مصلی نماز بود که همه جمع  وسازمان دهی شدند و جهت اعزام به جبهه و عملیات بیت المقدس اعزام شدند. و آن موقع معلوم نبود که چه عملیاتی در پیش است.

از دوستان شما چند نفر در عملیات آزادسازی خرمشهر شهید شدند ؟

یادی کنیم از شهدای پاسدار که در این عملیات به شهادت رسیدند از شهید غضنفر جمیری که فرمانده گردان بود و از شهامت و جسارت بسیار بالایی برخودار بود. شهید نصرالله خواسته.شهید حسین کامکاری، شهید غلامرضا دهقانی و بسیاری از شهدای پاسدار و بسیجیانی مانند:شهید شبح الحکما، ماهینی و بسیاری دیگر از شهدا که در یادم نیست.

اعزام رزمندگان بوشهری به جبهه

 آیا در کنار شما رزمندگان ارتشی هم حضور داشتند؟

بله. در گردان بسیجی که اعزام شدیم تعدای از برادران ارتش بخصوص از نیروی دریایی مثل شهید روح الامین یا رزمندگانی مثل صمدیان،مظهری و دوستان دیگر ارتشی که در لا به لای گردان سازماندهی شدند و با  ما اعزام شدند.

چرا بعد از فتح خرمشهر جنگ را ادامه دادیم؟

فتح خرمشهر درست است که برگ زرینی بود در دفاع مقدس ولی جنگ پایان نیافته بود و بخش هایی از میهن اسلامی ما در اشغال دشمن بود. پس ما جنگ را متوقف می کردیم حد یک قفی برای صدام نبود، مجددا سازماندهی می کرد و حمله می کرد .ما اگر ادامه ندهیم یعنی چه یعنی ما یکی از شهرهامون در این عملیات بازپس گیری کردیم مهران یا نفت شهر و جاهای دیگر که در اشغال بود آنها را رها می کردیم و در دست دشمنان می گذاشتیم.

دلیل دیگر اینکه صدام دم از صلح می زد ما به جهانیان وسازمان ملل همیشه اعلام می کردیم ما هم در پی صلح هستیم. اولا اینکه صدام برگردد بر سر مرزهای قبلی خودشان و سرزمینهایی که از ما اشغال کرده باز پس دهد.سازمان ملل هم هیات تحقیقی ارسال کند تا متجاوز مشخص  وغرامت جنگ پرداخت شود. و اگر اینها را انجام و مجدد ادامه نمی دادیم ناقص بود و چیزی بدست نیاورده بودیم.

 برداشت شما از این فرموده حضرت امام که فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد چیست؟

اولا حضرت امام (ره) در صحبتهای خود مبالغه نمی کرد. و عقده قلب او این بود که دست غیبی خداوند متعال در تمامی جبه ها به یاری رزمندگان اسلام بود و امداد های غیبی که کمک آنها می آید. طبیعی بود که امام چنین فرموده ای انجام دهد که مبادا رزمندگان مغرور شوند. خداوند متعال می فرماید: ” و ما رمیت اذ رمیت و لکن اله رمی” و این هم امداد های اوست که نصرت خودش را نصار رزمندگان اسلام کرده است.

در این ایام کدام خاطرات در ذهن شما زنده می شود؟

شیرین ترین خاطرات،خاطرات جنگ و جبهه است،بدلیل معنویت بالایی که در آن زمان بود.اخوت وبرادری،شهامت،رشادت،جسارت، کمک و همیاری به یکدیگر در حد علا بود. داشتیم مواردی اگر کسی نگهبان بود و نوبت فرد دیگر می رسید او را صدا نمی زد و خود به جای او ادامه نگهبانی می داد.

ظاهرا شما جانباز هستید. اگر اشکالی ندارد در خصوص نحوه جانبازیتان کمی توضیح دهید.

در ایام دفاع مقدس مشکلات متعددی برای خیلی از رزمندگان بوجود می آمد. هر چند دوستان دیگر با درصد های بالا و اهداء عضو و اعضای اصلی خیلی بالاتر از ما قرار دارند ما شرمنده ایم که خودمان را جانباز  مثل دیگر جانبازان بدانیم. بنده هم در پل کرخه،حلبچه و اروند کنار یکی دو روز بعد از عملیات فاو شیمیایی شدیم در حالی که به اعزام مشغول بودیم و گفتن با بیمارستان اهواز اعزام شوید که نرفتیم و الان دچار همین عوارض هستیم.

و سخن آخر شما

جا دارد ویژه یاد کنم از فرمانده رشید سپاه اسلام سردار غضنفر جمیری که بعنوان فرمانده گردان ما بود. یک خاطره از ایشان ذکر کنم:

ما علا رغم اینکه  شب عملیات کرده بودیم و صبح خسته برگشته بودیم و قسمتی از مرز نزدیک خرمشهر را گرفته بودیم و در حال تثبیت مرز بودیم.

هلیکوپترهای عراقی از پشت در خرمشهر و تانک های آنها از جلو در حال حمله بودند. و تعدادی از رزمندگان اسلام شب عملیات در عراق  و منطقه شلمچه مانده بودند .صبح ساعت ۹ بود که پشت خاکریز آنهایی که سالم برگشته بودند،مشغول پیدا کردند همدیگر بودیم و سنگر درست می کردیم که از تیر و ترکشهای دشمن در امان بمانیم.

شهید غضنفر جمیری گفت: میرزایی تعدادی از بچه ها اسیر شدند و ما میرویم ان شاالله که اگر بتوانیم آنها را آزاد کنیم. خودش و شهید حسین کامکاری و یک بیسیم چی  از خاکریز شلمچه عبور کردند.

تا حدود یک الی دو ساعت بعد صدای آنها از طریق بی سیم شنیده می شد که بعد از آن متاسفانه صدا قطع شد و ظاهرا همانجا شهید شده بودند. شهید کامکاری هم چون با لباس فرم سپاه بود خیلی مورد شکنجه قرار گرفته بود.

و همچنین در پایان تقدیر و تشکری کنیم از حضور گسترده مردم فهیم جمهوری اسلامی ایران بخاطر حضورشان در انتخابات که همیشه مایوس کننده دشمنان است. و سایه جنگ را رزمندگان اسلام ،شهدا و حضور قوی مردم ما است که همیشه از سر ملت کوتاه کرده است و می کند.