محموله‌های بزرگ سوخت در بوشهر کشف شد
محموله‌های بزرگ سوخت در بوشهر کشف شد

ندای استان:قاچاق سوخت یک ضربه بزرگ برای اقتصاد کشور محسوب می شود که در این راستا مرزبانان استان بوشهر با اشرافیت اطلاعاتی شرایط را برای قاچاقچیان سخت کرده‌اند.

به گزارش ندای استان، قاچاقچیان از هر فرصتی برای مال‌اندوزی استفاده می‌کنند و در صورتی که مقابله اساسی با آنها صورت نگیرد ضربه‌های بزرگی را به اقتصاد کشور وارد می‌کنند.

سوخت با تلاش فراوان تلاش‌گران عرصه اقتصادی به ویژه حوزه انرژی تولید می‌شود و برای مصرف مردم در نقاط مختلف کشور توزیع می‌شود ولی برخی افراد دست به تاراج این ثروت ملی می‌زنند.

در سطح کشور تلاش‌های گسترده‌ای برای مقابله با قاچاق به ویژه سوخت قاچاق صورت گرفته است و راه‌های فعالیت قاچاقچیان مسدود می‌شود ولی گاهاً این افراد برای دستیابی به سود و منفعت خود راه‌های جدیدی را پیدا می‌کنند.

طی سال‌های اخیر و به دنبال افزایش میزان قاچاق سوخت در مرزهای کشور، اقدامات مهمی برای سخت‌تر کردن فعالیت قاچاقچیان صورت گرفته است؛ از سهمیه‌بندی سوخت گرفته تا مقابله جدی با قاچاقچیان در مرزها.

یکی از مهمترین دلایل قاچاق سوخت، تفاوت قیمت بالای خرید آن در داخل کشور در مقایسه با خارج از کشور است که باعث می‌شود تا سوداگران از هر راهی برای دور زدن قانون و قاچاق این سرمایه ملی استفاده کنند.

دریا یکی از نقاط مهم مد نظر قاچاقچیان برای انتقال سوخت به خارج از کشور است که با استفاده از شناورها بتوانند محوله‌های خود را منتقل کنند و به همین دلیل اقدامات مرزبانی در مرزها برای بستن راه‌های قاچاق افزایش یافته است.

یکی از مشکلات ثانویه قاچاق سوخت علاوه بر هدر دادن یک سرمایه ملی، تأمین مالی برای ورود کالاهای قاچاق نیز وسایل خانگی، پوشاک و… به کشور است که ضربه بیشتری را به اقتصاد کشور به ویژه در عرصه تولید وارد می‌کند.

هرچند سهمیه‌بندی و کارت هوشمند یکی از راهکارهای پیشگیری از تأمین سوخت برای قاچاقچیان است ولی این افراد باز هم با شیوه‌های مختلف به هدف خود یعنی تأمین سوخت می رسند.

اقدامات اساسی در مرزهای کشور خصوصاً مرزهای آبی باعث می‌شود که قاچاقچیان نتوانند سوختی که تأمین کرده‌اند را به راحتی از کشور خارج کنند و به اهداف خود در این زمینه دست یابند.

کشف محموله‌های بزرگ سوخت قاچاق

فرمانده مرزبانی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مرزبانی به عنوان نگهبان مرزهای کشور نقش و رسالت بسیار مهمی را در راستای مقابله با فعالیت‌های قاچاقچیان بر عهده دارد.

سرهنگ یدالله شرفی اضافه کرد: در راستای تحقق فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر مهار تورم و رشد تولید، مبارزه با قاچاق کالا به عنوان یکی از برنامه‌های اساسی در دستور کار است.

وی با اشاره به عزم جدی مرزبانان در مقابله با قاچاق تصریح کرد: مرزبانان استان بوشهر با رصد و اشرافیت اطلاعاتی در راستای مبارزه جدی با قاچاق با تمام وجود تلاش کرده و قاطعانه برخورد خواهند کرد.

ضربه قاچاق به اقتصاد کشور/ محموله‌های بزرگ سوخت در بوشهر کشف شد

۶ شناور توقیف شد

فرمانده مرزبانی استان بوشهر با اشاره به کشفیات سوخت قاچاق در مرزهای استان تاکید کرد: مرزبانان طی سال جاری با رصد و اشرافیت اطلاعاتی موفق شدند بیش از ۳۵۰ هزار لیتر قاچاق را کشف کنند.

وی با اشاره به اینکه طی این مدت ۶ شناور در مرزهای استان بوشهر توقیف شده است خاطرنشان کرد: کشف ۳۵۳ هزار و ۵۴ لیتر سوخت قاچاق از عملکردهای خوب مرزبانی در این استان است.

سرهنگ شرفی تاکید کرد: بر اساس نظر کارشناسان، این میزان سوخت قاچاق کشف شده در استان بوشهر بیش از ۹۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال ارزش داشته است.

عزم جدی مرزبانی در برخورد با قاچاقچیان

قاچاق سوخت محدود به دریا و استان بوشهر نیست و قاچاقچیان از هر فرصتی برای قاچاق استفاده می‌کنند و تنها منتظر یک روزنه هستند و در این راه مرزبانان کار سختی در پیش دارند ولی تا پای جان در این راه ایستاده‌اند و شهدای بزرگی را تقدیم کرده‌اند.

به گفته سردار جلال ستاره جانشین فرماندهی مرزبانی فراجا، مرزبانان غیرتمند در راستای حفظ و حراست از مرزها، مبارزه با ناامنی، مقابله جدی با قاچاق با تمام توان از آمادگی‌های لازم توان عملیاتی برخوردارند.

وی تصریح کرد: حضور مقتدرانه مرزبانان در مرزها باعث احساس امنیت مردم و توسعه همه جانبه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور عزیز ایران اسلامی است.

جانشین فرماندهی مرزبانی فراجا گفت: مرزبانان در راستای حراست از مرزها با آموزش‌های تخصصی و ارتقای توان عملیاتی و نیز افزایش توان رزم تلاش می‌کند.

وی با بیان اینکه افتخار مرزبانان خدمت صادقانه و بی منت به مردم و مرزنشینان و آرامش مرزها است، گفت: استان بوشهر با داشتن مرزهای دریایی طولانی و نیز موقعیت خاص استراتژیکی با نیروهای جان بر کف مسلح و همدلی و همکاری مرزبانان با سایر نیروهای مقتدر مسلح با جان و دل از این مرزها حراست می‌کنند.

قاچاق سوخت یکی از معضلات مهم در سطح کشور است که با توجه به ضربات این پدیده به اقتصاد کشور می‌طلبد که عزمی جدی و جهادی برای مقابله با قاچاق در بین همه دستگاه‌ها شکل بگیرد.