۱۰ میلیون خانوار تحت پوشش فیبر نوری قرار خواهند گرفت
۱۰ میلیون خانوار تحت پوشش فیبر نوری قرار خواهند گرفت

ندای استان:وزیر ارتباطات گفت: دولت هزار میلیارد تومان در مرحله اول برای پروژه فیبر نوری اختصاص داده است.

به گزارش ندای استان،عیسی زارع پور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفت: دولت برای تامین فیبر نوری ساز و کارها و  منابع لازم را در نظر گرفته است، در این خصوص مشوق هایی نیز در نظر گرفته شده است. دولت در مرحله اول هزار میلیارد تومان برای پروژه فیبر نوری اختصاص داده است.
به گفته وی یکی از اهداف دولت فراهم کردن اینترنت با سرعت و با کیفیت است. ۸۰درصد از ترافیک اینترنت در کشورهای اروپایی از طریق اینترنت ثابت است.
او بیان کرد: در ۱۱مرکز استان کار شروع شده و سرعت اینترنت تا ۸۰ درصد در شبکه فیبر نوری بیشتر خواهد شد، به طوری که قطعی اینترنت و نوسانات کم تر خواهد شد. انرژی مصرفی فیبر نوری کم تر از اینترنت همراه است.
زارع پور ادامه داد: حساب توسعه شبکه فیبرنوری با سرمایه اولیه هزار میلیارد تومان ایجاد می‌شود که نقطه عطفی در تامین مالی طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب و کار‌ها است.
وی افزود: در این رابطه اقدامات زیرساختی و قانونی فراهم شده است، هدفگذاری صورت گرفته برای تحت پوشش قرار گرفتن ده میلیون خانوار تا پایان سال ۱۴۰۲ محقق خواهد شد.
وزیر  ارتباطات گفت: در طرح ملی فیبرنوری منازل و کسب و کار‌ها تاکنون بیش از ۲،۵ میلیون خانوار تحت پوشش قرار گرفته اند و امسال قرار است در صورت فراهم بودن شرایط این میزان به ۱۰ میلیون پوشش برسد.
زارع پور افزود: پروژه فیبر نوری زود بازده نیست ، یکی از موضوعات این طرح تامین منابع است، باید سرمایه گذاری بیشتری در این طرح انجام شود. پروژه فیبرنوری سه سال است، به طوری که فیبر به نزدیکی خانه مردم برده می شود و به اپراتورها یارانه پرداخت می شود.
وزیر ارتباطات اظهار کرد: برای گسترش شبکۀ فیبر نوری کوچه‌ها و خیابان‌ها کَنده خواهد شد تا کابل در زمین قرارداده شود. برنامه‌ریزی کرده ایم امسال ۸ تا ۱۰ میلیون خانوار را تحت پوشش فیبر نوری قرار دهیم.
زارع پور گفت: میانگین سرعت اینترنت ثابت کشور ۱۱ مگابیت است، اما الان در شهر‌هایی که فیبرنوری راه‌اندازی شده، اینترنتی که به مشترکان داده ایم تا ۹۰۰ مگابیت بر ثانیه سرعت دارد. در حال حاضر تلاش شده تا از تولیدات و ظرفیت داخلی استفاده کنیم.
او بیان کرد: برخی از اپراتورها اعلام کرده اند که تا ظرف مدت یک هفته سرویس را به مشترکان ارائه می دهند. برای هشت کلان شهر یارانه اتصال پرداخت می شود.