مهمترین علت تصادفات در بوشهر؛ تلفن همراه و جیغ و داد سرنشینان
مهمترین علت تصادفات در بوشهر؛ تلفن همراه و جیغ و داد سرنشینان

ندای استان:رئیس اداره ایمنی راهداری استان بوشهر گفت: واژگونی و سقوط به حاشیه جاده با سهم ۵۳ درصدی و برخورد به خودروی جلویی با ۳۱ درصد، بیشترین نوع تصادف‌های نوروزی در این استان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ندای استان،بابک کاوه‌ئیان روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: واژگونی خودرو بیشتر ناشی از حواس پرتی به دلیل استفاده از تلفن همراه، صدای سرنشینان یا سرعت زیاد و خواب آلودگی است.

وی افزود: ۲۳ فوتی و ۲۲۴ مجروح در حوادث رانندگی استان بوشهر طی نوروز ۱۴۰۲ به ثبت رسیده است.

رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر تصریح کرد: بیشترین تصادف‌های فوتی و جرحی به ترتیب در بزرگراه بوشهر- برازجان، محورهای برازجان- کُنارتخته و خورموج- کنگان به ثبت رسیده است.

کاوه‌ئیان در ارزیابی دلیل بالا بودن تصادف‌ها در محورهای بزرگراهی عنوان کرد: به‌دلیل احساس امنیت بالای رانندگان در مسیرهای بزرگراهی، بیشتر احتیاط را کنار می‌گذارند و با سرعت بالاتری رانندگی می‌کنند که تصادف‌ها در این شرایط منجر به واژگونی و خروج از جاده و یا برخوردهای جلو به عقب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد تصادف‌های نوروزی مربوط به رانندگان بومی استان بوده است افزود: غرور ناشی از شناخت جاده و به‌دنبال آن افزایش بی‌احتیاطی و بی‌حوصلگی در مواجهه با ترافیک محورها از جمله عوامل اصلی تصادف‌ها در ایام نوروز به شمار می‌رود.

به گفته این مقام مسئول، ۵۲ درصد تصادف‌های نوروزی استان در برزگراه‌ها، ۳۲ درصد راه‌های اصلی، ۹ درصد راه‌های فرعی و هفت درصد در راه‌های روستایی بوده است.

رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان پیرامون بیشترین علت تصادف‌ها در نوروز گفت: در وقوع تصادف‌های جاده‌ای علل متعددی از جمله توانایی نداشتن در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مجاز و مطمئنه با ۵۳ درصد، توجه نکردن به جلو با ۳۶ درصد، رعایت نکردن حق تقدم با هشت درصد، تغییر ناگهانی مسیر و سبقت غیرمجاز هرکدام یا یک درصد سهیم هستند.

وی با توصیه به رانندگان برای ۱۵ دقیقه استراحت پس از ۲ساعت رانندگی افزود: با توجه به اینکه بیشترین فراوانی تصادف‌های نوروزی استان در ساعات ۱۴ تا ۱۶ بوده، بررسی‌ها نشان می‌دهد مسافران در برگشت از بازارهای مهم استان نظیر گناوه، دلوار و غیره دچار خستگی بوده است.

رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر ادامه داد: یکنواخت و کفی بودن جاده‌های استان، احتمال خواب آلودگی رانندگان را به خصوص در ساعت‌های بعد از ظهر بیشتر می‌کند، از این رو استراحت کوتاه در سفرهای طولانی ضروری است.

کاوه‌ئیان افزود: بیشترین علتی که باعث جان باختن سرنشینان خودروها می‌شود ناشی از ورود ضربه به سر و در نهایت ضربه مغزی شدن سرنشینان بوده، از این رو توصیه ما به سرنشینان و رانندگان این است که در زمان تردد با وسایل نقلیه از کمربند ایمنی استفاده کنند و در صورت همراه داشتن سرنشین، سرنشینان خود را نیز به استفاده از کمربند ایمنی ملزم کنند.

  • منبع خبر : ایرنا