از ایجاد خط کشتیرانی بوشهر-امارات تا مجهزترین پایانه دریایی جنوب کشور
از ایجاد خط کشتیرانی بوشهر-امارات تا مجهزترین پایانه دریایی جنوب کشور

ندای استان:محمد شکیبی نسب گفت: این شرکت ۲۰ کشتی دارد و با توجه به اینکه بخشی از صادرات بوشهر مثل آبزیان از استان های دیگر صادر می شود، فعالیت مستقیم خط کشتیرانی جبل علی به رونق بندر بوشهر کمک می کند.

به گزارش ندای استان،محمد شکیبی نسب در نشست خبری ادامه داد: این شرکت ۲۰ کشتی دارد و با توجه به اینکه بخشی از صادرات بوشهر مثل آبزیان از استان های دیگر صادر می شود، فعالیت مستقیم خط کشتیرانی جبل علی به رونق بندر بوشهر کمک می کند.

هرچند مسافری از بندر بوشهر به جام جهانی نرفت، ولی فرصت مغتنمی برای ما رخ داد

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در ادامه جام جهانی را فرصت مغتنمی برای جذب اعتبار برای ساخت و تکمیل طرح‌های متعددی در حوزه تجارت و گردشگری دریایی استان برشمرد و گفت: طرح ساماندهی پایانه مسافری بندر بوشهر در محله صلح آباد  با اعتبار ۹۰ میلیارد تومان شروع شد و هرچند ده روز قبل از جام جهانی آماده فرستادن مسافر بودیم، ولی چون قطر همه سواحل را به کشی های کروز هتلی اختصاص داد و مسافرانش با پرواز می آمدند، عملا نتوانستیم مسافری از بندر بوشهر بفرستیم.

وی ادامه داد: با این وجود همه اعتبار مدنظر برای ترمنیال و پایانه دریایی بوشهر جذب شد و یکی از مجهزترین پایانه های دریایی جنوب کشور را تا اردیبهشت ۱۴۰۳ در بوشهر افتتاح می کنیم که ظرفیت خوبی برای گردشگری دریایی استان است.

پیشرفت ۹۵ درصدی مجتمع بندری نگین

شکیبی‌نسب با اشاره به محدودیت محوطه بندری بوشهر و اینکه توسعه آن در مجتمع نگین دیده شده، خاطرنشان کرد: این تاسیسات با ۹۵ درصد پیشرفت دارد و تلاش داریم با اجاره طولانی مدت زمین به سرمایه‌گذاران، شاهد توسعه روبناها باشیم.

به گفته وی، در نگین امکان ورود کشتی های ۵۰ هزار تنی فراهم می شود که امیدواریم مطالعه توجهی آن را بتوانیم در تهران تایید کنیم و اعتبار لازم را بگیرم. این درحالی است که اکنون بندذر بوشهر مناسب پهلوگیری شناورهای ۳۰ هزاز تنی است.

به گفته وی، جاده مستقل بندر نگین از بزرگراه بوشهر- برازجان نیز فعال است و سال آینده به بهره برداری می رسد.

مارینای بوشهر در حد وعده ماند

یکی از پرسش ها از مدیرکل بنادر و دریانوردی پیرامون گردشگری دریایی بود؛ از جمله خبرنگار «خلیج فارس» وعده مدیرکل اسبق بنادر استان درباره اجرای مارینا (بندر کوچک تفریحی) شهر بوشهر را پیگیری کرد که شکیبی نسب اظهار کرد: این پروژه باید با سرمایه گذاری بخش خصوصی باشد و کسی پیدا نشده است.

وی ادامه داد: ایجاد اسکله گردشگری برعهده شهرداری است ما هم در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی که داریم در زمینه پهلوگیری قایق‌های مسافربری همکاری خواهیم کرد. البته ما اسکله شناورهای گردشگری را در بوشهر نصب کردیم ولی استقبال نشد.

بنادر استان بوشهر ضررده هستند

وی با بیان اینکه بنادر استان بوشهر ضررده هستند تصریح کرد: دولت با وجود اینکه درآمد چندانی از طریق بنادر استان ندارند ولی عزم جدی برای کمک به معیشت ساحل‌نشینان و توسعه زیرساخت‌های بندری در این استان دارد.

شکیبی‌نسب از اجرای چهار پست اسکله در بندر دیر خبر داد و بیان کرد: بندر دیر در نزدیکی بندر الرویس قطر قرار دارد که تلاش شده زمینه تقویت صادرات در این مسیر فراهم شود.

وی از آغاز احداث اسکله شمع و عرشه به طول ۱۱۰ متر با اعتبار هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال در بندر بوالخیر خبر داد و اضافه کرد: احداث اسکله شمع و عرضه در بندر محمد عامری با اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریال در دستور کار است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر از فعال شدن خط کشتیرانی بوشهر به جبل علی امارات عربی تا آخر بهمن ماه خبر داد و گفت: هرچند وظیفه ای در این خصوص نداشتیم، ولی در راستای تسهیل گری، به نزدیک کردن بخش خصوصی و این شرکت حمل و نقل دریایی اقدام کرده ایم و امیدواریم با استقبالی که از سوی تجار می شود، شاهد استمرار این خط کشتیرانی باشیم.

رتبه سوم بوشهر در زمینه اجرای پروژه‌های بندری و دریایی

به گفته وی، استان بوشهر در حال حاضر هشت ایستگاه مخابراتی، شش پایگاه جست‌وجو و نجات دریایی در بنادر بوشهر، عسلویه، دیر، عامری، خارگ و دیلم و شش شناور جست‌وجو و نحات دریایی دارد که در پی این هستیم یک شناور دیگر به این ناوگان اضافه کنیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان با بیان اینکه بوشهر در زمینه اجرای پروژه‌های بندری و دریایی از میان ۱۵ بندر تجاری کشور، رتبه سوم را دارد، گفت: در این راستا، در دهه فجر کلنگ‌زنی طرح توسعه بنادر گناوه را خواهیم داشت که این پروژه با اعتبار ۱۶ هزار میلیارد ریال با حضور رئیس جمهور در استان آغاز می‌شود.

وی همچنین از اختصاص ۵ شناور آتش خوار برای بنادر استان خبر داد که بزودی تحویل می شود.