آب پس از ۱۲ سال به جم می‌رسد/۱۴۰۳ پایان ساخت آب‌شیرین‌کن‌ها
آب پس از ۱۲ سال به جم می‌رسد/۱۴۰۳ پایان ساخت آب‌شیرین‌کن‌ها

ندای استان:عالی گفت: این شرکت هیچ آبی به صنایع نفت، گاز و پتروشیمی مستقر در استان نمی‌فروشد بلکه آب هم به عنوان کمک دریافت می‌کند.

به گزارش ندای استان،ابوالحسن عالی سه‌شنبه ۴ بهمن در نشست با خبرنگاران در خصوص اقدامات شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در حوزه آب روستایی اظهار کرد: میانگین برخورداری روستاها از شبکه آبیاری در جهان ۵۰ درصد، در ایران ۸۵ درصد و در استان بوشهر ۹۵ درصد است.

وی اضافه کرد: در سال اول دولت سیزدهم ۴۳ پروژه آب روستایی با اعتبار ۹۰ میلیارد تومان و در سه شهرستان در جهت آبرسانی، بهبود دسترسی آغاز شد، خوشبختانه با پیگیری‌های استاندار محترم بوشهر تحت عنوان طرح “جهاد آبرسانی” ۷۵۰ میلیارد تومان به بیش از ۲۰۰ روستای استان در همه شهرستان‌ها رقم خورد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر علت دسترسی نداشتن ۴۰ روستا در شهرستان دشتستان به آب شرب مناسب تصریح کرد: ۲ درصد از جمعیت معادل ۵۰۰۰ نفر در استان بوشهر تحت پوشش شبکه آب نیستند. علت نیز هزینه گزاف برای آبرسانی به این روستاها است که عمدتا جمعیت کم دارند، کوچ نشین هستند و در ارتفاعات قرار دارند.

عالی با بیان اینکه ۲۴۰ هزار مترمکعب طرح آب‌شیرین‌کن در استان در حال اجرا است، اظهار کرد: استان بوشهر در عرصه اجرا طرح‌های آب‌شیرین‌کن از بُعد جمعیت سرانه در کشور مقام نخست داردکه با بهره‌برداری از همه پروژه‌های آب‌شیرین کن در استان در این حوزه خودکفا خواهیم شد.

وی با بیان اینکه میزان سرمایه‌گذاری آب‌شیرین‌کن در استان بوشهر ۵۰۰۰ میلیارد تومان تعیین شده است، افزود: این رقم تاکنون به ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

۱۴۰۳ پایان ساخت پروژه‌های آب‌شیرین‌کن‌ها در استان بوشهر

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر میزان آب شرب تولیدی از طریق تاسیسات آب‌شیرین‌کن در استان را برای پارسال ۳۵ هزار مترمکعب در شبانه‌روز اعلام و عنوان کرد: با تلاش‌های انجام شده تولید آب از طریق شیرین‌سازی آب دریا در شبانه‌روز امسال به ۴۵ هزار مترمکعب افزایش یافته است.

به گفته عالی، تا پایان سال آب‌شیرین‌کن وحدتیه و دالکی با ظرفیت ۶۵۰۰ متر مکعب، آب‌شیرین‌کن سعدآباد با ۲۵۰۰ مترمکعب،  آب‌شیرین‌کن اخند عسلویه با ظرفیت ۱۵۰۰ مترمکعب، مپنا با ۳۵ هزار متر مکعب ظرفیت و فاز اول آب‌شیرین‌کن سیراف-جم با ظرفیت ۱۰ هزار متر مکعب به بهره‌برداری خواهند رسید.

این مقام مسئول پایان ساخت پروژه‌های آب‌شیرین‌کن‌ها در استان بوشهر سال ۱۴۰۳ دانست و ادامه داد: در سال ۱۴۰۲،  آب‌شیرین‌کن آبپخش با ظرفیت ۸۵۰۰ مترمکعب، آب‌شیرین‌کن تکمیلی بوشهر با ظرفیت ۱۰ هزار متر مکعب، آب‌شیرین‌کن هلیله-بندرگاه با ظرفیت ۱۰۰۰ متر مکعب و آب‌شیرین‌کن سیراف با ظرفیت ۱۸ هزار متر مکعب به بهره‌برداری خواهند رسید. همچنین در سال ۱۴۰۳، ۱۰۰ هزار مترمکعب آب‌شیرین‌کن از جمله در عسلویه، بنک، کنگان، گناوه، تنگستان، دیر و نیروگاه اتمی وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.

آب پس از ۱۲ سال به جم می‌رسد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر یادآور شد: مهمترین پروژه سفر دوم رئیس جمهور به استان خط آبرسانی جم-سیراف خواهد بود که این پروژه در سال ۱۳۸۶ مصوب، در سال ۱۳۸۹ عملیات اجرایی آن آغاز و فاز اول آن پس از ۱۲ سال وارد مدار خواهد شد. این پروژه ۴۲ کیلومتر خط انتقال آب و ۳۳ کیلومتر خط انتقال برق دارد و ارتفاع پمپاژ بالای ۷۰۰ متر دارد. در حوزه ارتفاع پمپاژ بزرگترین خط انتقال در جنوب کشور محسوب می‌شود.

۱۵ هزار انشعاب غیر مجاز در استان بوشهر

عالی با بیان اینکه ۱۴۰ میلیون مترمکعب آب در استان بوشهر تولید می‌شود، افزود: ۷۰ درصد از این مقدار مصرف، ۱۰ درصد هدر رفت فیزیکی آب و ۲۰ درصد مصرف می‌شود، اما بهای آن را دریافت نمی‌کنیم (انشعابات غیر مجاز).

وی با بیان اینکه حدود ۱۵ هزار مورد انشعاب غیرمجاز در استان بوشهر وجود دارد، تصریح کرد: برخی انشعابات غیر مجاز در محلات تنگگ و سرتل، حاشیه شهر گناوه و نخل تقی در شهرستان عسلویه را می‌بینیم، اما نمی‌توانیم کاری کنیم.

آبفای بوشهر آبی به صنایع نمی‌دهد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا در رابطه با فروش آب به صنایع نفت، گاز و پتروشیمی مستقر در استان گفت: این شرکت هیچ آبی به صنایع نفت، گاز و پتروشیمی مستقر در استان نمی‌فروشد بلکه آب هم به عنوان کمک دریافت می‌کند. هر شرکتی خود یوتیلیتی و آب‌شیرین‌کن دارد و آب مورد نیاز خود را خودش تامین می‌کند.

  • منبع خبر : ایسنا