صادرات بیش از ۲۱ میلیون تن کالا از گمرکات بوشهر
صادرات بیش از ۲۱ میلیون تن کالا از گمرکات بوشهر

ندای استان: مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان بوشهرگفت: در۹ ماه گذشته ۲۱میلیون و ۳۵۶ هزار تن کالا به ارزش ۱۰ هزار و ۹۰۰ میلیون دلار صادر شد.

به گزارش ندای استان،رسول زارعی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این میزان صادرات کالا از لحاظ ارزشی ۹ و از لحاظ وزنی ۵۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.

وی یادآور شد: همچنین این میزان کالا که شامل انواع گازهای مایع، متانول، کود اوره، پلی اتیلن و پنتان است به ۴۶ کشور هدف صادر شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان بوشهر گفت: همچنین در این مدت ۴۷۳هزار و ۶۸۳ تن کالا به ارزش یک هزار و ۴۱۷ میلیون دلار از مبدا ۴۳ کشور واردات انجام شده است.

زارعی ادامه داد: این میزان واردات کالا از نظر ارزش ۹ و در لحاظ وزنی به ترتیب ۴۲ و ۳۱ درصد رشد نشان می‌دهد.

وی گفت: بیشترین کالاهای وارداتی به استان بوشهر را شامل قطعات نیروگاه اتمی، انواع پارچه، چای، قطعات منفصله موتورسیکلت و دوچرخه و ماژول نمایشگراست.

زارعی افزود: از ۱۳هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد مصوب سالانه این استان در سالجاری هشت هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان تاکنون محقق شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان بوشهر تصریح کرد: همچنین سهم مصوب درآمد مالیاتی استان در سالجاری ۱۲هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان است که از این میزان حدود هشت هزار میلیارد تومان در ۹ ماه گذشته تحقق یافته است.

وی یادآورشد : عمده وصول مالیات‌های استان بوشهر از شرکت‌های بزرگ در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی‌ها است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان بوشهر گفت: اعتبارات مصوب هزینه ای استان در سال ۱۴۰۱ ، ۶۲۴میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده که از این میزان ۴۶۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در ۹ ماه گذشته محقق شده است.

وی میزان اعتبارات مصوب تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در سال جاری را ۲هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان اعلام کرد و اظهارداشت: از این میزان ۳۷۵میلیارد تومان در ۹ ماه گذشته محقق شده است.

زارعی یادآور شد: سهم تخصیص‌ اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در استان بوشهر تاکنون بسیار کم بوده و انتظار می‌رود تا پایان سال این سهم افزایش یابد.

وی در خصوص سرمایه گذاری خارجی انجام شده در استان بوشهر بیان کرد: در۹ ماه گذشته سه طرح گردشگری و صنعتی با ۶.۵ میلیون دلار در استان اجرایی شده که تاکنون نیم میلیون دلار از این میزان سرمایه گذاری خارجی جذب شده است.

فروش ۳ هزار میلیارد تومان از کالاهای اموال تملیکی استان بوشهر

به گفته زارعی تعیین تکلیف کالاهای موجود در انبارهای سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی این استان از رویکردهای مهم دولت سیزدهم است.

وی ادامه داد: در همین ارتباط در ۹ ماه گذشته یک هزار و ۵۶۹ مورد به ارزش بیش از سه هزار میلیارد تومان از اموال منقول انبار شده در سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی این استان به فروش رفته است.

پرداخت ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۸

به گفته زارعی امسال مجموع اعتبارات تخصیص یافته به استان بوشهر از محل تسهیلات تبصره ۱۸ ، ۵۴۰ میلیارد تومان است که از این میزان به ۴۵۴ پرونده نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

وی بیان کرد: با پرداخت این تسهیلات زمینه ایجاد یکهزار و ۳۱۷ شغل در استان ایجاد شده است.

زارعی گفت: از این شمار ۱۴ طرح بالای ۱۰ میلیارد تومان، ۱۹ طرح صنعتی، ۱۳۲کشاورزی، ۴۴ گردشگری، ۳۱ طرح دانش بنیان و۲۲۹ طرح نیز در سایر بخش‌ها بوده است.

برخورداری ۷۸۶ نانوایی استان بوشهر از یارانه آرد

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان بوشهر گفت: در زمان حاضر ۷۸۶ نانوایی فعال در این استان از یارانه آرد برخوردار هستند.

زارعی افزود: همچنین در ۹ ماه گذشته ۲۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به نانوایی‌های مجهز به کارتخوان هوشمند کمک هزینه معادل ۱۵ درصد فروش پرداخت شده است.

وی یادآور شد: در این مدت ۳۳۳ میلیون قرص نان در سامانه هوشمند مدیریت آرد و نان فروخته شده است.

وی با بیان اینکه استان بوشهر ۶ درصد از سهم اقتصاد ملی را دارد گفت: این استان بالاترین سرانه تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داده است.

زارعی در خصوص نرخ بیکاری استان بوشهر در تابستان سالجاری گفت: نرخ بیکاری استان در تابستان امسال ۷.۹ درصد است که در مقایسه با سال گذشته ۲.۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: سهم اشتغال استان بوشهر در ۹ ماه گذشته در بخش کشاورزی ۱۰.۱، صنعت ۲۶.۵ و خدمات ۶۳.۴ گزارش شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان بوشهر افزود: نرخ مشارکت اقتصادی این استان در تابستان امسال ۳۹ درصد است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گفته زارعی نرخ تورم در ۹ ماه گذشته استان بوشهر ۴۱.۶ درصد گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴.۴ درصد کاهش داشته و این کمترین نرخ تورم در کشور بوده است

  • منبع خبر : ایرنا