آخرین آمار بیکاران در بوشهر و شاغلین بومی‌ و غیربومی‌ در عسلویه
آخرین آمار بیکاران در بوشهر و شاغلین بومی‌ و غیربومی‌ در عسلویه

ندای استان:مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر گفت: در تمام حوزه‌های تکنسین ما مشکل داریم، در حوزه دبیرستان‌های ما تنها ۳۰ درصد در کاردانش و هنرستان مشغول به تحصیل هستند.

به گزارش ندای استان،مصدق کشاورزی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر صبح امروز در نشست خبری اظهار داشت: تحقق اشتغال در استان به صورت ۱۰۰ درصد انجام گرفته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر افزود: آمار دقیق تحقق اشتغال ۱۰۴ درصد است که ۹۴ درصد این اشتغال‌ها در سامانه یکپارچه کشوری تأیید شده است.

وی با اشاره به رتبه استان بوشهر در رصد اشتغال کشور بیان کرد: ما در رصد اشتغال دستگاه‌های کشور رتبه دوم کشور را دارا هستیم.

کشاورزی در رابطه با رصد عملکردی نسبت به سال ۹۹ گفت: براساس ارزیابی که هفته قبل صورت گرفته در کشور با رصد ۱۵ درصدی با اختلاف بالا استان اول شده‌ایم.

این مقام مسؤول با اشاره به اعطای تسهیلات در دولت سیزدهم گفت: یک میلیارد و ۴۴۶ تومان تسهیلات تبصره ۱۶ و بانک‌های استان اجرایی شده و اگر هر بانکی تخلفی کند ماهانه به سازمان بازرسی و دیوان عالب کشور پرونده ارسال می‌شود.

وی درباره این تسهیلات اظهار کرد: تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸ در قانون بودجه امسال نیز آمده است و حسن آن نطارت دستگاه‌های نظارتی مثل دیوان محاسبات و… بر هزینه کرد آن می‌باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر با اشاره به سپرده‌های موجود در استان ابراز کرد:  هزار میلیار تومان سپرده و ۸۵ درصد از منابع در استان وجود دارد که بانک‌ها اعلام آمادگی خود را برای مصرف آن در حوزه کار و اشتغال اعلام کردند در نتیجه استان بوشهر مشکل منابع وجود ندارد.

کشاورزی با بیان سقف تسهیلات بانکی عنوان کرد: در حوزه تسهیلات سقف اعتبارات فردی ۱۵۰ میلیون تومان در بازپرداخت ۷ سال و ۴ درصد است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر ادامه داد: در مشاغل کارآفرینی ۴ میلیارد تومان اعتبار با بازپرداخت ۷ساله با سود ۴ درصد و وجود دارد.

این مقام مسؤول با تشریح مشکلات استان در حوزه کار بیان کرد: بیشترین جمعیت دانشجویان ما در حوزه علوم‌های نظری مشغول فعالیت هستند که ما در استان مشکل کمبود تکنسین و نخبه‌ فعالیت‌های فنی داریم.

کشاورزی با انتقاد به دانشگاه‌های سطح استان تأکید کرد: دانشگاه خلیج‌فارس چقدر نیروی ماهر تحویل به استان داده است؟

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر ادامه داد: در تمام حوزه‌های تکنسین ما مشکل داریم، در حوزه دبیرستان‌های ما تنها ۳۰ درصد در کاردانش و هنرستان مشغول به تحصیل هستند.

وی بیان داشت: هفته گذشته یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های مشاغل خانگی در استان برگزار شد که ۱۲۰ غرفه تماماً بومی آمدند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر در خصوص مشاغل خانگی گفت: از بابت بازارچه‌های مشاغل خانگی در استان طبق ماده ۱۶ قانون بهبود فضای کسب‌وکار و ماده ۱۱ ساماندهی مشاعل خانگی تکلیف شهرداران نسبت به ایجاد بازازچه‌های دائمی اقدام کنند با اولویت زنان سرپرست خانوار در شهر بوشهر سه یا چهار بازارچه نیاز دارد.

کشاورزی درباره تشکلات کارگری نیز توضیح داد: در تشکلات کارگری و کارفرمایی پیگیری مطالبات صنفی کارگران هستیم؛ ۲۵۹ تشکل کارگری و کارفرمایی در استان بوشهر داریم که مطالبات صنفی را دنبال می‌کنند و برای اولین بار ۱۴ تشکل صنفی کارگری مختص کاگران در منطقه ویژه عسلویه صورت گرفته و کارگران مطالباتشان را از این طریق دنبال می‌کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر در رابطه با آمار بیکاری در استان گفت: ۳۰ هزار نفر بیکار در بوشهر است.

وی در خصوص نیروهای بومی در عسلویه عنوان کرد: براساس آمار اعلام شده ۱۴.۹ درصد با کد ملی بومی استان بوشهر در عسلویه مشغول به فعالیت هستند؛ در سال ۱۴۰۱ از اعداد اشتغال براساس آخرین عدد مجموع اشتغال ایجاد شده دو هزار  و ۵۳۵ نفر اشتغال بومیان در عسلویه با کد بومی رقم خورده است که این عدد برای غیر بومی‌ها هزار و ۳۰۰ نفر می‌باشد.

  • منبع خبر : فارس