کودک همسری در بوشهر ثبت نشده/شناسایی۲۷ هزار نفر معلول در استان
کودک همسری در بوشهر ثبت نشده/شناسایی۲۷ هزار نفر معلول در استان

ندای استان:به گفته وی، تصمیمات مربوط به تغییر جنسیت در استان بوشهر گرفته نمی‌شود و تایید نهایی در استان فارس انجام می‌گیرد.

به گزارش ندای استان،حسین اسدی‌راد یکشنبه ۱۳ آذر در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: ۲۷ هزار نفر معلول در استان بوشهر شناسایی شده‌اند که ۱۱ هزار نفر معلول جسمی حرکتی، سه هزار نفر معلول شنوایی، سه هزار و ۵۰۰ نفر معلول بینایی، کمتر از سه هزار نفر در حوزه بیماری اعصاب و روان مزمن، کمتر از هفت هزار نفر اختلالات ذهنی و ۳۰۰ نفر در حوزه صوت و گفتار دچار معلولیت هستند.

وی بیشترین معلولان را از ناحیه ضایعه نخاعی اعلام و تصریح کرد: این نوع معلولیت روند صعودی در استان بوشهر دارد و مهمترین عوامل آن تصادفات جاده‌ای و حوادث مربوط به صنعت است؛ ۳۹۳ نفر در این استان دچار این نوع معلولیت هستند که سازمان بهزیستی علاوه بر پرداخت مستمری، ماهانه یک میلیون تومان حق پرستاری نیز به خانواده این معلولین پرداخت می‌کند.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر در خصوص مسکن معلولین یادآور شد: امسال تعهد ساخت ۱۹۵ واحد مسکونی ویژه معلولان بر عهده بهزیستی استان بوشهر بود که خوشبختانه تاکنون عملیات اجرایی ۳۳۴ واحد مسکونی آغاز شده و در هشت ماهه نخست امسال ۱۱۲ واحد واگذار شده است.

اسدی‌راد ادامه داد: به خانواده‌های دارای یک معلول و زنان سرپرست خانوار برای هر واحد مسکونی ۱۰۰ میلیون تومان و به خانواده دارای ۲ معلول ۲۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌شود.

به گفته وی، در استان بوشهر ۸۰۰ خانواده ۲ معلولی، ۹۷ خانواده سه معلولی، ۱۰ خانواده چهار معلولی و ۲ خانواده پنج معلولی در آمار بهزیستی ثبت شده است که خدمات مختلف را دریافت می‌کنند. از جمله این خدمات انشعابات رایگان آب، برق و گاز به ارزش ۶۰۰ میلیون تومان در ۶ ماهه نخست امسال بوده است.

استقرار اورژانس اجتماعی در همه شهرهای استان بوشهر

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر با اشاره به استقرار اورژانس اجتماعی در همه شهرهای این استان بیان کرد: این اورژانس در ۶ ماهه نخست امسال به ۱۹۱۶ مورد تماس در زمینه‌های کودک‌آزاری(۳۰۴ تماس)، همسرآزاری(۲۸۹ تماس)، فرار دختران(۵۵ تماس)، اقدام به خودکشی و اختلاف شدید خانوادگی پاسخ داده با خط تلفن اورژانس اجتماعی (١٢٣) در ۲۴ ساعت شبانه‌روز پاسخ داده است.

اسدی‌راد اظهار کرد: بهزیستی استان بوشهر تعهد ایجاد ۱۲۰۰ فرصت شغلی در سال ۱۴۰۱ برای جامعه هدف برعهده دارد که تاکنون موفق به ثبت۸۷۰ شغل در ثبت سامانه رصد اشتغال شده است؛ بر اساس ابلاغ بانک مرکزی کارفرمایانی که با رعایت قوانین کار مددجویان بهزیستی را بکارگیرند علاوه بر معافیت پرداخت حق بیمه کارفرمایی تا هفت سال، می‌توانند تا سقف چهار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کنند و اگر فرد دارای معلولیت متوسط را به کار بگیرند بخشی از حقوق در قالب جبران کارایی به آنها پرداخت می‌شود.

این مقام مسئول تعداد مددجویان بهزیستی استان بوشهر را ۱۰ هزار و ۷۳۵ نفر اعلام و تصریح کرد: مددجویان یک نفره ماهیانه ۵۴۶ هزار تومان، خانوار ۲ نفره ماهیانه ۷۸۰هزارتومان، خانوار سه نفر ماهیانه یک میلیون و ۹۲ هزار تومان، خانوار چهار نفره ماهیانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و خانوار پنج نفر ماهیانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

استخدام ۳۳ مددجوی بهزیستی بوشهر

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر با اشاره به اینکه بر اساس قانون، سه درصد جذب نیروها از طریق آزمون‌های استخدامی باید از میان افراد دارای معلولیت باشد، گفت: پارسال ۳۳ نفر از مددجویان استان بوشهر از این طریق مشغول به کار شدند که لازم است دستگاه‌های اجرایی این قانون را جدی بگیرند، در غیر این صورت به آنها برخورد قانونی خواهد شد.

اسدی‌راد در خصوص سامانه نوبت‌دهی طلاق (تصمیم) بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۱۰۵۶ درخواست طلاق از طریق این سامانه در استان بوشهر ثبت شده است که ۱۲۰ مورد منجر به سازش شده است. همچنین پارسال از ۲۵۲۶ درخواست ۲۸۹ زوج معادل ۱۱ درصد به سازش ختم شده است که البته آمار پایینی نسبت به میانگین کشوری است، چرا که زوجین بوشهری در مرحله آخر تصمیم به طلاق به این سامانه مراجعه می‌کنند.

کودک همسری در استان بوشهر ثبت نشده است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر آخرین وضعیت کودک همسری در استان بوشهر گفت: در هشت ماهه نخست امسال موردی از کودک همسری در این استان ثبت نشده است و گزارشی نداشته‌ایم اما افراد می‌توانند گزارش‌های خود در این خصوص را با خط تلفن اورژانس اجتماعی (١٢٣) در میان بگذارند.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر در خصوص مراکز ترک اعتیاد ویژه بانوان یادآور شد: علاوه بر مرکز ترک اعتیاد بانوان عالیشهر، هفته بهزیستی یک مرکز ترک اعتیاد با داشتن تمامی استانداردهای لازم در شهر بوشهر افتتاح کردیم.

کمک درمانی به ” ترنس سکشوال‌ها”

اسدی‌راد با اشاره به کمک درمانی به ” ترنس سکشوال‌ها” عنوان کرد: ما در این زمینه مشاوره دهنده هستیم، هدف ما پیدا کردن بینش فرد نسبت به خود است و به دنبال تغییر نیستیم. یکی از مشکلات این افراد، مسائل روان شناختی است، بسیاری از مراجعه کنندگان این حوزه پس از دریافت مشاوره متوجه می‌شوند که گرایش نرمال دارند.

به گفته وی، تصمیمات مربوط به تغییر جنسیت در استان بوشهر گرفته نمی‌شود و تایید نهایی در استان فارس انجام می‌گیرد.