شناسایی ۱۲ مورد جدید ایدز در استان بوشهر
شناسایی ۱۲ مورد جدید ایدز در استان بوشهر

ندای استان:معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: امسال تاکنون ۱۱هزار و ۹۹۰ نفر برای انجام آزمایش اچ ای وی( ایدز) در این استان اقدام کرده اند.

به گزارش ندای استان،دکتر قاسم برجویی فرد روز شنبه به مناسبت اول دسامبر ۱۰ آذر ماه روز جهانی ایدز در گفت و گو با ایرنا افزود: از این شمار ۲۰۰ نفر برای آموزش و انجام تست به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مراجعه کرده اند و ۱۱هزار و ۷۹۰ نفر نیز به مراکز مشاوره در سایر مراکز انجام تست تشخیص سریع شامل مراکز گذری، زندان، ترک اعتیاد، درمان آگونیست، خدمات جامع سلامت مراجعه و نسبت به انجام آزمایش اچ آی وی اقدام کرده اند.

وی یادآورشد: از کل آزمایش‌های انجام شده تعداد ۱۲ بیمار جدید در استان شناسایی شده است.

معاون امور بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: از سال ۱۳۷۲ تاکنون ۶۱۲ بیمار مبتلا به اچ آی وی( ایدز) در این استان شناسایی شده‌اند.

برجویی فرد اظهار داشت: از ابتدای شناسایی افراد مبتلا به ویروس اچ آی وی ( ایدز ) در استان بوشهر تاکنون ۲۱۳ نفر فوت‌ شده‌اند که بیشتر این افراد دیر شناسایی‌ شده بودند یا در استفاده صحیح از داروهای تجویزی سهل‌انگاری داشته اند.

وی گفت: از کل جمعیت مبتلا به ویروس اچ آی وی (ایدز) در استان بوشهر ۱۸.۵ درصد زن و ۸۱.۵ درصد مرد هستند.

برجویی فرد ادامه داد: ۵۷.۸ درصد انتقال ویروس ایدز در استان بوشهر از راه اعتیاد تزریقی، ۲۵.۲ درصد از طریق رابطه جنسی، ۲.۵ درصد مادر به کودک و ۱۴.۵ درصد به دلایل نامشخص گزارش شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در زمان حاضر تعداد ۲۴۰ نفر در استان دارای پرونده فعال هستند و تحت مراقبت و درمان مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری قرار دارند.

برجویی فرد گفت: نابرابری‌هایی که همه گیری ایدز را تداوم می بخشد اجتناب ناپذیر است و با گذشت چهار دهه از پاسخ دهی به ایدز ولی هنوز در اساسی ترین خدمات نیاز به تقویت دارد.

به گفته برجویی فرد هر چند طی ۲ سال اخیر همه‌گیری کووید ۱۹ موجب شد در شناسایی و ارائه خدمات تشخیص و شناسایی مبتلایان به ایدز وقفه‌ای ایجاد شود اما تلاش شده با برنامه ریزی‌های منسجم و با همکاری همه ارگان‌ها و آحاد مردم گام‌های مفیدی بمنظور آموزش، اطلاع رسانی و ترغیب به انجام تست اچ آی وی در ۲ محور اصلی برداشته شود.

وی ادامه داد: این محورها شامل راه اندازی پایگاه‌های سیار و تشدید انجام آزمایش اچ آی وی در تمام مراکز مشاوره، بیماری‌های رفتاری و مراکز و پایگاه‌های خدمات جامع سلامت استان است که انتظار می‌رود تعداد تست‌های تشخیصی به ۲ برابر ماه قبل افزایش یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: کاهش انگ اجتماعی و دسترسی همگانی به آموزش براساس رویکرد نوین آموزش اچ آی وی و اطلاع رسانی و انجام آزمایش بعنوان دومین راهکار به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه انجمن‌های مردم نهاد با اجرای فعالیت‌های متنوع در این زمینه فعالیت دارند گفت: انجام تست اچ آی وی با رعایت اصول و به صورت محرمانه و رایگان در کمتر از ۲۰ دقیقه انجام می‌شود.